Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis Friland  (läst 5283 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Potatis Friland
« skrivet: 05 aug-17 kl 12:25 »
Hej!
Behöver lite hjälp och råd här nu!! Har potatis som har fått otroligt mycket regn nere i söder zon 1.. Häromdagen var jag ute och la på lite mer täck material, nu någon dag senare så börjar allt bli svart o tappar bladen.. Vad är detta.. Är det potatis  bladmögel eller vad.. Vad gör jag med potatisen nu? Tar jag upp den nu omg? Hjälp!!
Hoppas på hjälp!

Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Potatis Friland
« Svar #1 skrivet: 05 aug-17 kl 12:29 »
Om blasten är bortom räddning så är ett gammalt knep att helt enkelt slå av den helt så kan man rädda potatisarna i jorden.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-17 kl 13:07 »
Tack!

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Potatis Friland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-17 kl 14:28 »
Kanske säkrast att vänta tills det kommit in fler svar här just in case... Innan ni börjar slå ned allt.
Mest troligt är det bladröta eller liknande, den brukar stanna i blasten första fasen.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-17 kl 14:46 »
Har det med allt regn och göra? För vi har fått mycket regn här nu, ja under den mesta av sommaren 😔👎 Ingen sommar här inte 😔

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-17 kl 14:48 »
Detta är mitt första odlings år. Så ingen erfarenhet av något inom odling.. Vad är skillnaden mellan bladröta och bladmögel?

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Potatis Friland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-17 kl 15:05 »
Det kommer alltid bladmögel vid denna tid på året, så fort man ser att blasten börjar bli dålig så skall den slås av

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Potatis Friland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-17 kl 15:35 »
Har hänt mig några gånger, framför allt på tung våt lerjord som det är här, potatisen växer just inget efter att blasten är förstörd, men skörden brukar annars vara felfri under jorden för mig.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Potatis Friland
« Svar #8 skrivet: 05 aug-17 kl 20:31 »
Enligt min bok så finns det bladmögel och brunröta. Ingen bladröta.

När man får bladmögel så skall man kapa blasten, sen vänta två veckor innan man skördar. Om detta inte görs kan knölarna drabbas av brunrötan som är en följdsjukdom. Blasten får inte komposteras.

Sen finns det något som heter blötröta. Om man drabbas av det så skall man rensa bort allt, både knölar och blast.

Boken heter "potatis-mycket mer än bintje" och är skriven av Stefan Olsson.

Mvh
Magnus

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #9 skrivet: 06 aug-17 kl 10:23 »
Tusen tack för alla svar..
Klippte av all blad massa på all potatis igår 😔 Så då väntar jag nu 2 veckor innan jag skördar potatisen.. Varför måste man vänta 2 veckor??

Postat med Alternativ.nu´s app


Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Potatis Friland
« Svar #10 skrivet: 06 aug-17 kl 17:19 »
Tusen tack för alla svar..
Klippte av all blad massa på all potatis igår 😔 Så då väntar jag nu 2 veckor innan jag skördar potatisen.. Varför måste man vänta 2 veckor??

Postat med Alternativ.nu´s app

Potatisen bildar skall när blasten är borta/nedvissnad

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Potatis Friland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-17 kl 17:34 »
Det som du vill äta meddetsamma kan du gräva upp när du vill. Det är knölarna som skall lagras som måste ligga två veckor i jorden och bilda skal.

Mvh
Magnus

Môsagubben

  • Inlägg: 33
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #12 skrivet: 06 aug-17 kl 20:33 »
Tusen tack för alla svar..
Klippte av all blad massa på all potatis igår 😔 Så då väntar jag nu 2 veckor innan jag skördar potatisen.. Varför måste man vänta 2 veckor??

Postat med Alternativ.nu´s app


Du kan plocka upp och äta nu och du kan vänta till hösten. Jag har odlat potatis sen gamle kungens tid och ibland fått bladmögelangrepp på vissa sorter som inte är resistenta mot detta och det har inte märkts nåt på potatisen sen. Och har du tagit av blasten så kan du vara lugn. Kupa gärna opp lite ny jord ifall du har fått nån potatis som får ljus på sig.

ackapacka

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Potatis Friland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-17 kl 12:32 »
Är det sommarpotatis som ska äta direkt, kan du ta upp eftersom det du ska äta. Är det vinterpotatis som sedan ska lagras i jordkällare ska den ligga i jorden några veckor - då hinner potatisen bilda skal som skyddar den vid lagring.

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-17 kl 14:33 »
Tusen tack för all er hjälp 🌸 Hur lagrar jag potatisen? Har haft potatisen täckodlad så där är rikligt med täck material.. Räcker det med det? Eller jag ska lägga även jord på den? Än en gång!
Tack snälla för alla era svar 😊
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #15 skrivet: 08 aug-17 kl 10:45 »
Lagrar man potatisen också i torv? Som man lagrar morötter 😊 Hoppas på svar 🌸
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Môsagubben

  • Inlägg: 33
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #16 skrivet: 10 aug-17 kl 11:00 »
Lagrar man potatisen också i torv? Som man lagrar morötter 😊 Hoppas på svar 🌸
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Du lagrar dem mörkt i en korg eller låda. Låt dem torka till lite innan. Bäst är i en jordkällare.
Du kan söka på nätet efter...Lagra potatis...så hittar du mer.   Sök även på..Stuka förvaring..


Postat utan nån app

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Potatis Friland
« Svar #17 skrivet: 11 aug-17 kl 10:10 »
Tack!

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Potatis Friland
« Svar #18 skrivet: 05 aug-22 kl 10:09 »
Nu, i början på augusti har jag börjat få bladmögel på vår potatisblast. Det är lika dant varje år. Det jag gjort nu är att jag klippt av och tagit bort blasten (den lade jag i en hög i skogen). För att inte regn ska spola fram potatisen så dom blir gröna har jag lagt på gräs. Om en månad när potatisen fått ett tjockare skal , ska jag plocka upp för vinterförvaring.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Potatis Friland
« Svar #19 skrivet: 05 aug-22 kl 22:24 »
Att du tar upp potatisen för vinterförvaring, är det huvudsakligen p g a frostrisken?

Bor själv söder om Småland, där det numera sällan eller aldrig blir tjäle. Så jag kapar blasten men låter potatisen vara kvar i jorden. Gräver upp den efterhand som jag konsumerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser