Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linolja, svartmögel - utomhus  (läst 3920 gånger)

Chilover

  • Inlägg: 2
  • Rå om dig själv=)
Linolja, svartmögel - utomhus
« skrivet: 09 jul-19 kl 15:17 »
Hej

Jag läste precis i en nylig tråd om att hantera svartmögel och använda linolja inomhus. Min fråga gäller dock utomhus och jag hoppas att någon ny idé kan tillkomma här. Admin får väl plocka bort om den anser att allt lär ha sagts i förra tråden.

Vi har en omålad timmerstuga som vi först brukar skrapa för att få bort svartmöglet och sedan olja in med linolja. Det är dock ett arbete som får upprepas vartannat år pga svartmögel. Jag tänkte höra om någon härinne har något tips på hur man kan göra väggarna mer resistenta mot svartmöglet?

Allt gott och trevlig sommar! =)
Prenumerant på skööna Camino.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #1 skrivet: 09 jul-19 kl 15:22 »
Jag har fått tipset bensaltensid.

Men sen har jag sökt runt men inte riktigt fattat allas trix.

Jag blir ju nyfiken på vad som händer om man tar en matsked zinkoxid och blandar i sin vita linoljefärg, vad förstör man och vad vinner man?
Det är aldrig för sent att ge upp.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #2 skrivet: 09 jul-19 kl 17:03 »
Många blandar i zinkoxid. Har du en vit färg finns den troligen redan där då det är ett vitt pigment. Man brukar mixa titanvitt och zinkoxid.  dock finns det en baksida med zinkoxid. För mycket gör färgen spröd dvs risk för krackelering. Dock vet jag tillverkare som rekommenderar 1 liter zinkoxid till 10 liter färdig linoljefärg.  Huruvida den står emot svartmögel och hur lång tid verkan sitter i vet jag inte. Claesson o Engvall (Stockholmstillverkare) har fasadgifter i sina utefärger. De brukar funka bra. Själv använder jag Borocol efter sista färdigstrykningen (sprejas på) när jag har andra fabrikat. Hemma har jag blyvitt i min egen färg. Förbjudet och går inte att köpa men gamla lager finns. Numera vet man hälsoriskerna så det går att hantera. Dock använder jag det inte på kundjobb då man inte vet vem som kommer nästa gång. Zink funkar sådär. Det brukar växa på det också efter en tid. Kanske någon kopparprodukt skulle funka bättre? Har inte experimenterat men nog skulle kopparsulfat gå att lösa i linolja?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #3 skrivet: 09 jul-19 kl 18:02 »
Många blandar i zinkoxid. Har du en vit färg finns den troligen redan där då det är ett vitt pigment. Man brukar mixa titanvitt och zinkoxid.  dock finns det en baksida med zinkoxid. För mycket gör färgen spröd dvs risk för krackelering. Dock vet jag tillverkare som rekommenderar 1 liter zinkoxid till 10 liter färdig linoljefärg.  Huruvida den står emot svartmögel och hur lång tid verkan sitter i vet jag inte. Claesson o Engvall (Stockholmstillverkare) har fasadgifter i sina utefärger. De brukar funka bra. Själv använder jag Borocol efter sista färdigstrykningen (sprejas på) när jag har andra fabrikat. Hemma har jag blyvitt i min egen färg. Förbjudet och går inte att köpa men gamla lager finns. Numera vet man hälsoriskerna så det går att hantera. Dock använder jag det inte på kundjobb då man inte vet vem som kommer nästa gång. Zink funkar sådär. Det brukar växa på det också efter en tid. Kanske någon kopparprodukt skulle funka bättre? Har inte experimenterat men nog skulle kopparsulfat gå att lösa i linolja?
Jo men hur mycket zinkoxid behöver man för att få bättre mögelmotstånd men ändå inte förstöra färgen, producenterna borde ju rimligtvis redan ha blandat rätt. Kan man tro.
Det är aldrig för sent att ge upp.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #4 skrivet: 31 jul-20 kl 20:54 »
Många klassiska recept på Falu rödfärg innehåller järnsulfat. Jag förmodar att järnsulfat har en skyddande effekt mot mögel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #5 skrivet: 31 jul-20 kl 21:00 »
Köp Helraffinerad/renad linolja!

Den leverantör som har den renaste oljan i dag är Selder.

Sedan måste man fundera på miljön kring stugan.
Finns det buskage och liknade som gör det extra fuktigt?
Är marken extremt fuktig?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #6 skrivet: 01 aug-20 kl 15:55 »
Har använt kopparsulfat. Provat att stryka både före och efter på röd linoljefärg. Utmärkt resultat. Utanpå försvinner svarmöglet efter ett par år. Svårare på vit linoljefärg. Har en omgång som blev för stark, lyser lite blågrönt ibland. En omgång blev bra. Rekommendera zinkvitt, de flesta av mina vita ytor lyser rent vitt efter flera år, även norrsida. Typ 5 tsk per liter. Målar dock med tunnare färg. 2/5 linoljefärg 2/5 rå linolja 1/5 terpentin. Droppar gärna. Tvättar en omgång med högtryckstvätt ( ja jag vet det finns åsikter om hur det blöter ner virket. Men virket är blötare på hösten när det blåser regnar i flera dagar.) stryker ett lager, kanske får göra det oftare men har lite förarbete så det är inte jobbigt. Målar linoljefärg endast i april Maj med bra väderlek.
Har brädväggar som efter några år med behandling blivit bättre, mindre småsprickor och slätare yta.
Har även använt kopparsulfat i rödfärg, den blir lite mörkare men bättre hållbarhet. ( Kokar själv, ett år åt bakterier upp all stärkelse, färgen luktade skit och slabbade). Blir bra på vägg. Har inte många ytor kvar med mögel. Gårdsägare med tio byggnader.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #7 skrivet: 01 aug-20 kl 20:52 »
JA, vem som helst kan hälla i allt som är förbjudet för seriösa färgtillverkare. Alternativt och bra.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Linolja, svartmögel - utomhus
« Svar #8 skrivet: 22 sep-20 kl 17:28 »
Fråga till Anders G.

Vad ANVÄNDER SERIÖSA FÄRGTILLVERKARE ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser