Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstigt beskärt äppelträd  (läst 3052 gånger)

sofiaho

  • Inlägg: 153
konstigt beskärt äppelträd
« skrivet: 28 feb-08 kl 22:16 »
Flyttade in i en ny lägenhet i januari och på tomten finns det ett äppelträd. Trädet ser dock ganska så misshandlat ut (misstänker att de som kapat grenarna har gjort det för att ungen skulle kunna studsa på sin studsmatta utan att fastna i trädet, dock helt utan tanke på trädet).

Finns det nån som är duktig på det här med att beskära äppelträd som kan hjälpa? Gissar att jag isf måste visa bilder på nåt vis... Går det på detta forum och hur gör jag isf?
« Senast ändrad: 25 jul-19 kl 18:36 av LimJans »
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 21:50 »
Sånna trädär vanliga, jag lovar.......... ::)

Du kan gå in på "fler alternativ" här under så kan du lägga in bilder!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #2 skrivet: 03 mar-08 kl 14:39 »
Ok, så här ser mitt stackars äppleträd ut. Vad kan jag göra för det och när? (hoppas det funkar m bilderna nu)






Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 13:14 »
ingen som är bra på hur man ska beskära  misshandlade äppelträd?
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 16:52 »
Tja, det ser ju inte så bra ut. Jag skulle ta bort den tjocka grenen som sticker rakt upp, ungefär i höjd med första brädan på överste balkongen på mellanbilden, ovanför den grenen som går ut till vä i bilden. Du får kolla att du sågar av ovanför en knopp som visar åt rätt håll, dvas utåt från trädet. Sedan skulle jag kolla alla dessa "hatthängare" och säga av strax innan en knopp som växer åt rätt håll.
Man skulle kunna säga att man i vanliga fall tar bort alla grenar som pekar rakt uppåt och de som pekar inåt mot trädets mitt. Sedan tar man bort sådana grenar som skavar mot varandra.
Det ser nästan ut som om det här trädet har "beskurits" under sommaren. Det syns inga vattenskott som annars kommer upp når man beskär så hårt på vintern.

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 23:46 »
Tack för ditt svar. :)

NÄR ska jag beskära det? Kan jag göra det nu/de närmaste veckorna, eller måste jag vara tålmodigare än så?

Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #6 skrivet: 12 mar-08 kl 16:51 »
Nu, men ta inte de fuktigaste dagarna. Annars är det risk för röta senare.
Vill du vara riktig noga, så går du efter månkalendern och gör det på en fruktdag. Dessa är t ex den 18/3 efter kl 12.30 t o m 20/3, 29/3 - 31/3 kl 10.30 och 7/4 - 8/4 15.30

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #7 skrivet: 13 mar-08 kl 20:39 »
Tack så jättemycket för hjälpen. Får väl se hur det går. Känns som vi kommer behöver kapa en massa, då typ alla grenarna går uppåt :/ Men man får väl spara de som är "bäst" helt enkelt och försöka förbättra det med åren
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #8 skrivet: 13 mar-08 kl 21:54 »
Ta inte för mycket, bara sådana som går rakt upp och inte har några knoppar.
I FOBOs senaste tidning, Odlaren heter den, står en hel del om beskärning. Den brukar finnas på biblioteken.
Var bor du? Skulle det vara i närheten, kan jag kanske hjälpa dig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: konstigt beskärt äppelträd
« Svar #9 skrivet: 14 mar-08 kl 00:00 »
En annan filosofi är att trädet mår bäst om det får ha sin naturliga form med en rak centralt placerad stam som inte toppas på några meters höjd. Den kan gå att återskapa med tid och tålamod. Du gör då till att börja med till stor del som Hildegard sa, men du ska inte ta bort alla skott som går uppåt utan spara minst ett kraftigt skott (plus gärna något i reserv) som sticker uppåt ungefär där stammen skulle fortsatt uppåt, om trädet fått växa naturligt. Trädet kan då bli större, framför allt förstås högre, men jag tycker det ser ut som det får plats. Det är mest ont om plats i sidled på några meters höjd, mot huset. Att beskära trädet i buteljform, som Hildegard verkar vara inne på, kan kanske tvärtom göra det vidare just där?

Sen ska du förstås tillåta några kraftiga skott ut från stammen i sidled i riktning bort från huset, som kan bli nya grenar, så att trädet kan återskapa den halva av kronan det har förlorat.

Det är inte heller säkert att trädet har kraft nog att ta igen det som det förlorat genom att skjuta nya skott. Det kan även behöva stöd med välbrunnen kompost eller dylikt.

Anders


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser