Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Datasäkerhet och lösenord  (läst 1994 gånger)

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
Datasäkerhet och lösenord
« skrivet: 05 jan-11 kl 09:38 »
Roligt projekt! Först ett sidospår: Missade diskussionen att ha hela sitt riktiga namn så råkade visst bara skriva mitt förnamn. Vem mailar man för att be om namnbyte?

Nu till min poäng. Jag tycker ni borde ändra sättet som lösenord hanteras. Det verka som lösenorden sparas i klartext i databasen vilket ger administratören och vem som helst som råkar få tag på en databasdump tillgång till lösenorden. Jag föreslår att detta ändras. Speciellt eftersom riktiga namn används ... många återanvänder ju sina lösenord varför om det brister på ett ställe så brister det överallt.

Ett vanligt och enkelt sätt att öka skyddet och integriteten hos användarna ett snäpp är att spara lösenorden krypterat så att det inte går att i efterhand extrahera det exakta lösenordet.

Detta kan ske genom följande: En person anger lösenordet "boll". Systemet tar lösenordet och och beräknar "krypteringsvärdet" "d6fsaTfB3auhUFd343=" utifrån lösenordssträngen. Resultatet av den beräkningen sparas sedan i databasen, alltså "d6fsaTfB3auhUFd343=". När en lösenordskontroll sker beräknas återigen återigen krypteringsvärdet och jämförs med det i databasen. Om samma värde har beräknas kan man anta att personen skrev in korrekt lösenord.

På detta sätt lagras aldrig det faktiska lösenorden("boll") i databasen, och ingen kan direkt läsa användarnas lösenord. Allt man ser är det beräknade krypteringsvärdet från vilket det inte går att beräkna det ursprungliga lösenordet. Detta innebär också att det inte går att trycka på "Glömt mitt lösenord" och få det ursprungliga mailat till sig, utan där måste ett nytt lösenord genereras som man sedan kan ändra.

Självklart måste man även se till att tex webbserverns loggningsfunktion inte sitter och sparar alla inskickade lösenord. Det går att lägga in filter så information från lösenordsfält inte loggas. 

Dessa ändringar skyddar inte om någon sitter och lyssnar av trafiken, eller har tillgång till webbservern. Men det skulle skydda om t.ex. en databasdump/-backup hamnar på avvägar. Och det är ett steg i rätt riktning gällande dataintegritet, och det är väldigt enkelt och snabbt infört.

Se t.ex.
http://www.ironspeed.com/articles/Encrypting%20Passwords%20Before%20Saving%20to%20the%20Database/Article.V4.1.aspx

http://www.devarticles.com/c/a/Java/Password-Encryption-Rationale-and-Java-Example/

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Datasäkerhet och lösenord
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 10:00 »
Roligt projekt! Först ett sidospår: Missade diskussionen att ha hela sitt riktiga namn så råkade visst bara skriva mitt förnamn. Vem mailar man för att be om namnbyte?


Du kan maila mig: petter@alternativ.nu

Ang kryptering av lösenorden så kan jag inte sådant alls. Programvaran är ju rätt välrenommerad och används av stora organisationer som Microsoft, Nasa, U.S. Army, FN, ABB, olika universitet osv, så det skulle förvåna mig om de gjort en miss här. Men det kan ju också vara jag som missat någon inställning... Ska kolla om jag ser något, men titta gärna du också på http://developer.mindtouch.com/

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Datasäkerhet och lösenord
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 10:25 »
Det kan vara så att jag var lite snabb i vändingarna där.  o:)

Reagerade då jag fick mitt lösenord mailat vid registreringen. Ser nu att vid Glömt lösenord så genereras ett nytt istället. Då kan det ju vara så att det mailas iväg innan det lagras i databasen.. och det känns hårt att erkänna men då är det väl ok.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser