Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?  (läst 5889 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Frostade av frysen och ett av fynden var två påsar med San Francisco surdeg. Jag köpte sån kultur för 5 år sen, bakade en del och sen frös jag in lite av det som vart över.

Jag rörde ner med lite grahamsmjöl och vetemjöl samt en del vatten i den tinade surdegen. Förslöt och ställde i rumstemperatur. Detta borde väl göra susen?
Nu har det dock gått ett dygn och det enda som hänt är att den skiktat sig några ggr. Har rört lite ibland. Inga bubblor eller något som tyder på någon riktig aktivitet.

Vad tror ni, hur ska jag gå tillväga? Vore kul att få liv i den
/Attis

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 18:39 »
Låt den stå några dagar till och rör om morgon och kväll så kanske den tar sig.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-11 kl 20:32 »
Något tar sig nog, men man kan ju inte veta om det är den ursprungliga surdegen, eller om man får liv i ny surdeg från mjölet. Mjölksyrabakterier överlever inte så bra att frysas.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-11 kl 21:54 »
Tjena,
Jag känner inte till begreppet lyxsurdeg men jag har bakat en hel del på vanlig surdeg (råg och vete). Jag har lämnat den i kylskåpet i några månader utan att göra något med den. För att väcka upp den brukar jag bara mata den. Om den inte är aktiv ett dygn efter matning brukar jag hälla ut allt utom en skvätt och mata igen. Efter ett tag brukar den komma igång. Det borde bara samma lika om du har haft surdegen i frysen.
Lycka till,
Jacob

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 23:46 »
Okej, bra att ni är positiva, ska ge den lite mer tid.

Lyxsurdeg - eftersom den är köpt
Sökte lite, denna firman var det som jag köpte ifrån...
http://www.sourdo.com/culture.htm
/Attis

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 16:28 »
Hur gick det med surdegen? Fick du liv i den?

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #6 skrivet: 22 jul-11 kl 19:36 »
Ja, jo både och...
Fick inget liv i den från början, trots att jag matade och väntade och rörde. Så jag hälde av kanske 2/3 och i med nytt vatten och mjöl. Då tog det fart, var hyffsad jäskraft tycker jag. Tyvär så måste jag ha använt något som inte var rent, för den möglade några dagar efter första baket.

Nu har jag gjort samma procedur med sista påsen, ska vara nogrannare med denna. Fast den är bra tam i smaken tycker jag. Kanske får den stå framme lite och syra till sig lite.

Den man kan undra med den här metoden att hälla ut en stor del och i med nytt mjöl/vatten, är det verkligen samma orginalkultur eller får man en helt ny?
/Attis

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #7 skrivet: 23 jul-11 kl 08:03 »
Så länge du inte använder sterila råvaror (mjöl vatten) så matar du ju alltid en kultur med miljontals "nya" bakterier och svampar, så det här talet om "orginalkultur " existerar inte om man hela tiden tillför nya bakterier och svampar.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: 4 år gammal fryst lyxsurdeg, kan jag få liv i den igen?
« Svar #8 skrivet: 25 jul-11 kl 18:49 »
Som jag har förstått det så för man olika bakterier beroende på hur kallt surdegen får stå. Om den står kallt som i kylskåpet så blir den surare. Jag har inte riktigt experimenterat med det men om du kalljäser brödet bör det bli surar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Rospigg, ChickenLady

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser