Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dödsfall,vad gör man alternativ begravning  (läst 8232 gånger)

kärringen

  • Gäst
dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« skrivet: 10 maj-11 kl 17:35 »
Kanske är det dags att skriva lite om döden trotts att vi just går en sprudlande vår till mötes.

Jag och min sambo har levt tillsammans i 12 år och flyttat lika många gånger på jakten efter att hitta drömstället det har vait många hållplatser.
från Göteborg i söder till Boden i norr, kom vi äntligen till västernorrland utanför Ramsele till vårat Hem.
Det tog bara ett halvår så blev min gubbe sjuk hade svåra plågor och sov inte en natt igenom hans humoristiska levnadsglada person blev som förbytt.
Han vägrade medicin, smärtstillande och när läkarn föreslog en ny lever , sa min gubbe - tar du också på dig någon annans karlsonger!
Livet rann ur han det var hemst att se, tillslut valde han att kämpa sig upp för ett högt berg med en ätterstupa. I avskedsbrevet skrev han att han inte ville vara en belastning
på mig eller barnen mer. Så jag är i chock och stor sorg även om jag är glad för hans skull att få gå vidare mitt i naturen på en mycket vacker plats.

Över till det praktiska, barn är mycket enkla. Vi byggde en egen kista av de bräder som fanns på logen, vackra naturliga med barken kvar la i lite halm, och granris för det luktar gott och det sa alltid min gubbe om man inte har något annat så värmer granris.

Mått för en kista är 200 cm lång 60 cm bred  45cm hög det behövs ben 6-7cm  6 st vi tog 45X45 reglar till ben som sido bräderna spikades ihop med kort sidorna
spikades kant i kant med lång sidorna. Locket bestod av tre bredare brädor det blev lite glipor på locket men det gör inget och pressade ner det mellan de tre reglarna som stack upp på botten.Det behövs byggplast som går upp 20cm upp på inner sidorna.
Vi använde brännpenna att skriva på locket namn personnummer och adress detta måste finnas med på kistan så man säkert får med sig rätt kropp från bårhuset. den döda ska även ha en lapp oftast runt armleden som bekräftar identiteten.
Om man vill måla kistan måste man kolla med krematoriet vilka färger som är godkända. Vi valde att bränna vackra bilder med brännpennan på kist locket.

Sen är det bara att se till att läkaren som skriver ut dödsbeviset skickar det så fort som möjligt till skatte myndigheten så man får det hem skickat.
Ringer länsstyrelsen om ansökan om att sprida askan (om man nu vill det) de behöver ha med dödsbeviset och karta från lantmäteriet där du satt ut vart du vill att aska ska spridas för att godkänna ansökan.

De godkänner spridning i vatten med en viss distans från land  och även i naturen till viss del om det inte är för nära bebyggelse m.m kolla upp vad som gäller i det län ni bor i.

Det går att ordna ett så kallat bisättningsrum på bårhuset de kan ibland hjälpa till att tvätta av ansikte och lägga på ett lakan om någon vill se kroppen död.
alternativ är vid krematoriet.
När man fått hem länstyrelse pappret och dödsbeviset får man hämta kroppen och köra till krematoriet( ex låna en liten lastbil på någon bensinstation)
Ring och kolla med krematoriet om du kan komma tidigt på morgonen så du kan få med dig askan hem  ev samma dag.

Urnan behöver ha en volym på 5 liter Vi hittade en fin gamal trätunna som vi plasta in på insidan för säkerhets skull och ett trä lock som passa till.

Du har ca en månad på dig att sen sprida askan detta kan vara olika beroende vart du bor.

Kroppen är bara en overall för att själen ska ha något att leva i när den är här på jorden.
Min gubbe "själen" reste iväg direkt och är långt borta han var klar med detta jorde liv.
Så det här med kroppen är bara en praktisk hantering och för många en sorge prosess
Jag såg ju redan för ett år sedan att våra vägar skulle skiljas, så min sorge prosses började då.

Nu ska vi ha en fest med raketer och hemgjord likör och hem fläsk och pärer
Varma hälsningar en trött men levande mamma jenny.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 18:12 »
Hej Jenny,
Du skriver så vackert och beskriver ett så oerhört värdigt och alternativt avslut. All värme till dig och försiktig glädje mitt i våren och sorgen!
EresKi
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 19:17 »
Tack Jenny, Tack!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 19:24 »
Ursch, jag började gråta.
Du e så otroligt stark.
Lycka till med allt. Kram!

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 20:27 »
Åh, så fint att göra sin egen kista! Synd att man är så tusans opraktisk, men nu vet jag ungefär hur man ska göra.  :)
Och så viktigt för ungarna att få fixa och dona med det där!  Nu vet de hur de skall göra en fin kista till dej Jenny, till exempel, beroende på hur allt faller ut.

Visa oss gärna bilder på kistan, om du vill.

Jag och sonen, för vår del, tog en liten sista cykeltur med Daniels (makens) urna i en ryggsäck. Det kändes så himla bra med den där tyngden mot ryggen, på nåt sätt... Nu vilar Daniel i havet utanför kapellet i Knäbäckshusen, platsen han hade bestämt för vårt bröllop. Som det nu blev fick vi gifta oss i all hast hemma, men det gick bra det med. Och gravsättningen blev finast i världen!

Lägger in en liten bild från Daniels gravsättning, och så kan vi tänka på alla levande och döda som är nära eller långt borta.

Daniel är faktiskt inte alls långt borta. Han är med nästan jämt och jag känner mej oftast alldeles uppfylld på något sätt. Ja, tänk er att all Daniels energi (och det var inte lite.... ::)) numera måste rymmas i min kropp. Eller åtminstone i mitt hjärta. Det är ju jag som är hans hem på jorden nu, om ni förstår hur jag menar...
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 20:32 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 20:57 »
Hej Kärring!

Följande är skrivet av en gubbe som begravt många, men inte sin egen käring. Och som heller  inte har några barn, så ta det för vad det är. Välment, i alla fall.

1. Det praktiska löser sig alltid, men det är så bra att ha praktiska funderingar att ta till när sorgen och chocken vill ta över. Det viktigaste är att ta hand om sig själv och eventuella barn, få mat och dryck och tröst. Och betala räkningar.

2. Var inte FÖR alternativ. Den som nu är död var en människa för fler än dig och din familj. Se till att ha en begravningsceremoni för alla. I en kyrka eller på nån annan plats, men en ceremoni som är ÖPPEN för alla som sörjer din bortgångne man. Fördelen med kyrkan är att den inte utesluter någon; du kan aldrig hindra någon att komma till kyrkan. Och begravning är gudstjänst, alla är välkomna till att tjäna gud. Om du vill ha en borgerlig begravning, var noga med att låta andra som vill vara med i sorgeprocessen vara det.

3. Välj ut ett vackert kärl för askan och en vacker plats. Gör gravsättningen till en vacker ceremoni för de närmaste, hans famlij och andra som vill vara där.  Havet är en vacker plats, bland andra.

4. Begravningar är en viktig plats för barn som är gamla nog att träffa folk att träffa sina släktingar.  Eller; begravningar är viktiga för alla släktingar och vänner, men mest för de yngre.  Själv kom jag att knyta band som visade sig blir viktiga för mig senare i livet vid begravningar av släktingar i ungar år.

5. Fastrar, farbröder och kusiner är EXTRA viktiga för barn som förlorat sin far genom självmord.

Hälsar farbror Vurre.
snus? vad är priset på en pris?

kärringen

  • Gäst
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 09:43 »
Hej "Vurre". Viktigt är att belysa att min gubbe skrev i avskedsbrevet, att han INTE begick självmord! Utan valde att hoppa ÄTTESTUPAN av sin egna fria vilja, så som det en gång gjordes, och fortfarande görs i en del kulturer när en individ anser sig vara en för stor belastning för gruppens överlevnad! Han valde att komma till Moder Jord, där vägen går norr och neråt! Barnen finner trygghet i de familjer och vänner som bor här runt omkring oss. Vi tillhör ju alla människosläktet, man behöver inte ha blodsband för att känna trygghet och gemenskap. Hälsningar Jenny!

kärringen

  • Gäst
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 09:55 »
Hej "Evamarta". En människa som har dött behöver inte längre något hem på jorden. Det är bara vi levande som är kvar som skapar det. Jag har försökt att hålla fast vid min gubbe, men han hade gjort klart det han skulle göra här denna gång. Det var dags för honom att resa vidare, och jag släppte iväg honom med stor kärlek av HELA mitt hjärta, och önskade honom lycka till på färden! Jag saknar också energin och ljudet av min gubbe, men konstaterade häromdagen att det bara är jag och min egen kraft, som blir uppfylld av alla naturens energier runt omkring mig. Vi är inte ensamma, men vi har alla våra egna vägar att gå genom livet!
 Stor varm kram från Jenny!

kärringen

  • Gäst
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 09:58 »
P.S. foto på kistan kommer eventuellt senare, jag överlever nog alla, och blir den sista som får släcka lyset i byn! D.S. 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 14:51 »
Verkligen saker som berör. Tack för det!

Fanns det en tanke med att detta skrevs i support-tavlan till Handboken? Alltså att det är meningen att detta skall in i Handboken?

Det sticker ut en del från det övriga innehållet, men platsar definitivt där. Ökar bredden och djupet. Om det ligger kvar här i en tråd på forumet som hamnar så småningom andra trådar över och det sjunker ner. Om man lägger det i Handboken så finns det alltid tillgängligt där. Troligen bör det fomuleras om en smula så att man får med alla synpunkter som kommit fram här, men man kan ju samtidigt hänvisa till denna tråd som källa, så man kan läsa här också.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: dödsfall,vad gör man alternativ begravning
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 09:18 »
Hej "Evamarta". En människa som har dött behöver inte längre något hem på jorden. Det är bara vi levande som är kvar som skapar det. Jag har försökt att hålla fast vid min gubbe, men han hade gjort klart det han skulle göra här denna gång.

Daniel fick lite för bråttom, så han har inte stuckit än. Han har... ja, han packar fortfarande och har missat bussen på nåt sätt. ;)

När jag var i en villrådig fas förra året sa Daniel: Men EvaMärta, det är ju jag som är ditt hem nu!
Tänk att Nalle Puh hade rätt! Och tänk att jag hittade mitt andra hjärta!  :D
Men jädrar vad jag fick leta...
evamarta@live.se
0767-933525


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser