Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuckings Svenskeskallar!  (läst 4738 gånger)

lillakojan

  • Inlägg: 24
Fuckings Svenskeskallar!
« skrivet: 30 jan-13 kl 15:48 »
Ni måste förlåta mig nu Söta bror, men jag är nå så innihälvetet ilsken på era yx-skallar. Timmermann och yxfetichist som jag är så har jag upp igenom åren samlat på mig en del yxor och bilor mm. Senskt stål och smide är i stort sedd av yppersta klass, men hva xxxx är meningen med den såkallade "svenskeskallen" som konar ner sej åt toppen? Idiotisk uppfinning frågar ni mig,  livsfarlig att annvända och MYCKET irriterande att ständigt behöva knacka skallen på!
Ända någotlunda vettiga förklaring jag kan komma på för en sådan utforming måste vara att man i skogen kan ta ett ferskt skaft om det behövs, för att sen knacka ner det efterhand som skaftet torkar. Annars kan jag inte se någon förnuftig orsak för att utforma en yxa så! Om det finns någon som kan förklara för mig hvad meningen är så är jag mycket glad för det. Som innflyttad norrman i svealand söker jag ständigt förstå, men dätta har jag altså litet svårt för.

Vänliga hälsningar Egil Alv (som gillar bäst att yxskallen sitter fast!)

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 16:19 »
Hahaha!

Misstänker att den gjordes för att gå till export till Norge...  ;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 16:36 »
Kan så vara ;D Lätta att lura som vi är  :-[

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 19:01 »
Men den konar sig väl bara från övre hälften av ögat? Det är ju för att kileffekten ska bli som störst. Tror det beror på annat än ögats utformning att du ibland får huvudet under armen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 19:08 »
Smalnar av från nacke til toppen på ögat. dvs. frå där skaftet går inn i skallen till där det går ut(toppen)
Kallas så vidt jag vet för svensköga även här i sverige

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 19:21 »
 Tror det beror på annat än ögats utformning att du ibland får huvudet under armen.

Kan ju också givetsvis bero på mina extra kjämpekräftar!! Hugger när jag hugger, men vill ändå, och extra därför att skallen sitter på! Och : svenskeskalle innebär att det är en jamn koning från nacke till slut, dvs där skaftet kommer upp på ovansidan av själva yxan och man vill kila fast.     Eller så är det så som lallas antyder, att det är yxer gjord för att jävlas med norrmenn :(-Har dock köpt flera sånna på loppis i sverige, så langt söder som lengst ner i skåne)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 22:10 »
Det där är väll en sån där dum tradition som av någon anledning blivit populär. jag vet heller inte varför de är sådana.
i min mening måste de vara mycket krångligare att smida än andra.

tror den kom på 1700-talet? då var det ju mycket fint folk från tyskland här...som stolt svensk så skyller jag på dem ;D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 22:55 »
Kilens verkan blir större med konat öga. Att yxhuvudet börjar glappa beror på annat än ögats koning. Det faller på sin egen orimlighet tycker jag att traditionella yxor i en skogsnation som Sverige ska ha haft en design som gjort de farligare, sämre och mer svårtillverkade!   

Några tänkbara orsaker till varför huvudet börjar glappa:
- stor variation i fuktighet i träskaftet, t.ex. doppat i vatten för att sedan torka osv.
- felaktig förvaring
- undermålig passform hos skaftet
- för smal/kort/tunn/mjuk/fuktig kil
- man använder yxan som kombinerad lyftkrok och bräckjärn i kombination med norska superkrafter
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #8 skrivet: 15 feb-13 kl 01:11 »
Det finns yxor som har jämt konat öga precis som okka nabo fra noreg säger. Alla mina bilor är smidda på det viset och efter att ha svurit ve och förbannelse över dem åtskilliga gånger limmade jag fast skaften med epoxy. Timmermännen lär ha svurit över samma sak förr också och så doppade de skaftändan i tjära och rullade den i aska innan de slog in  skaftet och likväl lossnade det efter en tid. Jag tror det har med formen och balansen på huvudet att göra att det helt enkelt inte ryms någon kil och koning andra vägen på en gammaldags bila.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #9 skrivet: 16 feb-13 kl 17:58 »
Hej !
Ja, detta är en gåta för flere stora tänkare  ;)
De finska timmerbilorna har en lååång holk, (öga) som smalnar av så den blir pytteliten, och näppeligen kan rymma någon kil. Ett jäkla jobb att smida, och ett lika jäkla svårt jobb att skafta en sådan bila. >:D Varför är det gjort på detta viset ? När jag lärde mej smida bilor på en kurs för 15 år sen, då smidde vi dem med raka holkar, eller rakt öga, vad man nu vill kalla skafthålet, och de funkar precis lika bra som de med koniska ögon. OCH de är avsevärt lättare att skafta.
Jag har diskuterat detta fenomen med flere smeder i Finland, Sverige och Norge, och ingen har kunnat ge ett vettigt svar. De smeder jag känner som smider yxor idag smider dem inte med koniskt öga. Jag tror att vi aldrig kommer att få ett tillfredsställande svar i denna fråga, tyvärr... :(
mvh Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #10 skrivet: 16 feb-13 kl 18:05 »
Åh, jag kom på en sak till, som är intressant - det finns också s.k. tväryxor, (där alltså eggen är tvärställd som i en tjäckelyxa, eggen är dock inte lika kupad som på en tjäckla) och min erfarenhet är, att dessa ser ut likadant i hela norden - de har ett koniskt öga som smalnar av NEDÅT dvs du kör in skaftet uppifrån - det kan alltså inte lossna från skaftet. Dessa tväryxor har använts av båtbyggare.
Intressant, eller hur ? Synd att jag inte har någon bild att bifoga. Kanske någon annan har ?
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #11 skrivet: 16 feb-13 kl 18:45 »
Nu ska jag i all okunnighet va lite OT. Har hört och sett många sättan yxan i en hink vatten över natten (eller längre) för att skaftet ska sitta fast. Klart som Phaen att när de sen ställer den "i törre" så släpper skaftet direkt.

Sen vet jag ett fåtal andra som ställer yxan i lite OLJA istället.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tiki

  • Gäst
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #12 skrivet: 16 feb-13 kl 19:15 »
har haft samma svenskskallar bland mina yxer i sammlingen och undrad vad som är meningen, ansåg det alltid som fel konstruerad eller ett miss av nån smedlerling, nu läsar jag här att det tydligen var mening. som ikke så stolt tysk måste jag ändå tillbackavisa antaganet att det skulle vara en tysk uppfinning, har i alla fall aldrig sett sådant bland tysk verktyg.
vad gäller tväryxan som har konisk fast tvärt om ger det ju mening och reson, haft en sådan oxå- farligt redskap , man hugger mellan fötterna - men det är är vell vanan som gör det.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #13 skrivet: 16 feb-13 kl 22:05 »
Ja, det är jättemärkligt - nästan så jag börjar tro att Henrik Dorsin har rätt
Grotesco - Det är bögarnas fel

eller KAN det verkligen finnas en annan förklaring ?  ;D ;D ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #14 skrivet: 16 feb-13 kl 22:14 »
har haft samma svenskskallar bland mina yxer i sammlingen och undrad vad som är meningen, ansåg det alltid som fel konstruerad eller ett miss av nån smedlerling, nu läsar jag här att det tydligen var mening. som ikke så stolt tysk måste jag ändå tillbackavisa antaganet att det skulle vara en tysk uppfinning, har i alla fall aldrig sett sådant bland tysk verktyg.


De tyska smederna i Sverige var antaglien de smeder som man inte ville ha kvar i Tyskland och som deporterades norrut. Vissa uppfinningar var inte uppskattade i Tyskland :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #15 skrivet: 19 feb-13 kl 19:51 »
Nu ska jag i all okunnighet va lite OT. Har hört och sett många sättan yxan i en hink vatten över natten (eller längre) för att skaftet ska sitta fast. Klart som Phaen att när de sen ställer den "i törre" så släpper skaftet direkt.

Sen vet jag ett fåtal andra som ställer yxan i lite OLJA istället.

en annan kombination är att ha vatten o glykol då ska inte yxan rosta heller, men då kan man ju inte pussa på den lika ofta:(
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #16 skrivet: 19 feb-13 kl 20:05 »
Nej att ställa yxan i vatten är ingen bra ide. Då träet sväller komprimeras det och då det torkar igen blir skaftet lösare än någonsin och tar aldrig mera fast ordentligt. Epoxylim är mycket bättre.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Fuckings Svenskeskallar!
« Svar #17 skrivet: 19 feb-13 kl 20:14 »
självklart är det så! jag bara visar på vad mer man kan göra...

blä, skippa epxy:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser