Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva brunn  (läst 635 gånger)

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
Gräva brunn
« skrivet: 11 feb-24 kl 17:40 »
Hur gör man om man vill göra en brunn med handpump? Har möjligheten att få brunn grävd av en maskin som kan ta sig ner till 7m vilket verkar räcka där jag bor för att få tillgång till vatten. Men jag känner mig ganska okunnig i hur man gör sedan, när hålet är klart dvs.
Jag har kollat på olika handpumpar (typ sådana där klassiska gröna) och till vissa av de kan man köpa till rör och någon form av slang som ska driva upp vattnet. Men räcker det att "sticka ner" ett smalt rör i backen med en slang i? Eller måste man göra en bredare brunn med betongringar eller något annat grövre rör som det smalare sedan förs ner i?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gräva brunn
« Svar #1 skrivet: 11 feb-24 kl 18:37 »
Det beror på skulle jag vilja påstå,
Förr grävde man gärna ner betongringar med minst 1m diameter för att ha ett ordentligt vattenmagasin att ta av, det var utmärkt om man hade kor eller andra djur som som skulle ha mycket vatten  eller för den delen ett storhushåll med många människor.

Om man däremot har ett litet vattenbehov och har god tillrinning kan ett 6tums för i bland fungera ihop med en handpump/ rickepump till exempel om man har borrad brunn med gott om vatten nära markytan, det är en tänkbar möjlighet som reserv/ prepping men inget som jag skulle vilja vara beroende av i vardagslag.

Räkna på hur mycket vatten du behöver per dygn, minst så mycket anser jag att det nergrävda röret måste innehålla, dvs har du ett 7m djupt hål med 1 m vattendjup i får du ju dimensionera diametern på röret efter hur mycket vatten du vill kunna ta upp.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Gräva brunn
« Svar #2 skrivet: 12 feb-24 kl 08:45 »
Tät brunn med vattenmagsin, stenkista och grus i botten för att få rent vatten och inte jordblandat. Samt en utgång på brunnen om den blir överfylld, eller pump som tar hand om det. Brunnslock och luftrör. Detta är då till för om du ska ha Rent vatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Gräva brunn
« Svar #3 skrivet: 12 feb-24 kl 09:58 »
I en tidigare tråd finns ju länk till en mycket bra lärobok om brunnar, läs den noga! https://www.alternativ.nu/index.php?topic=200856.0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser