Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedhantering  (läst 20219 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #60 skrivet: 03 dec-21 kl 17:04 »
Jag har fått ved några gånger när folk antingen tagit över hus med full vedbod, eller bytt till jordvärme och haft en halvfull vedbod de vill ha till annat. Känns lite konstigt att få färdigkluven torr ved, men det är bara att tacka och ta emot.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #61 skrivet: 05 dec-21 kl 19:57 »
Om man däremot säljer tex nyhuggen och nykluven barkborre gran med ca 30%fukthalt levererat nu i oktober och köparen inbillar sej att den kommer att torka inomhus och gå att elda i år kan jag inte se att man som vedsäljare  gör nått fel.

Man har som säljare en upplysningsplikt, dvs anar man att en oerfaren köpare felaktigt tror att han kan använda veden denna vintern måste man säga hur det ligger till.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #62 skrivet: 05 dec-21 kl 20:57 »
Man har som säljare en upplysningsplikt, dvs anar man att en oerfaren köpare felaktigt tror att han kan använda veden denna vintern måste man säga hur det ligger till.
Om man som säljare säljer nyhuggen och nykluven ved med ca 30 procents fukthalt har man rimligtvis informerat tillräckligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vedhantering
« Svar #63 skrivet: 06 dec-21 kl 09:47 »
Om man som säljare säljer nyhuggen och nykluven ved med ca 30 procents fukthalt har man rimligtvis informerat tillräckligt.

Jag menar inte att säga emot för att för att jag inte håller med, men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som inte fattar att veden måste vara torr och tror att det kanske räcker med en vecka inne eller så för att färsk ved ska gå bra att elda.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #64 skrivet: 06 dec-21 kl 10:34 »
Men det måste finnas ett krav på rimlig kunskap för att få elda. Det håller ju på att bli som i USA här i och för sig, men än så länge så står det inte att tändstickstillverkare varnar för att man kan bränna sig på tändstickorna.

Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedhantering
« Svar #65 skrivet: 06 dec-21 kl 11:08 »
Men det måste finnas ett krav på rimlig kunskap för att få elda. Det håller ju på att bli som i USA här i och för sig, men än så länge så står det inte att tändstickstillverkare varnar för att man kan bränna sig på tändstickorna.

Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända ;D

Precis, björk är perfekt till sånt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #66 skrivet: 06 dec-21 kl 11:29 »
Det går förresten att elda med färsk ved, bara lite svårt att tända

Ja, det går, men det ger inte mycket, den mesta energin går åt till att göra av med vattnet

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #67 skrivet: 06 dec-21 kl 13:17 »
Jag menar inte att säga emot för att för att jag inte håller med, men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som inte fattar att veden måste vara torr och tror att det kanske räcker med en vecka inne eller så för att färsk ved ska gå bra att elda.
Men att folk inte förstår om man säger att den är nyaverkad, nykluven och har ca 30% fukthalt men går att elda om ett år om de staplar den luftigt utomhus  gärna täckt med en plåt blir det väl en nyttig erfarenhet för dem att upptäcka att det man sagt var sant om de försöker elda den ändå?

Man läser ju i bland om folk som försöker torka ved inomhus, i garage och källare, vissa med bordsfläktar eller luftvärmepumpar och de måste väl få göra egna erfarenheter av vedtorkning?

Till små: det går utmärkt att elda frusen rå björk, det är det många som provat på glödbädd i tältkaminer under vpl. Värmer utmärkt.
Innomhus finns det inte stor anledning att elda annat en torr ved, skulle lagren tryta får man följa traditionen och dryga ut med torrgran
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #68 skrivet: 06 dec-21 kl 14:25 »
Ja, det går, men det ger inte mycket, den mesta energin går åt till att göra av med vattnet

Visst är det skillnad på torr och blöt ved i hur mycket du får ut i nyttig energi i en vanlig panna, men från torr ved (15% fukt) till blöt ved (30% fukt) så går det åt ca 0,1kWh att koka bort den skillnaden om man utgår från 1 kg torrsubstans. Ved innehåller ca 4 kWh per kg TS, så den mesta energin går inte åt till att koka bort vattnet.

 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vedhantering
« Svar #69 skrivet: 06 dec-21 kl 14:53 »
Intressant med hur mycket energi som försvinner med 15% skillnad, har du räknat med att mängden vatten ska ge sig ut genom skorstenen med en temperatur på runt 300 grader. Sedan borde man väl sänka verkningsgraden en bit pga den lägre temperaturen i eldstaden. Kan vara motiverande att ha siffror på det inför säsongens vedarbete.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #70 skrivet: 06 dec-21 kl 18:12 »
Räknade bara med fasövergången, och avrundad huvudräkning, så med temphöjningen av vattnet i veden från 20 till 100 grader och att man släpper ut 150-200 grader genom skorsten, så blir förlusten säkert det dubbla.

Så räkna med att var tionde korg med ved bär du in i onödan om du har fuktig ved, för du bär inte bara in vattnet som skall kokas bort, utan även bränslet som går åt till det. Och tråkigt att tända är det.


Men den mesta energin kommer ändå till godo.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #71 skrivet: 06 dec-21 kl 18:36 »
Räknade bara med fasövergången, och avrundad huvudräkning, så med temphöjningen av vattnet i veden från 20 till 100 grader och att man släpper ut 150-200 grader genom skorsten, så blir förlusten säkert det dubbla.

Så räkna med att var tionde korg med ved bär du in i onödan om du har fuktig ved, för du bär inte bara in vattnet som skall kokas bort, utan även bränslet som går åt till det. Och tråkigt att tända är det.


Men den mesta energin kommer ändå till godo.
Om man nu skulle ha en eldstad och skorsten som klarar fuktigt bränsle kanske det till och med är energimässigt bättre att elda fuktig ved än att med hand kraft hantera veden flera gånger?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #72 skrivet: 06 dec-21 kl 18:43 »
Visst är det så, rökgaskondensering är fina grejer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #73 skrivet: 12 maj-22 kl 09:42 »
Den här tråden ser relevant ut.

Jag brukar klyva veden med yxa och det värsta är då den flyger iväg. Har hört om tricket med ett gammalt däck men har inget. Tycker inte heller det känns vidare smidigt att spänna ihop flera vedträn och börja klyva, så jag gjorde såhär:



Funkar bra!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vedhantering
« Svar #74 skrivet: 12 maj-22 kl 11:17 »
Ser lite känsligt ut, men fungerar det så...

Det är ju skönt om veden inte faller till marken hela tiden, oavsett vad man klyver med. Jag tycker att bord i samma höjd fungerar bäst. Funderar på att skruva dit något på huggkubben och ställa den en halvmeter från väggen. Men jag klyver mest med hydralklyven.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #75 skrivet: 12 maj-22 kl 11:30 »
Träbitarna är ordentligt fastskruvade i stubben och nätet är fastspikat och spiken vikt över, det sitter ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser