Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solenergi med ödrift  (läst 7942 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
solenergi med ödrift
« skrivet: 24 apr-17 kl 22:25 »
Hej

Jag funderar på att installera en 10kw anläggning med solceller.
Har surfat runt massa men hittar inga växelriktare på nån svensk shop som stödjer ödrift. Vilket jag vill ha.

Avsaknaden av detta på den svenska marknade känns märklig.
Finns det nån regel som hindrar att beställa tex en SMA sunny island (växelriktare som kan ställas om till ödrift) från nån co.uk sida och be en elektriker koppla in?

mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solenergi med ödrift
« Svar #1 skrivet: 25 apr-17 kl 07:04 »
Hej

Jag funderar på att installera en 10kw anläggning med solceller.
Har surfat runt massa men hittar inga växelriktare på nån svensk shop som stödjer ödrift. Vilket jag vill ha.

Avsaknaden av detta på den svenska marknade känns märklig.
Finns det nån regel som hindrar att beställa tex en SMA sunny island (växelriktare som kan ställas om till ödrift) från nån co.uk sida och be en elektriker koppla in?

mvh

Finns det inte en hel del tyska (kanske även österrikiska och schweiziska) tillverkare av växelriktare som kan gå i fristående mod? Jag höll på och kikade på det för något år sen, men har inga länkar åtkomliga på stående fot just nu.
Om växelriktaren är CE-märkt och tillverkaren har alla papper i ordning (tillverkardeklaration/försäkran om överensstämmelse), den är provad enligt rätt standarder och inte minst avsedd för rätt spänning och frekvens för det svenska elnätet, så spelar det ingen roll om den är köpt från en svensk nasare eller någon annanstans ifrån. Jag vill minnas att elsäkerhetsverket har satt försäljningsförbud på några omriktare av EMC-skäl (de spred för mycket radiostörningar omkring sig).

Jag föreslår att du inte kikar på olika återförsäljares websidor, utan kolla runt hos tillverkarna av växelriktare istället. Först när du har hittat en lämplig växelriktare så börjar du undersöka om det går att hitta en lämplig nasare att köpa den av.
Ett tips är att kolla hos den myndighet som motsvarar Elsäkerhetsverket i växelriktartillverkarens hemland, för att se om firman i fråga har åkt på några försäljningsförbud.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #2 skrivet: 25 apr-17 kl 14:55 »
Vet inte om jag är ute & reser nu men...
Eon har släppt ett batteri som kopplas till solceller, det ska vara hyfsat stort. Gå in själv på deras hemsida, det kanske kan vara en lösning för dig.
Hälsningar från Znibban

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 09:28 »
http://www.solcellsgrossen.se/offgrid

där finns allt du behöver till riktigt bra priser

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #4 skrivet: 21 aug-18 kl 11:13 »
Samma fråga som TS men med tillägget att jag vill hitta en leverantör som tar totalansvar för nyckelfärdig anläggning. Leverans till nätet när nätet är spänningssatt och möjlighet till ö-drift (off grid) när spänningen försvinner på nätet.


Är det nån som känner till en sådan leverantör?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #5 skrivet: 21 aug-18 kl 11:56 »
Samma fråga som TS men med tillägget att jag vill hitta en leverantör som tar totalansvar för nyckelfärdig anläggning. Leverans till nätet när nätet är spänningssatt och möjlighet till ö-drift (off grid) när spänningen försvinner på nätet.


Är det nån som känner till en sådan leverantör?


https://www.nordicgreen.se/privatkund/solceller/     ska kolla upp om det går att ställa om det till ödrift, -de säljer iallafall även batteripaket på sin hemsida- gör det det slår jag nog snart till.

Edit: Nu har jag kollat och deras lösningar funkar inte med ödrift. Vilket jag tycker gör dem bra mycket mindre intressanta.
 
« Senast ändrad: 21 aug-18 kl 15:05 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #6 skrivet: 29 okt-19 kl 14:27 »
Bumpar den här tråden. Funderar också på en solelsanläggning framöver och jag ser möjlighet till ödrift och ett mindre energilager som ett absolut krav på anläggningen. När nätet fungerar så vill jag kunna sälja el och om nätet försvinner så vill jag fortfarande ha möjlighet att driva exempelvis frys och vattenpump dagtid. Kyl/frys och rinnande vatten nattetid är inte ett krav. Jag vill ha ett mindre energilager för att dels hantera de spikar som uppstår när kyl och frys startar och dels för att kunna driva en LED-lampa eller två nattetid.

Vilka leverantörer av utrustning och återförsäljare bör jag kika på?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #7 skrivet: 30 okt-19 kl 10:21 »
Fronius har ödrift. Men  en ups kommer ge dig billigare ödrift

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #8 skrivet: 01 nov-19 kl 10:01 »
Det är väl en säkerhetsfråga oxå.
Solcellsanläggningen behöver grundstöm för att fungera om den inte får det så kan inte cellerna fungera och skicka ström. Detta kan ju rädda livet på brandmän etc.

Nissan Leaf har häftiga grejer men de finns inte i Sverige än!?!
I en ort i Tyskland har de ett bostadsområde där all el kommer från solceller. Alla har elbilar och laddstolparna kan användas till att ladda bilar eller ta el från bilarna till elnätet. På så vis kan de reglera ojämnheter i elåtgången.

En elbil har mycket större kapacitet i sina batterier, 40-50-60 kWh idag. Uttjänta bilbatterier fungerar utmärkt att lagra solel i, även om de inte funkar i bilen längre. Nissan ger 8 års garanti på sina bilbatterier. Batterierna man köper till solcellanläggningar ligger på helt annan nivå!!!!!
Fan jag behöver vinna på lotto! Solceller har vi redan.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solenergi med ödrift
« Svar #9 skrivet: 01 nov-19 kl 11:17 »
Nej, solceller behöver ingen hjälpkraft för att leverera energi. Så snart det lyser på dem, ger de spänning ifrån sig.  Vill man göra en solcellsinstallation ofarlig trots att den är belyst, så måste man antingen bryta upp seriekopplingen av solcellerna så att varje hopkopplat segment är så litet att det aldrig kan leverera farlig spänning, eller också måste man kortsluta solcellerna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #10 skrivet: 02 nov-19 kl 12:16 »
Nej, solceller behöver ingen hjälpkraft för att leverera energi. Så snart det lyser på dem, ger de spänning ifrån sig.  Vill man göra en solcellsinstallation ofarlig trots att den är belyst, så måste man antingen bryta upp seriekopplingen av solcellerna så att varje hopkopplat segment är så litet att det aldrig kan leverera farlig spänning, eller också måste man kortsluta solcellerna.
Där har du fel. Går strömmen så funkar inte solcellerna. Det har vi personlig erfarenhet av.
Detta gäller när du är ansluten till nätet och säljer ditt överskott. Om du har ett cirkulärt system är det kanske annorlunda.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #11 skrivet: 02 nov-19 kl 16:38 »
Där har du fel. Går strömmen så funkar inte solcellerna. Det har vi personlig erfarenhet av.
Detta gäller när du är ansluten till nätet och säljer ditt överskott. Om du har ett cirkulärt system är det kanske annorlunda.
nja.... bara för att du inte får något i vägguttaget så betyder inte det att solcellerna är strömlösa.
Solcellerna kommer öka spänningen  om de inte belastas. Men nätansluta invertrar får inte leverera ström till nätet vid strömavbrott.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #12 skrivet: 02 nov-19 kl 17:12 »
Här presenterar EON ett system som har komponenter som klarar ödrift. https://www.eon.se/privat/solceller/solcellsbatteri.html Växelriktaren Fronius symo hybrid levererar i första hand till huset, i andra hand till batterilagret och i tredje hand till nätet. När solen går ned tar det i första hand från batteriet och andra hand från nätet. Detta har jag läst mig till från reklamen här https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/inverters/fronius-symo-hybrid/fronius-symo-hybrid-5-0-3-s där det också står att den kan driva huset och batteriladdningen off grid.


Jag har kontaktat EON och ställt frågor och blivit uppringd och de skulle återkomma, det var för en månad sedan... Men jag tror tekniken håller på att mogna så jag tänkte höra av mig till dem efter vintern igen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solenergi med ödrift
« Svar #13 skrivet: 02 nov-19 kl 21:12 »
nja.... bara för att du inte får något i vägguttaget så betyder inte det att solcellerna är strömlösa.
Solcellerna kommer öka spänningen  om de inte belastas. Men nätansluta invertrar får inte leverera ström till nätet vid strömavbrott.

Till saken hör också att de växelriktare som används då man vill sälja egen solel till nätet, är av s k nätkommuterad typ. Vare sig de får eller inte, så KAN de inte leverera någon energi på växelspänningssidan om de inte samarbetar med ett starkt elnät som bestämmer spänning och frekvens.

Men, och det kanske bör understrykas ännu en gång, solcellerna blir INTE spänningslösa och ofarliga bara för att växelriktaren inte fungerar.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #14 skrivet: 04 nov-19 kl 20:36 »
Här presenterar EON ett system som har komponenter som klarar ödrift. https://www.eon.se/privat/solceller/solcellsbatteri.html Växelriktaren Fronius symo hybrid levererar i första hand till huset, i andra hand till batterilagret och i tredje hand till nätet. När solen går ned tar det i första hand från batteriet och andra hand från nätet. Detta har jag läst mig till från reklamen här https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/inverters/fronius-symo-hybrid/fronius-symo-hybrid-5-0-3-s där det också står att den kan driva huset och batteriladdningen off grid.


Jag har kontaktat EON och ställt frågor och blivit uppringd och de skulle återkomma, det var för en månad sedan... Men jag tror tekniken håller på att mogna så jag tänkte höra av mig till dem efter vintern igen.

Superbra! Den där skall jag kika närmre på för det låter precis som den produkt jag efterfrågar. Dessutom har jag just e.on som nätleverantör så det passar ju bra.

Är det förresten någon som dessutom har beforskat vilken elleverantör som är bäst när man även vill kunna sälja el?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #15 skrivet: 05 nov-19 kl 15:36 »
Superbra! Den där skall jag kika närmre på för det låter precis som den produkt jag efterfrågar. Dessutom har jag just e.on som nätleverantör så det passar ju bra.

Är det förresten någon som dessutom har beforskat vilken elleverantör som är bäst när man även vill kunna sälja el?
Om du låter EON installera dina solceller så ger de 1:- över spotpriset första året.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #16 skrivet: 14 nov-19 kl 23:40 »
Har haft en första kontakt med e-on och konstaterar att det där med ödrift tycks inte vara något som man får med deras solcellsbatteripaket. Fronius har dock en växelriktare på gång (skall finnas tillgänglig 2020 står det) som tycks klara ödrift, Fronius Symo GEN24 Plus. Så jag tänkte att jag skulle kolla av med e-on om det vet något om tillgängligheten när det gäller denna växelriktare.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: solenergi med ödrift
« Svar #17 skrivet: 15 nov-19 kl 13:29 »
Har haft en första kontakt med e-on och konstaterar att det där med ödrift tycks inte vara något som man får med deras solcellsbatteripaket. Fronius har dock en växelriktare på gång (skall finnas tillgänglig 2020 står det) som tycks klara ödrift, Fronius Symo GEN24 Plus. Så jag tänkte att jag skulle kolla av med e-on om det vet något om tillgängligheten när det gäller denna växelriktare.

Ödrift klarar fronius
https://www.solcellsgrossen.se/index.php?route=product/product/download&product_id=68&download_id=13

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solenergi med ödrift
« Svar #18 skrivet: 15 nov-19 kl 15:51 »
Ödrift klarar fronius
https://www.solcellsgrossen.se/index.php?route=product/product/download&product_id=68&download_id=13

Ja, det är vad jag också har kommit fram till när jag har beforskat det hela ytterligare. Det kan ju vara så att killen hos e-on som svarade i telefon när jag ringde var inkompetent helt enkelt...

Dock så tycks det också som att emergency power-funktionen hos Fronius Symo Hybrid är ganska begränsad. Såg något om att den lämpar sig för lampor och liknande men inte för exempelvis vattenpumpen. Vet dock inte om GEN24 Plus är bättre på denna punkt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser