Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.  (läst 5409 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Vi funderar på att skaffa hem en mindre grupp ankor inom kort.
Har länge tänkt på höns, men det faller väl egentligen på för mycket löneslavande och för mycket annat att göra för att hinna bygga den där perfekta hönsgården med hus som finns i tankarna. Fick för oss att en liten pyttegrupp ankor kan vara enklare att hålla och framför allt bygga iordning till som ett helgprojekt innan semestern.

Vi bor på landet och har en inhägnad trädgård på 2500m2 (gunnebo och smårutigt fårnät). Buskage runt större delen av tomtgränsen, och framför allt ut mot den ganska vältrafikerade vägen. 
Enda grannen har en lösgående katt. Närmaste vatten är dryga 150m bort och syns inte från huset, utan ligger bortom en skogsdunge.
Visst finns det rovfågel, men det är ju inte så man ser dom härja runt på gården trots en myriad småfåglar i holkar och på fågelbord.
Vi har robotklippare, det kanske ställer till stora problem?


Vi är på det klara med hur hus, matplatser och damm ska ordnas. Hur gör man med rastgård?
Klarar de sig med en inhägnad av kompostnät den första tiden tills dom lär sig var maten finns, eller ska man behöva bygga med nättak och ståhöjd för oss tvåbeningar med?

Tankar emottages hemskt gärna.
Vore ju fantastiskt kul att hinna ordna med hus och hem för att skaffa ankorna lagom till semestern drar igång om en månad.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #1 skrivet: 28 jun-20 kl 19:33 »
Se till att kolla bestämmelserna angående mått för ankhus. För jag antar att ni ska ha ett då de inte kan var ute hela året.

De behöver mycket större per individ än höns så bara så där mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att 3 ankor behöver större än 15 höns.

Så hinner man inte bygga för höns så är det svårare att hinna bygga till ankor, hur liten gruppen än är.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #2 skrivet: 28 jun-20 kl 20:41 »
Se till att kolla bestämmelserna angående mått för ankhus. För jag antar att ni ska ha ett då de inte kan var ute hela året.

De behöver mycket större per individ än höns så bara så där mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att 3 ankor behöver större än 15 höns.

Så hinner man inte bygga för höns så är det svårare att hinna bygga till ankor, hur liten gruppen än är.

Tack för input.

När det blir höns så är det helt enkelt så att vi kommer bygga ett uthus för att kunna hålla en större flock om 25 individer eller så. Till det en rastgård på dryga 200m2 varav en del med tak.

3 ankor torde vara enklare att till, framför allt när allt utom den eventuella rastgården mer eller mindre finns färdigt.
Vi tänker oss helt enkelt ett lågt hus med öppningsbar sida för skötsel och mockning.

Jag antar att jag borde ställt frågorna ”är det rimligt att ha ankor utan en inhängnad rastgård med våra förutsättningar?” och ”funkar det annars med en rastgård på 10-15 m2 om dom får komma ut på promenad nån timme om dan?”

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #3 skrivet: 15 jul-20 kl 15:40 »
 Hej,
Vi har fyra ällingar (som växer som ogräs).
De bor i ett hus bestående av 3 pallkragar på höjden, tillbyggt tak som är regntätt och en öppning, som vi bommar igen på natten, totalt ca 1,1 kvm. Det är nattvistet i sommar. Till vintern om ingen vill förbarma sig över dem, har vi isolerat ett fd hönshus som är minst 7 kvm.
Vi har en barnbassäng (med glassmotiv  ;) ) och en hage som är ca 3 meter bred och ca 7 meter lång.
Det var inte meningen att vi skulle ha ankorna men de blivande ägarna backade, så det var bara att fixa till det hela!
Nu bor det hos oss, fyra stycken Pekingankor de har en till ras i sig som jag inte minns namnet på men den börjar på c, så mycket vet jag.
Vi har inget reningsverk i dammen, så den tömmer vi då och då, när det blir för grumligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #4 skrivet: 16 jul-20 kl 10:29 »
Ankor är jobbigare än höns. Ankor kan vara tjuriga och inte flytta sig för en robotklippare, och de stora fötterna kan hamna under. Ankor vill ha vatten.

Tror inte man skall välja ankor som ett enkelt substitut för höns i väntan på.

Men kul är de :)

 

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #5 skrivet: 29 mar-22 kl 22:35 »
Snart två år senare och vi funderar vidare.  o:)

Hemhushållningsintressena och hobbys roterar ju lite, så sedan förra gången tankarna fanns så har det tillkommit en prydnadsdamm för guldfisk och karp på gården. Idag håller vår filterlösning vattnet kristallklart med det tryck av biomassa som genereras i dammen. Den är på dryga 16m3 vatten och filterlösningarna är gjorda för att "hålla måttligt karpbestånd i 20m3 vatten", vad nu det innebär..

Ett ankhus skulle göra sig bra i den delen av trädgården som innefattar dammen.
Vågar man med en grupp om 3-4, som får käket i sin inhängad 20 meter från dammen, eller kommer dom bära dit sin mat istället för att äta i sin lilla damm i sin inhängad? Om dom nu endast skiter i fiskdammen, kan vår filterlösning fixa det eller är det bara att ge upp och hägna in den direkt?
Mysankor eller löpankor är väl det som lockar mest idag. De sistnämda kanske passar våra förutsättningar bättre.
Jag inser att frågeställningarna är av typen "hur långt är ett snöre", men nån form av input vore trevligt :)
« Senast ändrad: 29 mar-22 kl 23:47 av Skald »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #6 skrivet: 29 mar-22 kl 22:59 »
Jag tror att ankorna visserligen kommer att blöta sitt foder där de får det, så de belastar inte dammen med det direkt. Men skiter det gör de, och det i proportion till hur mycket de äter. Tror att 4-5 ankor äter 5 gånger mer än vad fiskarna i dammen gör, så det blir förmodligen överbelastning. Men det märker du, dammen hämtar sig efter ett tag.

Vi har myskankor, och har ett par år haft guldfisk och några karpar. Ankorna kunde ta en och annan mindre guldfisk, men de rörde aldrig karparna som var 25-30cm. Våra ankhonor badar, medan drakarna bara masar sig i när det är parningsdags. Men de gillar att vara vid dammen, och skiter rätt mycket intill. Lite envisa kan de vara med att inte vilja lämna dammen på kvällen.


Jag vet inget om löpankor, annat än att de ser komiska ut ;D

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #7 skrivet: 29 mar-22 kl 23:53 »
Jag tror att ankorna visserligen kommer att blöta sitt foder där de får det, så de belastar inte dammen med det direkt. Men skiter det gör de, och det i proportion till hur mycket de äter. Tror att 4-5 ankor äter 5 gånger mer än vad fiskarna i dammen gör, så det blir förmodligen överbelastning. Men det märker du, dammen hämtar sig efter ett tag. Vi har myskankor, och har ett par år haft guldfisk och några karpar. Ankorna kunde ta en och annan mindre guldfisk, men de rörde aldrig karparna som var 25-30cm. Våra ankhonor badar, medan drakarna bara masar sig i när det är parningsdags. Men de gillar att vara vid dammen, och skiter rätt mycket intill. Lite envisa kan de vara med att inte vilja lämna dammen på kvällen.

Det låter som att det är värt att prova då helt enkelt, kanske starta med en 1+2 grupp. Vad gäller ankor så är det såkert så att "dammen är det bästa stängslet" så dom kanske håller sig mest vid sitt egna om man bara gör inhängnad, baddammen och matplatsen tillräcligt skoj att vara i. Man vill ju såklart släppa djuren fria på gården i så stor utsträckning som möjligt när man är hemma.

Jag vet inget om löpankor, annat än att de ser komiska ut ;D

Det är väl en av de stora anledningarna att dom är intressanta att skaffa :D
Läser smågrejor här och var att de är något mindre badbenägna än andra ankor, och i vårt fall vore det med ett plus tänker jag.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #8 skrivet: 30 mar-22 kl 08:38 »
Vad roligt att du fortfarande har ankor i tankarna.

Man ska vara medveten om att just myskankor är fantastiska flygare. De kan flyga upp och ner på saker med mindre sats än man kan föreställa sig. Det i sin tur gör att jag tror det nästan är ett måste att ha en damm till dem då de annars tar sig över staket för att komma dit, så jag skulle testa med befintlig eller göre en egen till dem, om jag ville ha just myskankor.

En bekant till mig har ingen damm på tomten så hennes flyger 150 meter bort till deras å och sedan hem på kvällen, så de "bestämmer" själva om de inte är nöjda och man inte klipper vingarna på dem. För egen del har vi en liten skitdamm och en stor och våra har inte tagit några egna initiativ att ta sig längre än var de finns.

Vår lilla damm har filtersystem och har en massa liv i sig men vi har inte fiskar. Filtret klarar av det men det är inte helt kritallklart vatten dock.

Jag skulle inte klippa vingarna på en myskanka då flygandet är något de använder till vardags och är så pass skickliga på det. Det skulle kännas som att man tar bort något de mår bra av. Att vingklippa en höna som nästan bara använder vingarna till balans och flyger tämligen illa ändå, är en annan sak.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #9 skrivet: 30 mar-22 kl 11:54 »
Vad roligt att du fortfarande har ankor i tankarna.
Man ska vara medveten om att just myskankor är fantastiska flygare.

Det är precis på grund av sånt här som gör att jag varit på Alternativ sen 2006. Man får veta saker när man ställer dumma frågor :D
Just att myskankor är såpass sugna på att flyga gör att vi väljer bort dom direkt.
Vi har ett vattenfyllt sandtag (liten badsjö numera) drygt 150 meter från gården, och det kan ju vara superintressant för dom i sådana fall :S

Men ändå lite skönt att löpankor blir det självklara valet för oss då.
« Senast ändrad: 30 mar-22 kl 12:01 av Skald »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #10 skrivet: 30 mar-22 kl 14:32 »
En liten i flikning i just flygning och myskankor.
Jag har en  grupp på 10st och de flyger ytterst lite när de får vara ute varje dag men om de fått vara instängda och sen får komma ut så blir de lite mer benägna att flyga.
Flygningen brukar röra sig om 10meter till sin kompis längre bort.
Men de har också en  1kvm damm bakom ankomst och gräs att tugga på utanför.
När de släpps ut för "säsongen" så kan de bli en flygning runt kvarteret för att spana in omgivningen.
Så beroende på bsf mamma har runt omkring så kan de nog vara olika benägna att flyga

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #11 skrivet: 02 maj-22 kl 10:24 »
En liten i flikning i just flygning och myskankor.
Jag har en  grupp på 10st och de flyger ytterst lite när de får vara ute varje dag men om de fått vara instängda och sen får komma ut så blir de lite mer benägna att flyga.
Flygningen brukar röra sig om 10meter till sin kompis längre bort.
Men de har också en  1kvm damm bakom ankomst och gräs att tugga på utanför.
När de släpps ut för "säsongen" så kan de bli en flygning runt kvarteret för att spana in omgivningen.
Så beroende på bsf mamma har runt omkring så kan de nog vara olika benägna att flyga

Ja, jag har aldrig varit orolig att de ska flyga bort. Så det tror jag bara man behöver vara orolig för om man inte kan tillgodose deras krav MEN med det sagt kommer de ju tillbaka på kvällen ändå, som jag förstått det.
Jag har ju inte det problemet jag heller.

Tänker att det är bra att veta att det är bra flygare och många har haft dem sittande på taken men jag skulle nog säga att de liknar andra ankor, dvs är helst på marken men kan flyga (och väldigt bra) om de behöver eller vill.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #12 skrivet: 02 maj-22 kl 12:51 »
Kom att tänka på en flygning en av mina ankor gjorde...
Hon gick in för landning lite väl tidigt vilket resulterade att hon landade på fel sida häcken. Dvs hos grannen. Jag såg det och gick in och hämta henne. Hon såg ganska förvånad ut :-[

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #13 skrivet: 02 maj-22 kl 14:58 »
Har också hört och läst om myskankor som flygit iväg, därför satsade jag på pekinganka och sv gulanka.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #14 skrivet: 02 maj-22 kl 16:15 »
Vingklippta ankor flyger inte. Klipper man ena vingen flyger de runt och landar på startplatsen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #15 skrivet: 02 maj-22 kl 16:17 »
Våra har aldrig dragit hemifrån om man bortser från någon drake som flög över till grannen och uppvaktade en anka där. Däremot så drog två som vi sålde. Vi varnade för att de måste fatta att de bor på det nya stället, så man får stänga in dem några nätter och mata dem lite extra så de fattar. Men han tyckte de verkade hemtama efter en natt, vilket visade sig vara för lite. Vi skojade om att de skulle flyga tillbaks hit så vi kunde sälja dem igen, men 5 mil var för mycket så räven tog nog dem.

Honorna flyger bra, kan oftast flyga rakt upp som en and, men drakarna påminner mer om bombflygplan som flyger lågt.

Tiomilaskogens tips kan ju vara en lösning till dess de vet var de bor.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #16 skrivet: 02 maj-22 kl 20:27 »
Vingklippta ankor flyger inte. Klipper man ena vingen flyger de runt och landar på startplatsen.

Jag personligen är lite emot att vingklippa fåglar som flyger så pass bra och skickligt. Jag tänker att det tar bort en stor del av deras naturliga sätt att leva, vilket känns fel.
Bättre då att ha en sådan miljö som myskankor trivs i och som de vill stanna i. Det är ju ändå en förutsättning för att ha glada ankor.

En höna har jag inte så mycket problem med då de ändå är tämligen oskickliga (de flesta raser iallafall) så för dem är det nog inte så stor skillnad.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #17 skrivet: 02 maj-22 kl 21:35 »
Köper man t ex en drake och 3 honor så kan man ju klippa lite på draken. Det kommer nya fjädrar igen och honorna lämnar nog inte hanen.

Men jag håller med dig, de kan ju flyga och då är det synd att ta bort förmågan. Men draken är nog den som saknar det minst, han går ju mest omkring. Gamla drakar har inte flugit här, men även den äldsta honan (12-13 år) flyger med lätthet.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #18 skrivet: 23 maj-22 kl 09:14 »
Har också hört och läst om myskankor som flygit iväg, därför satsade jag på pekinganka och sv gulanka.
Cool! Blir re blandkycklingar?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #19 skrivet: 24 maj-22 kl 01:13 »
Cool! Blir re blandkycklingar?
Nej, det blir renrasiga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
JN, xaelanar, Sebastian Berggren, von tratt, Ibbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser