Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis Friland  (läst 5283 gånger)

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #20 skrivet: 05 aug-22 kl 23:59 »
Det finns inga potatissorter som är 100% resistenta mot bladmögel. Men hos många nyare sorter går sjukdomen inte ner i knölarna och det blir ingen brunröta. På dessa sorter finns det inget behov att slå blasten och frakta bort den. Vi odlar ca 30 sorter denna sommar, och om jag inte har fel, är det bara Amandine och Mandelpotatis av våra sorter som är mottagliga för brunröta. Det finns flera olika databaser om potatis på internet. Det kan vara en bra idé att studera någon av dessa innan man skaffar sättpotatis och bestämmer sig för vilka sorter man skall odla.

 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Potatis Friland
« Svar #21 skrivet: 06 aug-22 kl 08:55 »
Största nackdelen med att bli gammal är att man inser att det var bättre förr.
Vi odlade i min barndom både Snöboll och King Edward utan att drabbas av bladmögel.
Det enda som fick blasten att storkna var tidig frost. Har vi lyckats bespruta fram detta elände?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Potatis Friland
« Svar #22 skrivet: 06 aug-22 kl 18:59 »
Jag har Amadin och Asterix, för att min potatis inte ska få brunröta tar jag bort blasten efter att den drabbats av bladmögel. När jag inte hunnit har potatisen blivit dålig. Efter blastborttagningen mognar skalen så potatisen håller sig bättre. Jag brukar vänta en månad innan jag tar upp för vinterförvaring. Jo det är i huvudsak på grund av frostrisk. Redan innan det blir tjäle kan potatisen bli söt och besk på grund av köldskada som kan ske redan vid +4 grader. (bor också i södra Småland)
kretslopp

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Potatis Friland
« Svar #23 skrivet: 07 aug-22 kl 19:33 »
Jag tar upp potatisen så sent jag kan, så att ett ordentligt skal hinner bildas. Lättast är att ta upp den vid torr väderlek.

Sen sorterar jag den i lådor (gamla brödlådor från ett bageri), ett eller max två lager och lådorna står sedan mörkt ovanpå varandra i rumstemperatur någon vecka.

Efter det packar jag potatisarna i papperspåsar och förvarar dem i ett stort gammalt kylskåp (som tack och lov ännu fungerar)

I alla arbetsskeden kollar jag förstås att alla knölar är fina och friska.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Potatis Friland
« Svar #24 skrivet: 08 aug-22 kl 11:24 »
Finns det någon potatissort som både är skapligt resistent mot bladmöglet och som också fungerar bra för potatismos?
Jag kör Asterix för bladmöglet men den fungerar dåligt i mos-kastrullen. Där vill jag ha något som liknar Snöboll och King Edward.
Tips....
Har någon testat Bordeauxvätskan? Kopparsulfat och kalk.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Potatis Friland
« Svar #25 skrivet: 08 aug-22 kl 22:00 »
Sarpo Mira skall ju vara resistent mot bladmögel.

Men om den ger bra mos vet jag inte - har velat odla den men sättorna säljs slut  innan jag hunnit till affären.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Potatis Friland
« Svar #26 skrivet: 25 sep-22 kl 13:18 »
Jag vet inte säkert, Tiomilaskogen, men jag tror att bekämpningsmedlen du nämner inte finns längre eller kanske till och med är förbjudna. På 60-talet vet jag det användes, men jag har för mig att effekten var ganska dålig. Kalk mot bladmögel har jag inte hört talas om. Kalkning som gjorts mindre än ett år före potatisodling har gett skorv hos mej.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #27 skrivet: 25 sep-22 kl 15:36 »
Jag vet inte säkert, Tiomilaskogen, men jag tror att bekämpningsmedlen du nämner inte finns längre eller kanske till och med är förbjudna. På 60-talet vet jag det användes, men jag har för mig att effekten var ganska dålig. Kalk mot bladmögel har jag inte hört talas om. Kalkning som gjorts mindre än ett år före potatisodling har gett skorv hos mej.
Det är giftigt och direkt dödligt för vattenlevande organismer.
Även hälsovådligt för folk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Potatis Friland
« Svar #28 skrivet: 25 sep-22 kl 19:25 »
Bordeauxvätska var tillåtit som 'biologisk' bekämpningsmedel tidigare men är inte det längre pga att den är skadlig för en hel rad mikroorganismer tror jag.

Ang. Sarpo Mira så är den VÄLDIGT tålig. Jag har uppförökad den från några stycken potatis  och har för första gången odlat den i stor mängd. Jag fick en enorm stor skörd och riktigt fina potatis. Det kan hända att jag har utsäde kvar nästa vår. Lägg ut en trevare här på våren. Om jag har kvar skickar jag några kilo...

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #29 skrivet: 26 sep-22 kl 18:26 »
Sarpo Mira och Sarpo Axona är mycket resistenta mot bladmögel, och även andra sjukdomar. Hos oss är det frosten som tar blasten, dom står gröna och fina ännu. Nackdelen kan vara om man väntar på nattfrosten, och den kommer sent, då kan knölarna vara jättelika. För några år sedan var storleken sådan att det gick 2 eller 3 potatisar på ett kilo.

Det är intressant med sjukdomsresistens hos potatis. Tills för några årtionden sedan var den typ av bladmögel som vi hade identisk varje år. Men sedan fick vi in en annan variant från Syd-eller Mellan Amerika. Dessa varianter har förökat sig sexuellt och resultatet är att egenskaperna hos bladmöglet ändras hela tiden. Detta har gjort att det är svårare att skapa varaktig resistens hos potatissorter. En sort kan vara resistent under några år, men blir sedan mottaglig för sjukdomen.
Därför är det förvånande att Mira och Axona har behållit sin motståndskraft så länge. Enligt vissa källor har resistensen bara blivit bättre under årens lopp.

Sarpo är från början ett ungerskt företag, men flyttade till Wales för ganska länge sedan. Vi har haft Sarpo Mira och Axona under lång tid, vi fick dem många år innan man kunde köpa dem i Sverige. Sarpo har inte lyckats få fram några nya lika resistenta sorter som Mira och Axona. Men Sarpo Una och Blue Danube är odlingsvärda sorter.

Jag kan nämna att jag har korsat Axona med andra sorter och fått fram knölar med varierande utseende. Ursprungligen, detta var drygt 10 år sedan, odlade vi tjugotalet sorter, men nu har vi kvar 3 st, 2 röda och 1 vit. De är hyfsat resistenta, men kan inte jämföras med Mira och Axona. Dock har den ena röda sorten givit oss den bästa skörden från ett potatisris, 32 potatisar över 100g, tillsammans 3,6kg. Men detta var något av de allra första åren, nu blir det inte längre sådana skördar.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Potatis Friland
« Svar #30 skrivet: 30 okt-22 kl 13:23 »
Vi tar bort blasten inte bara för att skydda knölarna från smitta från bladmögel så dom får brunröta. Utan också för att skalet på potatisarna ska tjockna så dom håller sig bättre i vinter. Dom ligger kvar i jorden en månad efter blastborttagningen innan vi tar upp dom. Efter skörd får dom torka innan dom hamnar i sin förvaringslåda för vintern. Det har fungerat bra. Men ändå, så ser jag över mina potatisar och sorterar bort dom som ruttnat och låter dom som legat närmast torka innan dom hamnar tillbaks i lådan.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser