Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolera tak/vind med lösull?  (läst 6930 gånger)

piggetröska

  • Gäst
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #20 skrivet: 21 nov-18 kl 14:27 »
Vet inte om hampa isolering går att jämföra med kutterspån sågspån.

Men för flera år sedan så isolerade jag en friggebod invändigt med det senare. Använde 30mm träspont, fyllde på med spånen efter hand. Så gott det gick använde jag en stav för att trycka till spånen. Nocken brydde jag till slut mig knappt om att göra, för jag märkte under hösten när jag jobbade vilken enorm skillnad i värmehållning den redan utförda isoleringen innebar. Tror jag i nocken började från en gavel med att lägga en horisontell kortare bräda, sedan spån o s v.
Nu är ju en friggebod en mygga jämfört med ditt projekt. I dina situation hade jag nog lekt med befintliga medel, som en lövblås eller dammsugar utblåset, om inte annat så för att få ev fler uppslag.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #21 skrivet: 21 nov-18 kl 14:35 »
Hampaskävor går nog att jämföra med kutterspån..

Blåsa känns ju svårt, så man får väl hat något bra som håller det på plats under tiden man fyller på, lite tyg eller annat som man sedan kan ta bort.
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #22 skrivet: 21 nov-18 kl 18:42 »
Hur mycket kostar hampa kubiken?
Här uppe kostar sågspån drygt 100 kr och kutterspån under 100 kr

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #23 skrivet: 21 nov-18 kl 19:04 »
Oj...har inte riktigt räknat på det men det sågspån låter ju väldigt billigt i förhållande till hampa. Skulle gissa på att Hampa ramla in på strax under femhundringen per kubik.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

piggetröska

  • Gäst
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #24 skrivet: 21 nov-18 kl 19:31 »
Funderar kring om det vore en bra kombo med hampa + träspån? Åtminstone i Skåne, med mildare klimat. Fått synpunkter att enbart träspån på längre sikt kan riskera att bli insektshotell. Hampa sägs ha en viss giftighet som då borde hålla insekter i schack.

Att jag använde träspån var inte enbart för det låga priset. Då materialet omkring också var i trä slapp jag kostnaden och arbetet med fuktspärr.




Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #25 skrivet: 22 nov-18 kl 10:34 »
På byggnadsvard.se finns en förteckning över olika isoleringsmaterials u-värde mm.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: isolera tak/vind med lösull?
« Svar #26 skrivet: 31 jan-19 kl 18:04 »
Så här har jag valt att angripa problemet med isolering..

Hampaskävor till det mesta och sedan hampafiber där det blir svårt att stoppa in det lösa materialet..

Bild 1. Skävor (Hack)
Bild 2. Skävor mellan luftspalt och vindpapp med panel.
Bild 3. Hampafiber
Bild 4. Packas lagom, viktigt att inte få luftfickor.

Jag öser in från säck i facken, det fina är att eftersom en bredd av vindpappen är ca 1m med överlapp så räcker en säck till ca en kvadratmeter panel.
Så jag lägger en bredd med papp länge hela taket, skruvar panel, och sen fyller jag i skävor.
Relativt smidigt, tills motsatsen är bevisad.
« Senast ändrad: 31 jan-19 kl 18:10 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser