Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dunkar för drivmedel..  (läst 5694 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #20 skrivet: 26 mar-22 kl 21:21 »
Och om man håller på med sådan bensin, så är det bra att ha några extra bränslefilter samt verktyg för att kunna byta filter längs vägen, med i bilen.  Man bör också tänka på att titta till och rengöra sugsilen i tankarmaturen då och då.
Om det rör sig om en bil med insprutning som har mycket dyrt eller svårbytt bränslefilter (t ex finns det en del bilar från Chryslerkoncernen som har det integrerat i bränslepumpen så man måste byta komplett tankarmatur med pump för ett antal tusen kr om filtret blir igensatt), så bör man nog överhuvudtaget undvika bensin från gamla plåtdunkar.

 

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #21 skrivet: 26 mar-22 kl 21:30 »
Jag har slutat transportera och förvara diesel i jeepdunkar pga, färgflagerisken. Gammaldax järnringsfat/fotogenfat är stabilt billigt och bra om man vill ha 180l extra bränsle hemma på gården.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #22 skrivet: 27 mar-22 kl 22:16 »
Jag har slutat transportera och förvara diesel i jeepdunkar pga, färgflagerisken. Gammaldax järnringsfat/fotogenfat är stabilt billigt och bra om man vill ha 180l extra bränsle hemma på gården.

De blir ju ganska tunga då, hur fyller du dem? Använder du pump för att tanka? Var kan man hitta sådan pump?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #23 skrivet: 27 mar-22 kl 23:13 »
Tankningspumpar, ibland t o m kompletta med flödesmätare och räkneverk, går att köpa på t ex Swedol om man är beredd att betala vad det kostar.
Ett lågbudgetalternativ om man inte har alltför bråttom med tankningen utan kan nöja sig med storleksordningen 2-3 l/min, är att använda elektrisk bränslepump + bränslefilter från någon skrotad bensinbil med insprutning. Då vinner man även att man får bränslet väl filtrerat i samband med tankning.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #24 skrivet: 13 maj-22 kl 23:12 »
På tal om färgflagor från jeepdunkar, så har jag idag källsorterat ett åkgräsklipparvrak.  I tankbottensatsen och bränslefiltret, var det fullt av rödaktiga färgflagor, typiska för insidan av svenska försvarets plåtdunkar...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #25 skrivet: 14 maj-22 kl 07:33 »
ja verkligen. palmolja! hur miljövänligt är det liksom??? ock att alger mm inte vill växa i den tycker jag är lite märkligt men men.

Kanske lokalproducerad i norrland? ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #26 skrivet: 27 maj-22 kl 10:49 »
Hur är det med moderna metalldunkar då? Tänker färgerna på dessa är rejälare och gjorda för att tåla bensin eller diesel, typ inbakad pulverlack?

Aluminium är alltså OK som jag förstår det.

Vill göra mig av med de plastdunkar jag har, den ena lilla 5L är väl OK, men 10l dunken är riktigt dålig, svällde upp och bucklade ut som en ballong och pipen för att hälla i tanken genom så bara läcker.

Skulle nog behöva hållas i 3-4 månader.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #27 skrivet: 27 maj-22 kl 11:19 »
De moderna plåtdunkar som jag har sett, har varit omålade på insidan.
Jag håller mig till plastdunkar men har gjort mig av med de sämsta missbildade sorterna.

Aluminium är nog en av de bättre metallerna att ha i kontakt med bränslen, ännu bättre är tenn. Det finns goda skäl till att det förr i tiden (1920-30-talet) då bensinen var ännu mer kemiskt instabil än idag, rekommenderades att bränsletankar på bilar skulle vara förtennade på insidan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #28 skrivet: 27 maj-22 kl 12:02 »
Jag läser och läser och enligt vissa är deras jerrykannor belagda med en röd färg på insidan som tål bränsle. Vissa är obelagda.

Förtenning låter intressant men undrar om det ens är möjligt att göra på egen hand. Kunde vara ett intressant sätt att fixa upp gamla kannor isåfall.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #29 skrivet: 27 maj-22 kl 13:48 »
Jag läser och läser och enligt vissa är deras jerrykannor belagda med en röd färg på insidan som tål bränsle. Vissa är obelagda.

Förtenning låter intressant men undrar om det ens är möjligt att göra på egen hand. Kunde vara ett intressant sätt att fixa upp gamla kannor isåfall.
Egentligen är det inga konstigheter att förtenna.
Man värmer upp objektet till en temperatur som liknar tennets smältpunkt och under tiden smälter tenn när man uppnått temperaturen så häller man i tennet och sprid ut det.
Sedan häller man ut överskottet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #30 skrivet: 27 maj-22 kl 13:53 »
Det är just det jag kan tänka mig kan va svårt med insidan av en stor dunk. Med grytor och liknande får man ju in hela handen och kan borsta ut tennet med nånting.

En stor jäkla ugn kanske.

Man undrar varför dom inte förtennas och istället målas med nån hartsfärg eller pulverlackas, är förtenningen inte lika hållbar, eller för dyr / svår att applicera jämfört med dessa metoder?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #31 skrivet: 27 maj-22 kl 18:11 »
Förmodligen är det väl helt enkelt för dyrt. Plåtdunkarna har ju ändå svårt att priskonkurrera med plastdunkar, åtminstone om de ska tillverkas i länder med anständiga arbetslöner och villkor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #32 skrivet: 27 maj-22 kl 23:43 »
Hittat två begagande jerrykannor i aluminium på finska 2nd hand sajter, båda säljarna har endast pickup, men inte fått dom sålda trots låga priser, så jag hoppas de är villiga å skicka.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #33 skrivet: 28 maj-22 kl 08:30 »
Bilder iallafall



Denna har skruvkork, ser lite udda ut.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #34 skrivet: 28 maj-22 kl 14:16 »
Köpt den första! Hittat tre till, alla 15€ styck

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #35 skrivet: 29 maj-22 kl 09:47 »
Vilket fynd, de där kan grabbarna ärva långt in i framtiden, och då är de fortfarande täta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #36 skrivet: 29 maj-22 kl 17:55 »
Ja men säljaren för de tre sista svarade inte mera efter jag frågade om han kunde skicka med post eller bussgods, hoppas han helt enkelt supit över helgen och svarar snart  ;D

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #37 skrivet: 29 maj-22 kl 23:38 »
Snyggt! Hur hittade du dessa? Jag gissar att du bara inte sökte på jerrydunk Finland? :D

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #38 skrivet: 29 maj-22 kl 23:42 »
Diesel till ett fat är lättast att fylla vid mackens pump.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: dunkar för drivmedel..
« Svar #39 skrivet: 30 maj-22 kl 08:57 »
Snyggt! Hur hittade du dessa? Jag gissar att du bara inte sökte på jerrydunk Finland? :D

Jag kollade på finska blocket (tori.fi) efter jerrykannut.

Han med tre så ville inte skicka med post, men jag hittade en nära mig för 5 euro som jag tar istället. Då har jag två.
« Senast ändrad: 30 maj-22 kl 10:56 av DennisCA »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser