Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enkel odling i naturträdgård  (läst 5949 gånger)

Patricius

  • Gäst
enkel odling i naturträdgård
« skrivet: 30 jun-05 kl 12:05 »
Jag har tummen mitt i handen och knappast några grönar fingrar alls. Dessutom är jag lat... men jag gillar ändå att äta eget! Vad har ni för tips på frukt och bär som mer eller mindre sköter sig själva? Hallon och rabarber är bra exempel på vad jag menar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #1 skrivet: 30 jun-05 kl 22:32 »
Vinbärsbuskar. Enda kravet är att du planterar dem där det inte växer kirskål.

Tantjohanna

  • Inlägg: 50
  • Ingen är hopplös!
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #2 skrivet: 26 aug-05 kl 08:13 »
Nu blev jag nyfiken.... Varför inte plantera vinbärsbuskar där det växer kirskål?  Hur gör man om busken redan står i ett hav av kirs?  ???

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #3 skrivet: 26 aug-05 kl 13:28 »
Står du bara och tittar på kirskålen va? Repa den och ät upp den! Eller ge den till kaninerna.

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #4 skrivet: 26 aug-05 kl 14:08 »
Hej Gruff,

bra tips, men vad när man tar över en gammal tomt där "kirs-plantagen" inte nödvändigvisst är högsta prioritet? ;) och inte heller uppbygandet av en kaninflock. I det läget sitter jag nämligen just nu.

Som jag förstodd det gick tantj :) hannas fråga ut på om och i så fall varför kirs och vinbär är en utmärkt dåligt kombination. Och det undrar jag faktisk också. Är det bara den vanliga konkurensen om sol och växtplats eller händer något mer?

hälsningar
/droliver

« Senast ändrad: 26 aug-05 kl 14:09 av droliver »

Eulalia

  • Gäst
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #5 skrivet: 26 aug-05 kl 14:26 »
så olika slags mållor, detta ogräs sköter sig själv, självsår sig sedan, och ger dig goda sallader ;D

fast det verkar som om du redan har ogräs så det räcker

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #6 skrivet: 26 aug-05 kl 15:47 »
droliver jag har givit upp kampen :-) Därför äter jag upp den.

Mina vinbärsbuskar står i ett hav av kirs, och frodas!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #7 skrivet: 26 aug-05 kl 23:23 »
...Som jag förstodd det gick tantj :) hannas fråga ut på om och i så fall varför kirs och vinbär är en utmärkt dåligt kombination. Och det undrar jag faktisk också. Är det bara den vanliga konkurensen om sol och växtplats eller händer något mer?...
Det är mest det att det ser skräpigt ut och att det *aldrig* går att få bort kirsen ibland buskarna. T.ex. kan man välja att plantera buskarna i kirs-fri gräsmatta istället. Konkurrensen är nog inget problem, trivs kirsen är det tillräckligt med näring till bärbuskar och större delen av tiden är bärbuskarna högre.

Det gäller samma med rabarber, det är omöjligt att få bort kirsen utan att gräva upp rabarbern. Bättre då att sätta rabarbern mitt i gräsmattan.

niklasj

  • Inlägg: 8
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #8 skrivet: 01 mar-06 kl 19:08 »
Om du skall odla hallon så testa även hösthallon som är enklare att odla än vanliga hallon. Men dom är inte lika vinterhärdiga som vanliga hallon så det beror ju på var du bor...

Ha de gött!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #9 skrivet: 01 mar-06 kl 20:04 »
I år har de kommit frö till jordgubbar som ger skörd hela sommaren. Det borde vara något!

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #10 skrivet: 08 mar-06 kl 02:22 »
Björnhallon de kräver väl inget särskilt eller - kompisen hade det ganska skuggigt i skymt läge och det var gott om skörd. Finns det något godare   ;D

EDIT: tittade länger ned och det ligger en tråd om björnhallon http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=3;action=display;threadid=4526
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 02:25 av Chaan »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser