Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodpudding  (läst 3223 gånger)

Jaerven

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Blodpudding
« skrivet: 25 feb-19 kl 17:05 »
Tack och lov kan man göra egen blodpudding och slippa gegamojan på affärerna. Bästa snabbmaten i frysen när inget är planerat. Rågmjöl, blod och mjölk går att jäsa så resultatet blir en luftig pudding lik surdegsbröd.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Blodpudding
« Svar #1 skrivet: 26 feb-19 kl 18:39 »
Tack och lov kan man göra egen blodpudding och slippa gegamojan på affärerna. Bästa snabbmaten i frysen när inget är planerat. Rågmjöl, blod och mjölk går att jäsa så resultatet blir en luftig pudding lik surdegsbröd.
Intressant. Hur gör du? Recept?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Blodpudding
« Svar #2 skrivet: 08 sep-19 kl 21:05 »
Jag har recept nånstans på blodtjockpannkaka. Supergott!
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Blodpudding
« Svar #3 skrivet: 10 sep-19 kl 13:52 »
Det finns bra många blodrecept. Det bästa hittills var blodpasta från Tyrolen. Dock blir den brun efter kokning och inte svart.
300 g mjöl (delvis innehållande rågmjöl)
200 g blod
1 ägg
1 tsk salt
2 tsk anis

Gör en pastadeg. Det kan behövas mer mjöl. Låt den vila kallt en halvtimme. Kör den i pastamaskin upp till 6 på en skala upp till 9. Det blir rätt så tjock pasta. Låt den torka till och kör den i tagiatellainsatsen. Blanda pastan med mjöl och låt den ligga på bakbordet, medan du fortsätter med dina förberedelser (till sås t ex). Kokas längre än vanlig färsk pasta.

Originellast i min försöksverksamhet var Neapels traditionella efterrättspudding som serveras på fettisdagen, Sanguinaccio dolce i konkurrens med blodmuffins med julkryddor och mirror glaze.
Svartsoppa så klart. Man kan reda sås med blod. Blodkorv av alla slag. Friterade blodbollar från Frankrike.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Blodpudding
« Svar #4 skrivet: 12 sep-19 kl 04:20 »
Om man trots allt köper massproducerad blodpudding ska man sikta på varianten som kallas blodkorv, om man inte är avog till russinen. Jag provade den halvrunda standardvarianten nyss och den är sannerligen inte bra (Geas).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

Fjäll-gujne

  • Inlägg: 9
SV: Blodpudding
« Svar #5 skrivet: 14 nov-19 kl 09:23 »
Blodmat (och annan inälvsmat) är fruktansvärt underskattat! Blodpudding, blodpalt, blodpannkak, blodkams, blodkorv...det vattnas i munnen! Och som du säger, perfekt sistaminuten-mat att ha i frysen ☺️

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
Glutenfri blodpudding, speciellt framtagen för bebis och småbarn
« Svar #6 skrivet: 16 nov-19 kl 21:00 »
Recept på blodpudding som kan garantera småtingars järnintag.

Ingredienser:

    0,5 liter nötblod
    50 g gul lök
    50 g champinjoner
    0,5 st äpple
    1 pkt bacon (valbart om bebis ej ska äta salt)
    1 dl mandelmjöl
    1 dl kokosmjöl
    2 äggulor
    1 msk fiberhusk

Kryddor:

    2 tsk vitpeppar
    2 tsk ceylon kanel
    1 tsk kryddpeppar
    1 tsk mald nejlika
    2 tsk salt (valbart om bebis ej ska äta salt)

Gör så här: Hacka lök, champinjoner, äpple och bacon och stek försiktig i smör och/eller talg. Tillsätt alla kryddorna precis innan det har stekt klart. Låt fyllningen svalna.

Kör sedan fyllningen i en matberedare. Tillsätt blod, mandelmjöl, kokosmjöl och äggulor. Kör blandningen tills den är slät. Fortsätt sedan mixa medan du tillsätter fiberhusken.

Smöra en form (exempelvis en brödform). Häll i smeten och täck formen med aluminiumfolie. Sätt sedan formen i en större form och fyll den yttre formen med vatten. Blodpuddingen skall gräddas i vattenbad i 150 grader i ca 45-50min (tills den stelnat). Man kan välja att skiva blodpuddingen och äta som den är eller steka skivorna innan man äter dem.

Lycka till och smaklig måltid!
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser