Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Styrservorör läcker  (läst 4856 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Styrservorör läcker
« skrivet: 18 okt-19 kl 12:49 »
Rör i styrservo, SAAB 9-5, - 00.

Verkstaden som bytte röret missade en klammer, så röret har legat an mot oljetråget. Nu har röret fått ett pyttehål, som ett nålstick stort, så nu läcker det rätt duktigt.

Att ta loss röret är inte det enklaste, men jag kommer ju åt stället där hålet sitter.

Kan jag laga röret på plats på nåt vis?

Provade med tjock slangstump uppskuren på längden, silikonpackning på tub, och så en slangklämma rakt över hålet.

Höll tätt tills jag startade motorn...

Finns det något annat sätt? Plastic padding? Såga av röret och skarva med klämringskoppling?

Det är ett järnrör, diameter 10.27 mm.

Man kommer inte åt att hårdlöda på plats iaf...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Styrservorör läcker
« Svar #1 skrivet: 18 okt-19 kl 16:54 »
Vad har röret för funktion i servostyrningshydrauliken? Är det bara sugledning/retur, så det aldrig blir nämnvärt övertryck där, eller är det tryckröret mellan pump och ventilhus?

Om det är högt tryck där, är det knappast troligt att det går att laga hållbart på annat sätt än genom hårdlödning. Eller möjligen att skära av röret och montera någon form av klämringsskarv (då en sådan avsedd för hydraulik, inte en VVS-mässig klämringskoppling).

Om du ska löda, så bör du först spola ur röret med något lösningsmedel så det inte finns kvar oljerester i det som kan koksa och sedan fastna i känsliga delar i hydrauliken. Det är också bra att ha röret fyllt med skyddsgas under lödningen (t ex genom att låta argon eller CO2 från en MIG-svetstub pysa sakta genom röret så den håller luften borta).
Lödning bör nog inte göras med röret på plats på bilen, utan då får man nog ta loss det först, hur besvärligt det än är.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Styrservorör läcker
« Svar #2 skrivet: 18 okt-19 kl 18:28 »
Det verkar vara trycksidan det läcker från. Höger sida, under generatorn.

Blir att åka till hydraulikfirma.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Styrservorör läcker
« Svar #3 skrivet: 21 okt-19 kl 08:43 »
På en 9-5 av din årsmodell kan det vara en delad slinga för styrservon, det är det original åtminstone men den kan ju ha blivit bytt genom åren (just det, du hade ju fått den bytt på verkstad).
Isåfall är det en bakre del som inte är rolig att byta och en främre som går från servopumpen till en kylslinga framför kylarna och sen är skarvad till den bakre slingan bakom luftburken innanför höger framhjul. Du kommer åt skarven underifrån efter att ha tagit loss ett av plastsjoken. För att byta främre delen (ibland kan det tydligen gå att byta bara kylslingan vilket är enklare) behöver du ta loss fronten på bilen.

Piratreservdelar hittar du på maptunparts eller speedparts. Original finns inte för tillfället (vilket grämer mig som bara lagar med originalgrejer... :) )
Om du köper reservdel istället för hydraulslang så kolla så att hane och hona stämmer i ändarna, de bytte placering nån gång kring -06 i samband med ett leverantörsbyte sägs det.

Jag gjorde det här på min 9-5 -08 för ett par veckor sen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Styrservorör läcker
« Svar #4 skrivet: 14 nov-19 kl 06:28 »
Den som bytte röret satte dit ett originalrör så det är tvådelat det jag har.

Att få undan det gamla trasiga röret gick inte med de verktyg jag har, men då jag visste var hålet satt, så löste sig saken relativt enkelt.

Jag sågade bort två cm av röret, satte dit en rörskarv för hydraulik, (tack för tipset Torbjörn), och TACK OCH LOV blev det tätt. Röret i original är 10 mm diameter, så det gick med standard dimension.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser