Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man sätta ut plantor.  (läst 8808 gånger)

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
När kan man sätta ut plantor.
« skrivet: 14 apr-11 kl 16:40 »
Har tänkt att jag ska ha lite olika örter i år, gärna fleråriga.
Har tänkt sätta basilika, timlan, oregano, persilja.. Någon som har tipps på fler som är användbara då man vill använda i matlagningen. När kan man sätta ut dem, hur känsliga är de?

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: När kan man sätta ut plantor.
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 16:44 »
Då jag bor på varmare breddgrader så kan jag ha mina örter året om ute så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men lätta växter du kan prova e att odla lagerblad, mynta, dill (kan frysas in) och rucola.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: När kan man sätta ut plantor.
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 08:01 »
Basilika är ganska känslig. Man kan dra upp den inomhus. Den kommer inte att övervintra. Plantera ut den ganska sen, t ex i mitten av juni.
Timjan kan vara lite frostkänslig. Planatera ut den i början av juni (mellansverige). Täck över jorden på vintern med halm eller granris.

Jag håller just nu på och anlägger en liten kryddodling intill huset. Det blir gräslök, timjan, kyndel, mejram, björnrot, rosmarin, isop, libbsticka, olika myntor, vinruta, anis-isop, salvia

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: När kan man sätta ut plantor.
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 15:57 »
Tack för tippsen!
Nu har jag varit i blomsteraffären och köpt Lavendel för rabattkanter. Lagerblad, rosmarin och oreganoplantor samt timjan, gräslök, dill och persiljefrön. Något speciellt att tänka på med dessa? Jag sådde dill och gräslök ute redan nu, kan det ha varit för tidigt? De andra står i fönstret och väntar på varmare väder.

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: När kan man sätta ut plantor.
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 16:10 »
Det enda jag kommer på att tipsa om men det vet du säkert redan e att så snart det kommer blomknoppar på örter/kryddor så knipsa av dem så att växten håller sig fräsch. :)
Lavendel e så underbart!!! Lycka till!

Utekanin.

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
SV: När kan man sätta ut plantor.
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 19:29 »
Okej bra att veta, hade timjan som blev tråkig efter att den blommade förra sommaren. Men då vet jag hur jag ska göra i år :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser