Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?  (läst 1643 gånger)

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« skrivet: 22 jun-22 kl 21:32 »
Hej!

Jag och sambon har köpt ett hus med stor tomt i Umeå, eller en liten liten gård som vi gärna vill ha det till :D. En del av tomten betades av hästar för 15 år sedan men har de senaste åren (vet inte exakt hur många år) fått växa fritt och en bonde i närheten har slagit den med traktor på hösten. Nu är det en mix av höga nässlor, maskrosor, hundkex och en massa annat ogräs som jag inte vet vad det heter, men allting är högt och omöjligt att gå genom. På denna del av tomten växer det två större träd samt två äppelträd som vi vill ha kvar. Tanken är att göra om det hela till blomsteräng och gräsmatta med plats för en grillring, någon sittplats och kanske en bastu, men vi vet inte riktigt var vi ska börja någonstans. Vi har förstått att det tar flera år och att det finns flera sätt att göra det här på, så vi behöver lite tips och råd från forumet. Innan jag listar problemen får ni lite korta fakta:

Total tomtyta 4800 kvm, uppdelad på fyra delar:
- 1500kvm närmst bostadshuset klipps med robotgräsklippare
- 800kvm är tänkt att odlas på men också rymma hönshus, kompost och lite gräsyta (inte tvunget någon finklippt gräsmatta, men plats att ställa upp bilar, ev maskiner, m.m.)
- 1500kvm är den vildvuxna tomtdelen som ska göras om till äng och gräsmatta
- 900kvm är också vildvuxet men vi vet inte vad vi vill göra med denna del. Minst hälften kommer dock antingen behöva slås eller klippas och upp till hälften kan bli odling.
Siffrorna är på ett ungefär, vi har ju huset, dubbelgarage och en liten ladugård som tar upp lite plats också så se det som riktvärden. Mellan tomtdelarna är det en del träd och där får det lov att vara lite mer vildvuxet utan att vi kommer åtgärda det med mer än en röjsåg när det blir för tätt.

Så till problemen:
1. Hur ska vi göra för att bli av med alla ogräs och påbörja sådden av vår blomsteräng? Total yta är 1500-2400kvm.
Vi har funderat på följande idéer:
- Hyra in en bonde med plog som kan plöja upp allting så att vi börjar från noll (men hur går det då med trädens rötter?)
- Hyra in grisar
- Slå allting, klippa ner det och köra med jordfräs (trots att det skulle bli superjobbigt)
- Köra över det hela med någon form av åkgräsklippare/trädgårdstraktor och hoppas att ogräsen ger sig samtidigt som vi sår in sommarblommor om och om och om igen...

Vi flyttar in i höst och kommer inte kunna så något i år. Helst skulle vi vilja ha en lösning som gör att vi kan ha någon form av grönyta som vi kan vistas på redan nästa sommar.

Om vi lyckas bli av med tillräckligt många ogräs för att påbörja vår äng och gräsmatta kommer nästa fundering:

2. Vilket är det smidigaste sättet att underhålla ängen och gräsmattan?
Tanken är att klippa små gångar och plättar som får vara lite kortare och att hålla ängen längre så att blommorna får växa till sig och fröa av sig innan de slås. I vår äng vill vi också ha perenner som gör att det "händer något" i grönytan. Antingen köper vi en vanlig gräsklippare och gör "finklippet" med den, eller så behöver vi skaffa en större apparat för det men som kanske kan vara behjälplig även med annat. Eventuellt får vi tillgång till en fyrhjuling och då skulle vi kunna köpa en slaghack och slå ängen med den? Alternativt behöver vi skaffa en trädgårdstraktor eller åkgräsklippare som kan göra jobbet bra, men duger de till långt ängsgräs? Eller är det läge att skaffa en tvåhjulstraktor med slaghack? Borde vi skaffa en veterantraktor? Lie?

Tanken är att vi på vår lilla lilla gård ska ha några hönor, en eller två bikupor samt kunna odla en hel del grönsaker själva så frågan är vad som är bäst att införskaffa för att kunna sköta om både gräs- och ängsytor men också kunna använda till eventuellt odlande. Jag vet inte om det egentligen är så lite att en lie räcker eller om det är läge att titta på små traktorer så ni som vet eller har en aning: skriv gärna och fråga om jag inte har varit tydlig nog!  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-22 kl 21:51 »
Snabbast är att slå det i höst och ta hand det ni slagit och plöja innan frosten.
Till våren harva och så in blomsterfrö.
Försök att hitta någon levererar något kilo eller så.
Då bör ni se ett resultat ganska snart.
Om ni vill ha en gräsgång fram till grillplatsen så sår ni in det och märker ut så den blir lätt att ha koll på vid gräsklippning.
Gör gången rätt vid så ni kan gå för er att skaffa trädgårdstraktor.

Det är klokt att använda lie till att slå det.
Men en slåtterbalk är helt klart vettigt att ha tillgång till.

Till er tomtarea räcker det väldigt länge med en trädgårdstraktor med uppsamlare då klippet är perfekt att använda som täcke i odlingar.
Är det trångt så är det vettigt att maskinen blåser upp klippet bakåt istället för åt sidan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-22 kl 17:09 »
Nässlor är svåra att bli av med. Börja med att slå av dem så de inte hinner släppa ännu flera frön. Samtliga växter som nämns tyder på ett skyhögt näringsinnehåll i marken. Slå av och för bort allt så marken blir magrare. Blomsterängar är generellt magra. Eftersom nässlor också är rotogräs så har ni ett jättejobb framför er. Varje liten rottråd blir en ny nässla. Maskrosorna är enklare att dra upp. Är det hundkex så ni inte har kirskål i stället? Det är också ett jobbigt rotogräs. Enda fördelen är att hönsen gillar bladen.
Pröva att slå med lie. Det är riktigt kul när man får in tekniken. Tyst och bränslesnålt dessutom.

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-22 kl 23:00 »
Tack för svar! Efter lite googlande verkar det som att det är kirskål och inte hundkex. Mer jobb åt oss alltså!
 
Jag blir då sugen på att skaffa en lie, men tar det inte väldigt lång tid att slå? Ungefär hur lång tid skulle det ta att slå 1500 kvm när man har blivit lite duktig?

Och är det möjligt att skaffa en trädgårdstraktor och klippa ner det med den, eller försvinner då hela poängen med att just slå?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-22 kl 23:56 »
Tack för svar! Efter lite googlande verkar det som att det är kirskål och inte hundkex. Mer jobb åt oss alltså!
 
Jag blir då sugen på att skaffa en lie, men tar det inte väldigt lång tid att slå? Ungefär hur lång tid skulle det ta att slå 1500 kvm när man har blivit lite duktig?

Och är det möjligt att skaffa en trädgårdstraktor och klippa ner det med den, eller försvinner då hela poängen med att just slå?
Det tar ungefär lika lång tid att slå med lie som att köra med en slåtterbalk. Om du har lika erfarenhet på bägge metoderna.
Kirs är likt nässlor rätt tuffa motståndare.
Bägge kommer tillbaka så fort du vänder ryggen till.
En smart grej är att ta bort allt som du slår/klipper då kan du utarma jorden.
Står fast vid att höstplöja och harva i sönder kokorna.
Eller klippa ner allt och sedan djupgräva och rensa ut då mycket rötter som möjligt där ni sår in blommor.
Och då behöver du en mix från tidiga till sena så dom övermannar kursen när dom etablerat sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-22 kl 07:42 »
Ni kan täcka över de värsta områdena med svart täckväv sån som används för att döda/kväva ogräs. Slå av området riktigt kort och lägg över väven och se till att inget ljus kommer in under.
När det är så högt näringsvärde i jorden hjälper det inte att plöja och så om. Ogräset kommer att komma igen och ängsväxterna kommer inte att trivas då de vill ha det riktigt magert.
Slå området så snart det kommit upp i 15-20 cm höjd, alltså flera gånger per år så ni tröttar ut ogräset. Se till att frakta bort allt klipp, var noga med det, det är ju näring om det får ligga kvar.
När näringsvärdet sjunkit så kommer det säkert att komma lite ängsväxter av sig självt. Men för att skynda på så kan ni ta en spade och skära ut fyrkanter i jorden, vänd ner grässidan så jorden kommer upp och så lite ängsblommor där, de kommer att fröa av sig och spridas naturligt över hela området.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #6 skrivet: 24 jun-22 kl 07:59 »
Som sagts förut tyder växtligheten på skyhögt näringsinnehåll. Det blir man inte av med i en handvändning, på gott och ont. Även om man blir av med kirsen och nässlorna kommer gräset slå ut alla ängsblommor man sår. Då kanske det är bättre att satsa på speciella blommor som är konkurrenskraftiga på näringsrik jord.

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #7 skrivet: 24 jun-22 kl 09:58 »
Skulle det vara en idé att hyra grisar som kan böka upp rotogräsen innan vi börjar så och slå, eller är det lika bra att bara slå rotogräsen och ta bort dem? Jag har läst att grisar rensar jorden mycket effektivt från allt som växer, men det är som sagt bara vad som står i böcker och någon praktisk erfarenhet av detta har jag inte. Problemet med att jorden fortsätter vara näringsrik finns ju såklart kvar i så fall och min fråga är om det är en vinning att bekämpa rotogräsen först (grismetoden) eller om det är lika bra att ta hjälp av dem när näringsinnehållet ska minskas (slå-ta bort-repetera)?

Jag blir väldigt glad för era svar, tack så mycket!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #8 skrivet: 24 jun-22 kl 12:57 »
Grisarna gödslar jorden ännu mer och det är inte vad ni vill just nu. Och efter att grisarna flyttats bort så kommer det att växa ännu bättre med ogräs där de gått

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #9 skrivet: 24 jun-22 kl 17:42 »
Klart man behöver en lie, det är ett bra redskap, men för att slå snyggt och lika fort som med slåtterbalk så får man nog ägna sig en hel del åt lien.

Jag skulle nog köra med gräsklippare med uppsamlare och både utarma och plåga ihjäl de höga nässlorna och kirskålen ett par år. Lika bra att låta det vara välklippt till dess det går att släppa upp det igen utan att nässlor och kärs tar över.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #10 skrivet: 25 jun-22 kl 13:33 »
Jag lyckades ta livet av ett ganska stort nässelbestånd men det tog flera år. Jag täckte med en jättetjock presenning (gammalt lastbilskapell) och glömde/förträngde området. Så småningom var allt dött. Jag fräste upp det och var jättenoga med att rycka upp varje nässelplanta som grodde från överlevande frö.
Har man brått ska man inte slå med lie. Det är mera meditation.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #11 skrivet: 25 jun-22 kl 15:15 »
Är det inte bättre att använda denna bevisligen näringsrika mark till odling istället, och anlägga biologisk mångfalds-äng där jorden är magrare?

Nässlor har jag med viss framgång bekämpat genom att, när de blivit tillräckligt stora och kraftiga, rycka upp dem med rötterna. Nässelruskorna har jag sedan brett ut på tork och serverat djuren på vintern. Det tar några år att få ett bra resultat, men å andra sidan hade tidigare boendes hund gått och pinkat på utvalda ställen i trädgården under flera år också.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #12 skrivet: 25 jun-22 kl 19:52 »
Är det inte bättre att använda denna bevisligen näringsrika mark till odling istället, och anlägga biologisk mångfalds-äng där jorden är magrare?
Ja, för mig som mest har mager jord känns det helt fel att försöka "förstöra" odlingsjord. Det är så otroligt mycket vanligare med mager mark, även om den ofta är planterad med skog. Den lilla odlingsjord vi har bör vi ta vara på till kommande generationer.

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
SV: Rensa ogräs & skapa en äng - Vad behöver vi?
« Svar #13 skrivet: 06 jul-22 kl 22:19 »
Ja, för mig som mest har mager jord känns det helt fel att försöka "förstöra" odlingsjord. Det är så otroligt mycket vanligare med mager mark, även om den ofta är planterad med skog. Den lilla odlingsjord vi har bör vi ta vara på till kommande generationer.

Jag förstår vad ni menar, men vi kommer kunna odla för självhushållning på andra delar av tomten (som har lika mycket ogräs men mer sol) och vill göra en ordentlig blomsteräng för pollinatörer och insekter för att maximera skörd av äpplen och annat  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser