Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge ligger och "krystar"  (läst 3597 gånger)

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
Bagge ligger och "krystar"
« skrivet: 27 nov-13 kl 10:40 »
Hej!
Min "sällskapsbagge" Ture (kastrerad och går kvar som keldjur och går med bagglammen efter avskiljning) är hängig. Han vill inte äta, lägger sig ner och ser ut som en tacka som ska lamma.
Tänkte först förstoppning, och funderar om jag ska försöka ge honom olja. Har tyvärr inte direkt några veterinärer som kan får här, de har hittills mest stått och hummat och gett en vitaminspruta, när vi kallat ut dem pga hängiga djur...
Finns nån mil söder om Söderhamn, om nån vet vettig veterinär i närheten.
Finns det något jag kan göra själv, så länge? Vad kan det vara?
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 10:44 »
Urinsten, tror jag. Tyvärr behöver du en veterinär. Inget som du kan fixa själv... :'(
Möjligt att nödslakt är enda lösningen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #2 skrivet: 27 nov-13 kl 10:49 »
Hur ser veterinären om det är urinsten?
Läste lite själv och misstänkte det redan... Inget att göra då, antar jag.  :'(
Går ju att ta rätt på köttet och fällen i alla fall, om än en klen tröst.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 11:02 »
Det låter precis som när vi fick avliva vår första bagge. Han fick urinsten och vi tror det beror på att vi utfodrade med kraftfoder, något vi slutat med till baggen sedan dess.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 11:14 »
Har pratat med en veterinär nu, och det blir slakt.  :'(
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #5 skrivet: 28 nov-13 kl 22:39 »
 :'( :'(  Men samtidigt blir jag glad över att någon liksom jag tycker att även en bagge är en individ värd att älska!  :D  :-*

Och  :'( det snällaste du kan göra nu är tyvärr att låta honom slippa så fort som möjligt.  Urinsten är smärtsamt.   :'(

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Bagge ligger och "krystar"
« Svar #6 skrivet: 11 jan-20 kl 14:27 »
Vad har ni haft för symptom?

Jag har en bagge som är slö och ligger men kan gå om jag kommer in och ger han en knuff. Äter om det bjuds men dock lite svårt att dricka när han bara ligger..

Har inte pillat på hans arbetsredskap än men ska ge mej ut och klämma lite på honom.

Han var normal igår och gav inte tackorna någon förtur till höet men idag stod han och verkade yr och vänder ena kinden lite neråt.

Svårt att veta i vilken ända problemet sitter, ingen diarré men möjligen förstoppad.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #7 skrivet: 11 jan-20 kl 17:49 »
Idisslare får i princip inte förstoppning! Om även din bagge krystar, Bösahusarn, så är det stor risk att det är urinsten. Har du sett om han kissat?
Urinsten är inte lätt för en veterinär att bota, om du ens får tag på en sån en lördagkväll, så det vettigaste är att ta fram bultpistolen. Tyvärr.

Är det "bara" de här symtomen att han är slö, ligger ner och verkar yr, är det troligen något annat fel på honom. Något neurologiskt kanske? Men det kan även vara parasiter, de kan bokstavligt talat suga både musten och livet ur våra djur. Har du gjort träckprov nyligen?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #8 skrivet: 11 jan-20 kl 20:42 »
Idisslare får i princip inte förstoppning! Om även din bagge krystar, Bösahusarn, så är det stor risk att det är urinsten. Har du sett om han kissat?
Urinsten är inte lätt för en veterinär att bota, om du ens får tag på en sån en lördagkväll, så det vettigaste är att ta fram bultpistolen. Tyvärr.

Är det "bara" de här symtomen att han är slö, ligger ner och verkar yr, är det troligen något annat fel på honom. Något neurologiskt kanske? Men det kan även vara parasiter, de kan bokstavligt talat suga både musten och livet ur våra djur. Har du gjort träckprov nyligen?

Ingen förstoppning, han bevisade detta när jag undersökte hans urinvägar..

Jag misstänker ju urinsten eller något lurigt och har laddat bössan.

Men jag tryckte i han vitaminer, saltvatten och lite druvsocker innan, nu står han upp och luktar på morötter. Så bössan får stå kvar i skåpet under natten.

Träckprov har jag inte gjort på det senaste så allt är oklart men han har blivit bättre dom senaste timmarna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #9 skrivet: 11 jan-20 kl 21:40 »
Ingen förstoppning, han bevisade detta när jag undersökte hans urinvägar..

Jag misstänker ju urinsten eller något lurigt och har laddat bössan.

Men jag tryckte i han vitaminer, saltvatten och lite druvsocker innan, nu står han upp och luktar på morötter. Så bössan får stå kvar i skåpet under natten.

Träckprov har jag inte gjort på det senaste så allt är oklart men han har blivit bättre dom senaste timmarna.

Har han urinsten märks det ganska tydligt om du studerar för de står och krystar och trycker oavsett om de ligger eller står.
De får sämre aptit också. De dricker för lite så det är därför de får urinsten, så det är bra om du ger salt i munnen så han blir törstig. Jag har haft en med urnisten som blev bra men han hade inte totalstopp. Är det totalstopp måste du ringa efter veterinär eller avliva.
En annat sätt att kolla om det är lite stopp i urinröret är att de blir blöta på magen för de ligger och trycker ut kiss lite hela tiden. Så känn på magen om den är torr. Sen kan du ju ställa den i box och lägga papper på golvet så ser du om han kissar om du inte orkar stå och vänta.
Jag tror hellre på att din är sjuk pga stora magmasken eller nåt liknande.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #10 skrivet: 11 jan-20 kl 21:50 »
Jag kan nog avfärda urinsten nu.

Han visar mer tecken på stroke eller liknande, hans högra öga använder han inte och vänder då andra sidan till. Sen går han ju illa...och saglar. Men gillar när jag fixade morotschips med potatisskalaren.

Men stora magmasken kan ju inte uteslutas än. Det får bli träckprov för att försöka rädda resten av flocken åtminstone, oavsett hur det går för baggen under natten.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #11 skrivet: 12 jan-20 kl 00:03 »
Han visar mer tecken på stroke eller liknande, hans högra öga använder han inte och vänder då andra sidan till. Sen går han ju illa...och saglar. Men gillar när jag fixade morotschips med potatisskalaren.

Men stora magmasken kan ju inte uteslutas än. Det får bli träckprov för att försöka rädda resten av flocken åtminstone, oavsett hur det går för baggen under natten.

Är han sned och går i cirklar eller har ett öra som slokar är det listeria. Då måste du ringa veterinär för det går upp i hjärnan så dör de rätt så kvickt. Jag har aldrig varit med om det själv men läst om det. Men du skriver att han inte använder högra ögat och det lät konstigt. Det är verkligen svårt med djur när de inte kan tala om för oss vad som felas dem. Hoppas du kommer på det innan det är för sent.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge ligger och "krystar"
« Svar #12 skrivet: 12 jan-20 kl 09:29 »
Är han sned och går i cirklar eller har ett öra som slokar är det listeria. Då måste du ringa veterinär för det går upp i hjärnan så dör de rätt så kvickt. Jag har aldrig varit med om det själv men läst om det. Men du skriver att han inte använder högra ögat och det lät konstigt. Det är verkligen svårt med djur när de inte kan tala om för oss vad som felas dem. Hoppas du kommer på det innan det är för sent.
Listeria.. kanske. Dock har vi inget ensilage i år så då har han slickat på jord.
Han går ju inte i cirklar, utan han är påverkad på hela balanssinnet.
Ögat på den dåliga sidan kommer tillbaka då och då så det är inte helt släckt.

Tackorna i flocken har inte visat något så vi hoppas att det förblir så.

Svårt är det, andningen har ökat i frekvens men han reagerar positivt på vätska. Men vad som gett denna akuta vätskebrist är oklart.
Han verkar mer förvirrad än plågad av smärta.

Men det närmar sig en lokal blyförgiftning bakom örat.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser