Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för "måsten" på julbordet?  (läst 26984 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #160 skrivet: 20 dec-20 kl 18:09 »
Testa att köp en flaska Zeunerts julmust och jämför är ni snäll. Skulle vara jätteintressant att få höra svaret.
Zeunerts är ingen favorit hos mig men väl hos de äldre runt julbordet. Jag dricker den om annat saknas. Den påminner mycket om gammaldags must med kraftig maltsmak,passar utmärkt till julbordet. En del dricker julöl och svagdricka just för maltsmaken. En bra must skall innehålla malt och visst skall den bryta igenom lite.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #161 skrivet: 20 dec-20 kl 19:29 »
Zeunerts är ingen favorit hos mig men väl hos de äldre runt julbordet. Jag dricker den om annat saknas. Den påminner mycket om gammaldags must med kraftig maltsmak,passar utmärkt till julbordet. En del dricker julöl och svagdricka just för maltsmaken. En bra must skall innehålla malt och visst skall den bryta igenom lite.

För mig är just det nr 1 vad gäller allt. Nu är det ju främst julmust man hittar det som. Men minns i ungdomen då detta var det enda märke på vissa butiker i fjällen. Fanns Zeunerts cola i närheten skulle jag lätt ge 100 kr för en sån flaska än originalet för 15 kr.
Nu är det dock bara julmust och cola jag smakat.
Ser det som en raritet som hjärtat slår ett extra slag när man ser.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #162 skrivet: 20 dec-20 kl 19:43 »
Must är något man bara dricker en flaska av till jul för att man måste på grund av traditioner. Det samma med julöl.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #163 skrivet: 20 dec-20 kl 19:43 »
Enbärsdricka är vanliga här också, men det har jag aldrig lärt mig dricka. Första gången jag smakade trodde jag att det var något fel på den....  :-[

Har för mig att julmust och enbärsdricka smakar ungefär likadant.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #164 skrivet: 20 dec-20 kl 20:13 »
det är stor skillnad på julmust o enbärsdricka. Men dricker man ingendera så spelar det väl knappast roll? För mig är mat o dryck viktigt och det handlar om smaker. Och smaken varierar även inom samma segment som t.ex julmust. Förr fanns massor av bryggerier som konkurrerade om kunderna och där var just smaken viktig. Idag är ju det mesta gjort av få aktörer och de bryr sig inte nämnvärt om skillnader,om majoriteten köper är det ok för dem. just därför är det kul att det finns mindre tillverkare som anstränger sig för att bibehålla variationen. Majoriteten gillar tydligen apotekarnes eftersom den har en stor marknadsandel. Eller kan det bero på priset? Många affärer har bara denna i butiken så man tvingar ju på folk just denna undermåliga vara. Jag letar just efter variationerna och återgången till den ursprungliga smaken. Precis som vi inom släkten på julafton har bedömningar på hur årets brunkål blivit. Avsmakningen sker i köket och alla är med om att sätta den där slutliga piffen när det gäller balansen mellan ättika o sirap. det finns inget substitut för att ersätta detta och går absolut inte att köpa i butik då deras produkt är totalt smaklös. Nu är väl brunkål (egentligen dansk och ett arv från dansktiden) mer vanligt i de forna danska landskapen än längre norrut. Dock får man överraskningar då jag gick på ett julbord i Alvesta och paradrätten där var just brunkål. Även grönkål o rödkål fanns för de som har andra traditioner. Men att brunkålen fanns på bordet berodde på att kocken var skåning och alltså helt naturlig på ett sydsvenskt julbord. Att han dessutom kunde konsten var extra roligt.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #165 skrivet: 20 dec-20 kl 20:51 »
Veganska köttbullar och rödbetssallad ser jag gärna på julbordet. Ugnsomelett med svampstuvning också, precis som många har skrivit i tråden.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #166 skrivet: 20 dec-20 kl 22:00 »
Julmust gillar jag iofs inte heller, men kan inte minnas att det smakar särskilt lika....?

Du har säkert rätt. Det var längesen jag drack enbärsdricka.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #167 skrivet: 20 dec-22 kl 22:36 »
Petar upp den här tråden  :D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #168 skrivet: 21 dec-22 kl 07:36 »
Har inget julbord hemma då ingen av oss gillar julmat värst mycket. Brukar fira julen hos föräldrarna eller syster och dom lagar julbord och jag tycker jag har fått fyllnad efter det.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #169 skrivet: 21 dec-22 kl 07:53 »
Nytt på julbordet i år: vegansk gubbröra.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #170 skrivet: 21 dec-22 kl 08:25 »
Egen tradition är att jag gör eggnog, för eget bruk. Ingen annan i familjen vill ha det, det är ganska alkoholstarkt som jag gör det så barnen får inte.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #171 skrivet: 21 dec-22 kl 11:04 »
Fruktkaka och saffransbiscotti gör jag. Mest för mina föräldrars skull i år då jag försöker undvika sötsaker och maken inte är så förtjust i kakor.

Julmaten i år blir julkasse med julmat som hämtas på restaurang. Har varit lite mycket på sistone så orken har inte riktigt funnits till att få ihop ett klassiskt julbord.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #172 skrivet: 21 dec-22 kl 15:22 »
Vi har veganskt julbord och är inte så noga men jag vill alltid ha rödbetssallad, finsk! inte den där svenska med majjo. Sen vill alla ha brysselkål med senapssås och sonens kålrotslåda. Får vi det är vi nöjda.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #173 skrivet: 21 dec-22 kl 16:12 »
Janssons, julmust, Aladdin!

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #174 skrivet: 21 dec-22 kl 17:59 »
Sill, gravad lax, julskinka

Hembakt vörtbröd

Pepparkakor (eget recept) och godis

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #175 skrivet: 21 dec-22 kl 18:02 »
Här blir det som vanligt traditionellt julbord som förr. Dvs med grisen i centrum och produkter av den då julbordet baserades på julslakten. Idag har jag köpt in det sista, pressylta som av någon anledning blivit bristvara. Dock fanns flera varianter i Citygross delikatessdisk. Med det kan en traditionell jultallrik plockas ihop. Först silltallriken med minst 5 olika inläggningar,lax,både rökt o gravad,ägghalvor,Janssons, sillsallat,skaldjurspate. Sedan kallskuret med julskinkan,olika syltor (pressylta,kryddsylta,inkokt fläskrullad), kalvsylta,några sorter rökt korv,till det ett vörtbröd (icke pågens) och kavring,leverpastej och pressgurka.
Varma tallriken innehåller brunkål,prinskorv,köttbullar,isterband,rödbetor,brysselkål,revben, omelett med sparris eller svamp. Tillbehör är senap,gravlaxsås,riktigt smör. dricka riktig julmust samt julöl o svagdricka. Absolut ingen  alkohol.
Efter tomten blir det Lutfisk med potatis,gröna ärtor och skånsk senapssås. dessert Ris a la Malta med sylt.
har säkert glömt något och ibland dyker det upp något nytt från en gäst. Men får jag inte det mesta som presenterats här blir jag sur. ett julbord skall vara traditionellt och samma som förra året. Annars är det ju ingen tradition eller?
Är man vegan blir det hungrigt hos mig så de brukar hålla sig undan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #176 skrivet: 30 nov-23 kl 12:47 »
Lyckan är total. Hittat årets bästa julmust hos Lidl av alla aktörer. Hammars bryggeri gör en riktig julmust enligt 30-talsrecept och den var fantastisk. Så köpte en halvpall så det klarar sig till påsk också. Provade också något som hette trocamust. Jo de som gör trocadero läsk har tydligen även must på menyn. klart drickbar men har en liten tvist av trocaderosmak. Så inte helt godkänd för julbordet.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #177 skrivet: 30 nov-23 kl 21:14 »
Grisfötter, jansson, baijkal är måsten sedan finns ju resten av julmaten med skinka och sill. Även gammaldags bryggd svagdricka om det går att hitta, den som går att köpa i affärerna är oftast bara sockervatten med kryddor och inte en öl i botten. Går även bra med enbärsdricka. Kanske borde jag brygga lite till jul  ???

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #178 skrivet: 01 dec-23 kl 07:03 »
Försöker undvika julmaten så gott det går,  brukar på sin höjd vara köttbullar,prinskorv och revben

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #179 skrivet: 02 dec-23 kl 18:10 »
Lyckan är total. Hittat årets bästa julmust hos Lidl av alla aktörer. Hammars bryggeri gör en riktig julmust enligt 30-talsrecept och den var fantastisk. Så köpte en halvpall så det klarar sig till påsk också. Provade också något som hette trocamust. Jo de som gör trocadero läsk har tydligen även must på menyn. klart drickbar men har en liten tvist av trocaderosmak. Så inte helt godkänd för julbordet.

Hammars bryggeri gör även riktigt god hallonsoda. Något jag är lite svag för även jag nog skippar den på julbordet.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser