Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan jag köpa lera?  (läst 1968 gånger)

KlaraK

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Var kan jag köpa lera?
« skrivet: 10 jul-21 kl 19:08 »
Hej!
Vi flyttade till Sverige förra året och köpte en timmerstuga från 1870. Nu vill vi klä insidan av ett rum med lera. Kan någon hjälpa mig och berätta var jag kan köpa lera att bygga på här?

Med vänliga hälsningar,
Klara

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-21 kl 21:55 »
Det går knappast att hitta någon organiserad försäljning av lera. Bästa lösningen är nog att leta på ett lämpligt lertag och fråga markägaren om det går för sig att ta lera där. Lertag kan man hitta genom att göra efterforskningar i bygdehistoriska skrifter, t ex har ju varje tegelbruk haft ett närbeläget lertag.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-21 kl 21:57 »
Om du nödvändigtvis ska köpa har nog gysinge.com om de inte kan eller vill leverera det du söker prova lerbyggeforeningen.se

På tiden huset byggdes var transporter av byggnadsmtrl svårt och dyrt så leran som användes vid bygget hämtades sannolikt lokalt, på den egna tomten eller i grannens dike.
Provgräv och titta om ni inte har lera i närheten.

Om lera inte hittas på skottkärreavstånd kontakta lokal gräventreprenör/avloppsanläggare/lastbilsåkeri så går det nog få tag på lera från trakten. Beställ helt lasstbilslass om ni inte har möjlighet att hämta själva, transporterna har en förmåga att kosta mer än bulkvaran så det blir orimligt dyrt att frakta enstaka kubikmeter med lastbil.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-21 kl 22:37 »
Om du inte hittar din lokala lera så finns det flera byggvårdare som säljer tex.
https://shop.folkesbygg.se/isolering-bruk/hyllingegardens-lerbruk-grov-20-kg
Det är aldrig för sent att ge upp.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-21 kl 23:51 »
Om du inte hittar din lokala lera så finns det flera byggvårdare som säljer tex.
https://shop.folkesbygg.se/isolering-bruk/hyllingegardens-lerbruk-grov-20-kg
Det är säkert en jättebra produkt men det måste bli orimligt dyrt att köpa i säck till det priset till en vägg eller ett helt hus.
Gräv där du står håller jag fast vid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

carlie

  • Gäst
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-21 kl 06:45 »
Snackade med en på Lerbyggeföreningen.  Tipset var att snacka med grävfirmor och dumpat ett lass schaktmassor (av lera Yess) på tomten.

Vad kostar en säck lera i butiken?

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #6 skrivet: 12 okt-21 kl 17:32 »
Jag har köpt av en som säljer det som kakelugnslera och även säljer tegel, kalkputs mm. Kostar ca 130 för 20 kg. Det blir ju lite stålars om man ska klina mycket. Men det kan vara värt det också. Nu har jag gått över till att gräva själv på tomten. Prima lera. Den är dock jävligt mycket jobbigare att blanda. Har alltid kört m visp på borr men det tar lång tid med iaf min grävda lera pga klumpar. Hyrde planblandare i några dygn i somras och blandade 24/7 bara lera så jag skulle ha ett tag. Köplera blandar man lätt med borr. Så det beror lite hur man tänker och hur mycket tid och grejer man har. Köplera=kostar men snabbt och lätt. Grävd=gratis men drygt om man inte har maskin .

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #7 skrivet: 12 okt-21 kl 19:02 »
Jag har köpt av en som säljer det som kakelugnslera och även säljer tegel, kalkputs mm. Kostar ca 130 för 20 kg. Det blir ju lite stålars om man ska klina mycket.
Kan du uppskatta m2 pris färdigt på vägg?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-21 kl 19:55 »
Vet inte var du finns men prova Töreboda blomkrukor om dom kan hjälpa dig . https://www.torebodablomkrukor.com/

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #9 skrivet: 13 okt-21 kl 17:26 »
Kan du uppskatta m2 pris färdigt på vägg?
Var så länge sen jag höll på med köpt nu så minns inte riktigt men 20kg lerpulver bör bli ca 100-140 liter bruk. Jag är för dålig på matte för att räkna ut vad det blir i yta om man tex lägger 3 cm. Men det blir inte så värst dyrt.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #10 skrivet: 13 okt-21 kl 17:33 »
Och det är kakelugnslera från Bara mineraler jag använt. Ser att Gysinge säljer 5kg för 269. En kanske bör undvika byggnadsvårdsgamarna när det kommer till sånt här. Har för mig jag sett nån stor kedja har haft på nätet förut till bra pris.  Typ bauhaus. Hittar inte nu.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #11 skrivet: 14 okt-21 kl 20:56 »
Jag fick pris på 2000kr för 1m3 från Bara Mineral. Jag skulle isåfall haft 4st bigbags och då skulle frakten gå på 2000kr, så 10000 totalt inkl leverans för 4m3 lergranulat.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Var kan jag köpa lera?
« Svar #12 skrivet: 14 okt-21 kl 22:01 »
Jag fick pris på 2000kr för 1m3 från Bara Mineral. Jag skulle isåfall haft 4st bigbags och då skulle frakten gå på 2000kr, så 10000 totalt inkl leverans för 4m3 lergranulat.

Det är mycket lera det. Vad skulle du bygga med det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Anders Flix, von tratt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser