Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polsk arbetskraft  (läst 31906 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
Polsk arbetskraft
« skrivet: 11 jul-11 kl 07:49 »
Funderar på om det svenska jordbruket skulle stanna utan polackerna? Här omkring har varenda storbonde en eller flera polska arbetare på heltid. "Min" storbonn är snäll nog att låta mig hyra in hans arbetskraft om det behövs. Det sker inte ofta men idag hjälper en polsk kille mig att röja ett bete från småträd. 120:-/tim vitt.
Hur ser det ut i övriga landet?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 19:06 »
120:- vitt? är han egenföretagare eller? här tar de 150:- svart, vitt 350-400 vilket är minimum om du ska få ut en vettig lön.även lönerna i polen har gått upp kraftigt. ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #2 skrivet: 11 jul-11 kl 19:36 »
120:- vitt? är han egenföretagare eller? här tar de 150:- svart, vitt 350-400 vilket är minimum om du ska få ut en vettig lön.även lönerna i polen har gått upp kraftigt. ulf

Undrar detsamma.

Får du kvitto på det? Är det 120 med eller utan moms? I vilket fall blir det ju typ inget kvar till arbetaren.

Neiklot

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 19:38 »

Har han egna grejor?

Och är 120kr inkl moms?


Slavlön..  :o ::)


Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 20:09 »
även lönerna i polen har gått upp kraftigt. ulf

Svårt att tro det. Arbetslösheten är fortfarande skyhög, så det är arbetsgivarens marknad.

De olika priserna beror nog mycket på om det utbildad eller outbildad personal. Sen beror det på om arbetaren registrerat sig i sverige eller inte.

Ett varningens ord med att hyra in byggjobbare ifrån polen, de flesta saknar utbildning, dessutom byggs alla hus i Polen av betong/sten, så våra trähus är inte gjorda av ett material de är vana vid.

Existens?

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 07:35 »
120:- vitt? är han egenföretagare eller? här tar de 150:- svart, vitt 350-400 vilket är minimum om du ska få ut en vettig lön.även lönerna i polen har gått upp kraftigt. ulf

Varför i all världen skulle nån betala 350 -400 kr i timmen till någon som bara jobbar med kroppen? dvs utan egna maskiner.

Det där är nivåer för bortskämda byggare och målare som lever i en konkurrensbefriad värld.  400 kr ink moms ger  320 ex moms, arbetsgivaravgifter och semesterersättning  tar bort drygt en hundralapp, återstår 215 kr i timlön.

Frugan står inlåst på en industri från 07 -16 och har 120 kr i timmen, inklusive alla tillägg. Grundlönen är 90 kr i timmen.

Välkommen till verkligheten.

Broberg

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #6 skrivet: 12 jul-11 kl 08:45 »
Det där är nivåer för bortskämda byggare och målare som lever i en konkurrensbefriad värld.  400 kr ink moms ger  320 ex moms, arbetsgivaravgifter och semesterersättning  tar bort drygt en hundralapp, återstår 215 kr i timlön.


Nu är jag inte i byggbranschen, men jag tror att även i den tillkommer det en hel del kostnader utöver de du nämnde.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #7 skrivet: 12 jul-11 kl 08:51 »
I vissa fall så gör den polske företagaren jobbet och fakturerar från polen, och då gäller ju plötsligt inte svenska skatter och påslag?
Har iaf hört talas om detta förfarande i byggbranschen, en svensk entreprenör tar på sig jobbet och lejer sen in en polsk/baltisk firma, som gör jobbet sjukt billigt i svenska ögon.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 09:01 »
Vi har byggt om hemma med polsk arbetskraft och de tog 150kr/timme. sen var det moms på det så totalt är det 185kr.

nigella

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
    • Nigellas Marsvinsuppfödning
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 09:36 »
Det kostar med tex lokal, verktyg och maskiner, reklam, förbrukningsmaterial, arbetskläder osv, det krävs ganska många arbetsdagar på en månad innan man går med vinst. Sedan kanske alla 8 h per dag inte är debiterbara heller, man kan behöva sitta och räkna på offerter åtgärda sådant som gått fel osv.
Anlitar man polacker och andra som reser hit för att jobba tycker jag man bör kolla deras arbetsvillkor, vet flera som utnyttjats av oseriösa företagare.
« Senast ändrad: 12 jul-11 kl 09:39 av nigella »
Har laxfärgad dvärgkochin, gul orpington, golden retriever, welsh springer spaniel, katter samt uppfödning av den svenska marsvinsrasen lunkarya.

eremit

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 14:52 »


Vi har tradition på att inbjuda polacker till arbete i Sverige!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 15:03 »
jag anlitade polacker.. de tog 100kr i timmen vitt... de fick ut 27kr i timmen av sin chef...lönen i polen var motsvarande 8kr i timmen så även om lönen är uselt låg här så är den tre gånger högre här!! svenskar åker ju till norge och jobbar för knappt dubbla lönen..ser ingen skillnad på det...
polackerna arbetar dessutom när de arbetar...svenskarna slöar mest av nån anledning..lön får de ju ändå i vilket tempo som helst,...
Fjäderfän och kaniner

eremit

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #12 skrivet: 12 jul-11 kl 15:06 »

Ja det är inte många svenskar som duger till nåt hederligt arbete! :)

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #13 skrivet: 12 jul-11 kl 15:18 »
Om man har råd att anställa någon kan man gott anställa någon vitt och betala en hyfsad lön. Det är hög arbetslöshet även i Sverige.
Man borde sluta att göra saker så mycket för sin egen vinnings skull och tänka lite mer på andra.  >:(


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #14 skrivet: 12 jul-11 kl 15:40 »
Varför i all världen skulle nån betala 350 -400 kr i timmen till någon som bara jobbar med kroppen? dvs utan egna maskiner.

Det där är nivåer för bortskämda byggare och målare som lever i en konkurrensbefriad värld.  400 kr ink moms ger  320 ex moms, arbetsgivaravgifter och semesterersättning  tar bort drygt en hundralapp, återstår 215 kr i timlön.

Frugan står inlåst på en industri från 07 -16 och har 120 kr i timmen, inklusive alla tillägg. Grundlönen är 90 kr i timmen.

Välkommen till verkligheten.
din o min verklighet är nog inte densamma,nu återstår ju inte 215.- till arbetaren i näven, arbetsgivaren skall hålla med arbetskläder,lämplig skyddsutrustning( där så erfodras), försäkringar (arbetsskade,ansvar),ha utrymme för sjuklön,helglön m.m. det brukar inte bli många ören över till arbetsgivaren.din fru har nog något av detta utöver sin timlön vilket många inte tänker på.bara kostnaden för 14 dagars sjuklön som arbetsgivaren skall stå för kan bli mycket kännbart för en mindre företagare,10 anställda o 4 hemma i influensa...... att polacker o andra kommer hit o jobbar för svältlöner (ingen svenskboende klarar hyra o mat till denna lönenivå) kan ju diskuteras men du menar kanske att vi som bor i landet skall rätta våra lönenivåer efter t.ex Polen o sänka våra löner?annars är vi bortskämda eller? Ulf

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #15 skrivet: 12 jul-11 kl 16:26 »
 Först var vi vikingar och krigsherrar. Sen blev vi civilicerade och övergick till att tvätta varandras skjortor, hugga varandras ved och sko varandras hästar.
I DET läget är det inte så svårt att värdera sin egen valuta.

Om den som producerar en vara har 120-150 spänn i timman. Många lantbrukare och andra småföretagare har kanske hälften.
150-200 spänn kostade en byggjobbare SVART under sista lågkonjunkturen, samtidigt som han lyfte en bra A-kassa.

Det blir utan tvivel en och annan som får köra o-skodd häst med skjitig skjorta om jag har räknat rätt.


En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #16 skrivet: 15 jul-11 kl 17:51 »
Jag får faktura på 120:-/tim + moms. Allt är helt vitt. Jag står för maskiner, i det här fallet en röjsåg. Som jag förstår så får polackerna 60:-/tim efter skatt så 120 är inklusive skatt och arbetsgivaravgift. Han skulle ju kunna lägga på lite när han "hyr ut" till mig men det verkar som han inte gör det.

Men jag måste säga att efter att varit uppväxt i sosse Sverige under -70 och- 80 tal känns det lite olustigt på något sätt. Men det är otroligt bra att få jobben gjorda till ett vettigt pris. Jag försöker vara så trevlig och tillmötesgående som jag kan. Vet inte men det känns bättre då.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #17 skrivet: 15 jul-11 kl 18:05 »
Jag får faktura på 120:-/tim + moms. Allt är helt vitt.

Har du kollat med Skatteverket om han betalar arb.givaravgift?
Och hur många betalar han det för isf., jämfört med hur många han har som jobbar åt sig?
De siffrorna stämmer inte alltid överens...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Annie27

  • Inlägg: 25
    • Gästrikland
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #18 skrivet: 15 jul-11 kl 18:44 »
Här i Sthlm/omnejd kan man få polsk svart arbetskraft för ca 160 kr/tim och vitt för ca 260 kr/tim.

Huggorm

  • Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #19 skrivet: 15 jul-11 kl 18:51 »
En bekant anlitade polacker för att byta tak på lagården. 100kr per timme vitt hävdade han att han betalade - för två personer! En morgon när de dök upp hade den ena haft en blåtira, tydligen hade de delat 60/40 och det hade plötsligt gått upp för den ena att det inte var 80kr de delade på  ;D Men jag tvivlar på att det verkligen var vitt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser