Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling för Försäljning i företag och för husbehov  (läst 1494 gånger)

Louise Kronander

  • Inlägg: 1
Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« skrivet: 17 feb-21 kl 10:17 »
Hej
Vi vill producera ägg för husbehov och försäljning.

Om vi har ett företag som producerar ägg relativ småskaligt (20-50 höns) hemma på gården och företaget  säljer äggen, företaget betalar för foder till hönsen etc..
Om jag vill äta av äggen, måste jag privat köpa dem av mitt företag då?
Eller behöver jag ha några öronmärkta privata höns?

Om jag dessutom odlar grönsaker hur skiljer jag på min privata tomatplanta och företagets? Eller finns det någon regel att man får äta inom familjen av maten man odlar utan att administrera försäljningar etc?
Finns det regeltexter om det här? Finns det sätt att optimera det här på?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« Svar #1 skrivet: 17 feb-21 kl 11:01 »
Det är så finurligt att om du har en enskild firma och tar ut varor för privat bruk så reglerar du detta i deklarationen genom att förmånsbeskatta exakt det du tagit ut, inget annat. Du kan ha tomatodling, mjölkproduktion, höns eller biodling i din firma, och ta av deras avkastning för privat bruk, bara du håller reda på de privata uttagen under verksamhetsåret.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« Svar #3 skrivet: 17 feb-21 kl 11:10 »
Tänk på att det är gratis att ringa Skatteverkets skatteupplysning för att få svar på frågor. De har 0771-567 567.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« Svar #4 skrivet: 18 feb-21 kl 02:00 »
Raderat och följdmodererat olagligheter. Ska ni komma med tips här så håll er till det som är lagligt.   (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jalbertsson

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« Svar #5 skrivet: 19 feb-21 kl 05:08 »
Har du ägg som är smutsiga eller med mikroskopiska sprickor så kan du inte sälja dom, men du kan så klart ta reda på dom istället för att kassera dom.

Lite samma sak med grönsaker som inte går åt till försäljning och riskerar att kasseras. Men som någon skrev innan så är skatteverket normalt väldigt behjälpliga med såna frågor.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Odling för Försäljning i företag och för husbehov
« Svar #6 skrivet: 19 feb-21 kl 13:02 »
Vi odlar både till försäljning och till självhushållning. odlar i fasta bäddar och har då vissa bäddar där vi bara odlar till oss själva och de fröna har vi oftast odlat själva eller köpt för privata pengar. Sen har vi sådana som är till försäljning. Så det är inte så krångligt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser