Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa ansatsfilarna för metall?  (läst 3474 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Bästa ansatsfilarna för metall?
« skrivet: 01 jun-21 kl 10:24 »
Söker ansatsfilar/verkstadsfilar för metall och undrar vilket märke/märken som gör dom bästa?
Filarna ska helst vara 300mm långa och gärna grov, medium och fin.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-21 kl 11:21 »
De flesta jag har står det Öberg på

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #2 skrivet: 01 jun-21 kl 18:07 »
Tänk på att man lätt förstör nya filar om man filar i hårt material (t ex kallvalsad stålplåt eller rostfritt) med dem.
Vill man få filarna att hålla länge så gäller följande:
-Nya filar använder man först i mjuka material - trä, plast, aluminium, mässing mm.
-När de är lite begagnade så att att eggarna börjar vara något brutna, kan man använda dem för att fila stora plana ytor i t ex gjutjärn och mjukt stål (typ allmänt konstruktionsstål, varmvalsade profiler, plattjärn, smidesjärn mm).
-När de är ännu lite slöare kan man använda dem för att fila på t ex skarpa kanter i stål, och hårdare sorters stål (kallvalsad plåt, måttligt hårda verktyg, maskinstål mm).
-Gamla utslitna filar kan man använda för att fila på t ex rostigt eller jordigt/sandigt material. Likaså på material med glödskal eller slaggrester från svetsning, smide mm.

Jag har aldrig upplevt någon nämnvärd kvalitetsskillnad mellan olika märken av filar (möjligen bortsett från riktigt undermåligt avskrap som säljs på tillfälliga marknader, 10-kronorsfyndlådan på Citygross och liknande ställen). Det avgörande är hur slitna de är sedan tidigare, och om de har blivit misshandlade eller inte.

Tänk på att man förstör en fil snabbt om den "slinter". Man måste ha så stort tryck på den att tänderna verkligen biter, och lyfta filen på återgång.  Mer kritiskt ju hårdare material man ska fila. Det är också viktigt att både fil och arbetsstycke är torra, de får INTE vara oljiga eller nerkletade med något. Låt inte filarna bli rostiga, om du måste förvara dem under dåliga förhållanden så du vill ha dem inoljade, tvätta i så fall av dem innan användning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-21 kl 19:53 »
Rostfritt är väl oftast inte så hårt, men det leder värme dåligt så skären blir överhettade, tappar härdningen och blir slöa. Borde vara rimligt att använda skärvätska även då man handfilar om man vill behålla skärpan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-21 kl 21:11 »
Det finns förstås många olika legeringar av rostfritt stål, men jag har stött på en del som varit extremt hårda. Som när jag skulle borra in en ny kabelförskruvning i ett elskåp i rostfritt på en oljeplattform, jag vet inte vad de hade blandat i den legeringen men den var hårdare än vanliga borr i alla fall.

von tratt

  • Inlägg: 1757
    • Skåne
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #5 skrivet: 01 jun-21 kl 21:27 »
Bahco har väl fortfarande gott rykte (?), jag har själv begränsad erfarenhet men den Bahco-fil jag har är min "finaste". Bra tips ovan från Torbjörn att se till att ha slitna verktyg till hands så att man inte griper efter de bästa oavsett vad man ska göra. Jag skulle dock för filar lägga ribban lite högre och även undvika butikernas egna varumärken om jag inte hade initierade tips.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #6 skrivet: 01 jun-21 kl 22:13 »
Det finns förstås många olika legeringar av rostfritt stål, men jag har stött på en del som varit extremt hårda. Som när jag skulle borra in en ny kabelförskruvning i ett elskåp i rostfritt på en oljeplattform, jag vet inte vad de hade blandat i den legeringen men den var hårdare än vanliga borr i alla fall.

Många sorters rostfritt stål blir hårdare när de kallbearbetas. En kallvalsad plåt blir t ex hårdare än en gjuten eller smidd detalj av exakt samma legering. Om man har svetsat i rostfritt, så kan det bli ett hårt och kanske t o m sprött område strax intill svetsfogen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-21 kl 07:34 »
Bahco har väl fortfarande gott rykte (?), jag har själv begränsad erfarenhet men den Bahco-fil jag har är min "finaste". Bra tips ovan från Torbjörn att se till att ha slitna verktyg till hands så att man inte griper efter de bästa oavsett vad man ska göra. Jag skulle dock för filar lägga ribban lite högre och även undvika butikernas egna varumärken om jag inte hade initierade tips.

Bahco är från Portugal nu. Det är bra filar, men jag tycker man ska skita i att göda Bahco som ofta säljer kinaskit till priser som om det vore gjorda i Sverige. Köp direkt från Portugal av Tome Feteira, dom säljer direkt till privatkund.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #8 skrivet: 02 jun-21 kl 08:55 »
Jag glömde skriva att jag kommer fila mest i ohärdat 1075 men även lite i härdat säg 90% ohärdat 10% härdat.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-21 kl 09:39 »
Vad är 1075 för slags stål? Jag hittar inga vettiga uppgifter om det på nätet mer än att det verkar användas till eggverktyg och förmodligen är någon slags kolstål. Något liknande t ex SS 1672 eller SS 1770?  I och med detta så gissar jag att det har ganska hög kolhalt och alltså är relativt hårt och svårbearbetat även i ohärdat tillstånd. Därmed ska du INTE använda helt nya filar till det, utan använd som sagt dem till trä, icke-järnmetaller och gjutjärn en tid först.
Härdat stål ska man överhuvudtaget inte försöka fila, där är det slipning som gäller.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #10 skrivet: 02 jun-21 kl 09:45 »
Vad är 1075 för slags stål? Jag hittar inga vettiga uppgifter om det på nätet mer än att det verkar användas till eggverktyg och förmodligen är någon slags kolstål. Något liknande t ex SS 1672 eller SS 1770?  I och med detta så gissar jag att det har ganska hög kolhalt och alltså är relativt hårt och svårbearbetat även i ohärdat tillstånd. Därmed ska du INTE använda helt nya filar till det, utan använd som sagt dem till trä, icke-järnmetaller och gjutjärn en tid först.
Härdat stål ska man överhuvudtaget inte försöka fila, där är det slipning som gäller.

1075 är ett väldigt vanligt stål för knivtillverkning och är ett kolstål. Kanske skulle ha skrivit det.
« Senast ändrad: 02 jun-21 kl 09:51 av Pateras »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #11 skrivet: 02 jun-21 kl 11:59 »
Är 1075 något stålverks (vilket?) eget katalognummer på stålet eller är det en standardiserad beteckning (EN, ANSI, JIS, GOST etc)?

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #12 skrivet: 02 jun-21 kl 14:05 »
Är 1075 något stålverks (vilket?) eget katalognummer på stålet eller är det en standardiserad beteckning (EN, ANSI, JIS, GOST etc)?

AISI 1075

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #13 skrivet: 02 jun-21 kl 14:35 »
Ser ut som ett vanligt fjäderstål då. T ex SS1770 enligt gammalt svenskt språkbruk.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #14 skrivet: 03 jun-21 kl 08:05 »
Ser ut som ett vanligt fjäderstål då. T ex SS1770 enligt gammalt svenskt språkbruk.

Nu när vi rett ut detta kan vi komma tillbaka till orginalfrågan.

"Söker ansatsfilar/verkstadsfilar för metall och undrar vilket märke/märken som gör dom bästa?
Filarna ska helst vara 300mm långa och gärna grov, medium och fin."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #15 skrivet: 03 jun-21 kl 08:30 »
Tome Feteira funkar säkert. Pferd är ett annat märke av hög klass.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #16 skrivet: 03 jun-21 kl 11:15 »
Kanske inte är vad du vill ha, men jag använder diamantfilar när jag filar eller slipar hårda material som knivstål eller svarvskär.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #17 skrivet: 03 jun-21 kl 11:54 »
Kanske inte är vad du vill ha, men jag använder diamantfilar när jag filar eller slipar hårda material som knivstål eller svarvskär.

Vad kostar en sådan och hur är livslängden på dom? VIlka märken använder du?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #18 skrivet: 03 jun-21 kl 15:40 »
Hittade inte den jag köpt på Biltema i deras sortiment nu, men jag och sökmotorer fungerar inte alltid så de kan ha den kvar. Dryga hundralappen har jag för mig.

Använder även sådana https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/brynen/diamantbrynstalsats-012568/

Såg att Clasohlson har en liknande den jag handlat på Biltema https://www.clasohlson.com/se/Diamantbryne-Dianova-Lapstone-Cook/p/40-8744?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=EAIaIQobChMIkrDtl8n78AIVsgZ7Ch3pPAouEAQYASABEgLbZ_D_BwE


De här filarna/brynena avverkar ju inte så mycket, men de går inte bet på hårda material.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #19 skrivet: 05 jun-21 kl 01:11 »
Torde väll vara Bahco numera som har dom bästa filarna? Köper man på bitema eller liknande så verkar det bara vara skiten .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bästa ansatsfilarna för metall?
« Svar #20 skrivet: 05 jun-21 kl 09:39 »
Har inte koll på filarna, men Biltema har produkter som de fått märkt med sitt namn, fast det egentligen är kvalitetsprodukter som säljs under kända namn (till mycket högre pris). Sedan finns det ju förstås skit som säljs under både Biltemas och fina märkets namn (också det till mycket högre pris). Svårt att handla rätt... Att få det man betalar för är ingen självklarhet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser