Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende på landet sökes i Norrland  (läst 354 gånger)

Raquel Paz

• -
Boende på landet sökes i Norrland
« skrivet: 13 apr-22 kl 14:37 »
Min vän och housemate Lovis och jag längtar till Norrland och letar för närvarande efter boende (helst i Jämtland, Västernorrland eller Västerbotten, men vi är öppna för förslag). Vi söker ett hus/torp/del av gård att hyra på landet, gärna med möjlighet att ha häst, och gärna med någon form av gemenskap/bykänsla. Då jag inte har körkort än så behöver det finnas kollektivtrafik inom ca 4 kilometers avstånd, alternativt möjlighet till samåkning. Vi är även öppna för att bo kollektivt, om rätt person/personer skulle dyka upp

Senaste åren har vi hyrt en halv gård utanför Uppsala där jag jobbat deltid som djurvårdare på hästklinik och Lovis studerat till veterinär. Hon har dock bestämt sig för att ta uppehåll från studierna på obestämd tid och därför bestämde vi oss för att ta tag i vår dröm och flytta norrut. 

Anledningen till att vi vill flytta norrut är att vi dras till de landskapen, till snön och de milsvida skogarna, till fjällen, norrskenet och den tysta, vidsträckta naturen. Till tidlösheten. Det känns som att den längtan har funnits inom oss båda i princip hela våra liv, och nu är vi på en plats i livet där vi har möjlighet att påbörja resan dit.

Vi älskar odling och är intresserade av allt som har med jorden och naturen att göra, omställning, holistisk hälsa, samexistens på alla plan, filosofiska diskussioner, historia och vård av gamla ting. Plus alla former av skapande - sömnad, fotografi, måleri, skrivande och lajv bland annat - och friluftsliv. Såklart är också djur en stor passion hos oss.

Med oss bor våra tre hundar (mina Shetland Sheepdog tikar, samt Lovis Vita Herdehundstik) och även Lovis korsningsponny Tio (valack). Det skulle vara fantastiskt att hitta ett boende på samma ställe som en lösdriftsflock till honom, med människor med ett hästtänk liknande vårt, men huvudsaken är att man kan hitta en plats till honom i närheten. Vi värderar relationen och kommunikationen djur och människa emellan högt och vill umgås med dem på sätt där både de och vi trivs, har roligt och känner oss respekterade och hörda. Vi tränar relations- och belöningsbaserat och tror på empatisk djurkommunikation och samexistens.

Vi söker en plats att landa. Ett hem i världen, en liten plats på jorden där vi kan finnas och trivas och växa. Vi drömmer om någon slags växtbaserad samhushållning, om att odla, återbruka och skapa. Vi drömmer om samexistens, medskapande, att leva hållbart och i ett långsammare tempo, i samklang med naturen, växterna och djuren i vår närhet. Vi drömmer om att leva efter naturens kretslopp och årstider. Att ta hand om den här planeten och värna om livet och mångfalden. Att bygga fredskultur.

Om du har eller vet något som du tror kan passa oss så tveka inte att höra av dig!

Varmaste hälsningar,
Raquel och Lovis (+🦊🦊)

Raquel Paz

• -
Boende på landet sökes i Norrland
« Svar #1 skrivet: 13 apr-22 kl 14:43 »
Lägger in några bilder på oss och djuren

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 2 användare
Galaxie, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser