Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept till BAKMASKIN  (läst 54191 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #20 skrivet: 06 mar-08 kl 12:35 »
Jag tyckte oxå att bröden blev lite torra... 
Det löser sig med lite mer vatten eller olja...     

Störast felet är nog att jag bara måttar upp mjölet och vattnet resten av innehållet höftar jag bara vilket i vissa fall innebär för mycket/litet...  Men det e ju bara spännande...   
Blir brödet riktigt torrt så brukar jag lägga in skivorna i mikron i Ca 30 sek så blir dom varma och mjuka..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #21 skrivet: 06 mar-08 kl 13:00 »
jag har haft lite koll nu i början hur degen ser ut vid knådningen...den ska väl inte fastna i kanterna iallafall? för om den gör det duttar jag på lite mjöl..
men ska testa nu direkt med mer fett.

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #22 skrivet: 08 mar-08 kl 22:26 »
Vi är inne på vår andra bakmaskin - den första använde vi så mycket att den slets ut innan garantin gått ut...:P Vi gör sällan rena vetebröd i den, för de blir gärna torra efter en eller två dagar. Istället blandar vi i havregryn i degen - de slås sönder av knådvingen och degen blir fluffig och fin - det första havrereceptet vi använde gjorde bröd som blev som sockerkakor i konsistensen. Eftersom det blir svårt att skära har vi nu modifierat det litet. Och just det; de håller vätska mycket bra.

En annan stor fördel med bakmaskin är att den gräddar på låg temperatur, vilket också gör brödet saftigt.

Havre- och vetelimpa, 1kg (ingridienserna skrivna i den ordning som jag her dem i bunken)

4dl vatten
1tsk salt
2msk olja
3dl havregryn
7dl vetemjöl

Bäst blir brödet om det bakas på menyn för grovt bröd (meny 3 på min Severinmaskin). Jag sätter också gärna gräddningen till "mörk skorpa".

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #23 skrivet: 17 mar-08 kl 21:00 »
www.golimpan.no-ip.org


Kommer inte in på den sidan nu när jag ville titta.
Hittade däremot den här sidan. Är det den som avses eller är det en annan?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #24 skrivet: 18 mar-08 kl 08:24 »
samma  :D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #25 skrivet: 28 maj-08 kl 22:40 »
Nu har jag med sällat mig till brödmaskinägarnas skara. Mitt första bröd är i standby till i morgon bitti. Ett dinkel-/vete- bröd på nymalt, delvis siktat mjöl.

Spännande!  :P

A.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #26 skrivet: 29 maj-08 kl 06:29 »
Blev gott som frukost!  :P

Fast jag får nog ställa maskinen någon annanstans än i köket. Vaknade och störtade upp för att kolla vad det var som höll på att hända när den gick igång...

Fast det var lite trevligt att somna om medans maskinen gick.

A.

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #27 skrivet: 07 jun-08 kl 22:26 »
Jag har införskaffat min första bakmaskin idag. Jag har velat ha en länge eftersom köket inte är anpassat för brödbak (bänken räcker helt enkelt inte till).
Två limpor har jag bakat idag men den förta misslyckades jag komplett med, den blev alldeles för kompakt (förhållandet mellan mjölsorterna och degspad blev nog lite fel för jjäst hade den gjort) men jag gjorde ett försök till och det blev ett lingonbröd på vetemjöl och rågsikt (det var det jag hade hemma). Det kom ut mycket högre och finare och känns mer luftigt än det förra, dock sker provsmakningen först imorgon bitti.

Jag undrar om någon har provat att baka bröd med majsmjöl i och hur det blev och om någon har något bra recept på majsbröd i maskin?
Och något grovt med sirap och filmjölk i?

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #28 skrivet: 07 jun-08 kl 22:49 »
Är också intresserad av av att köpa en bakmaskin !! Vad har ni för märken ? Är det någon som verkar vara bättre än andra ??

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #29 skrivet: 07 jun-08 kl 23:15 »
Jag har skaffat en OBH Nordica Breadmaster Inox och den kostade 990 kronor. Den klarar av att baka både 750 grams bröd och 900 grams.  Har en massa olika program och inställningar. Den har timer och så ska man tydligen kunna koka sylt och marmelad i den.
om den är bra eller ej återstår att se men den har gett ett gediget intryck, den är lätt att använda, den piper högt (går ej att ställa om) så höra den är inga problem, ganska nätt och väldigt snygg att titta på! Tyst är den i alla fall (vet inte hur det är med andra bakmaskiner men jag vet att andra hushållsapparater kan ha enorma skillnader i ljudnivåer).
I bruksanvisningen fanns en hel del recept (även på glutenfria). tror nog jag ska försöka följa recept tills jag lärt mig använda en bakmaskin på bästa sätt men sen ska det testas! Det enda jag saknade var ett gott filmjölks/sirapsbröd och något med majsmjöl i men det går ju alltid komplettera!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #30 skrivet: 07 jun-08 kl 23:24 »
Det där pipandet kan vara jävligt störande, för ofta vill man ju köra maskinen på natten så man får nybakat bröd till morgonfikat.
Jag vill minnas att jag satte en limklick för hålet på pipmojen, eller var det tejp?
Fick skruva bort höljet först.
Hursomhelst blev pipandet lagom försynt efter operationen.

Edit: Troligen var det lim typ Karlssons Klister, tejp skulle inte klara värmen.
« Senast ändrad: 07 jun-08 kl 23:36 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #31 skrivet: 07 jun-08 kl 23:30 »
Kan tänka mig att jag kommer störa mig på piperiet efter ett tag men nu har jag fått tips hur jag ska få tyst på det om jag så skulle önska  ;D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #32 skrivet: 12 jun-08 kl 06:38 »
Är också intresserad av av att köpa en bakmaskin !! Vad har ni för märken ? Är det någon som verkar vara bättre än andra ??

Jag köpte en Kenwood BM350.

Svårt att veta vilken maskin som är "bäst". Man har ju bara sin egen att jämföra med. Men jag är iaf positivt överraskad...

Följde inte med någon bra svensk receptbok bara. Men det finns ju mycket på nätet. Och man börjar snabbt experimentera. Ett tips jag fick här var havregryn i brödet. Blir himla bra!

Piper och lever rövare, dock!

A.
« Senast ändrad: 12 jun-08 kl 06:41 av (Anders) »

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #33 skrivet: 12 jun-08 kl 07:57 »
Min är en Sense eller ja, min mors. Den är nog 20 år gammal vid det här laget. Det sämsta med den är att brödet får så hård skorpa. Men, deg blir utmärkt. Har gjort bageldeg i den också. Blev också bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gurkan4

  • Inlägg: 205
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #34 skrivet: 13 jun-08 kl 18:33 »
nu har jag provat att göra pizzadeg i min och det funkade ju ypperligt! otroligt smidigt och i stort ingen disk alls!

Nu snurrar det ett bröd på vetemjöl, lantmjöl (4 sädesslag och grovt), filmjölk och solroskärnor.. få se hur det blir!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #35 skrivet: 03 jul-08 kl 17:48 »
igår köpte jag en till bakmaskin. fast nu en beg funai för bara 100:-
testbakade och den fungera utmärkt. och dottern är glad att hon nu har en egen :-)

homer_s

  • Inlägg: 1
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #36 skrivet: 23 mar-09 kl 20:20 »
Här finns några bra recept till:
http://minbakmaskin.blogspot.com/

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #37 skrivet: 16 aug-09 kl 12:41 »
Fungerar dessa recept som beskrivs i alla bakmaskiner( viss modifiering förstår jag behövs) men i stort?

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #38 skrivet: 16 aug-09 kl 12:55 »
Köpte en bakmaskin för sisådär 7- 8 år sedan,änvändes lite grann ibörjan och sedan efter det bara nån enstaka gång. Tröttnade på den då jag tyckte att spateln som blandar och knådar förstör brödet då det är ett jäkla pill att få ut den samt att det blir ett hål inuti brödet som förstör flera skivor av det,faktiskt goda brödet. Har testat att ställa in den så att jag har färdigt bröd på morgonen men det blev inte så lyckat,nästan lite slemmigt. Har ni några tips på detta? samt detta med spateln? Är jäkligt sugen på att börja använda den igen så den inte bara står till ingen nytta för det är trots allt en himla bra bra hushållsmaskin.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Recept till BAKMASKIN
« Svar #39 skrivet: 16 aug-09 kl 14:10 »
Jo, recepten fungerar nog bra rakt över. Man kan kanske få anpassa det lite efter storlek på maskinen och hur långa jästider som maskinen har.

Jag brukar dela mitt bröd på mitten, just där degkroken fördärvar. Och så tar jag bort större delen av hålet geonom att ta en skiva varmt nybakat bröd just där. Men en liten klick smör och en ostbit. Då gör det inte så mycket att det var ett hål...  :P

A.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, sayerbýr, LimJans, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser