Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga om / renovera villavagn  (läst 2874 gånger)

GentViking

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
bygga om / renovera villavagn
« skrivet: 01 maj-21 kl 10:17 »
Vi har köpt en äldre villavagn som kommer bli ett tomt skal utan golv nästa vecka. Den är 7,75 x3m. Vi behåller utsida och fönster som dom är just nu ivf. Vi tänkte regla och klä i osb, låta reglarna vara lite mer bärande. Köra formplyfa och våtrumsmatta i badrum. Även köra gasol vv beredare, vi har lite el men inte vatten, så tips mottages på vattenlösning till beredare. Även allmäna tips eller bilder på liknande bygge. Hade velat få in 2 sovrum men lutar åt ett sovrum och bäddsoffa. Vi klurar ständigt på förvaring Även om vi kommer försöka bli minimalister :) vi blir ett tag framöver 2 vuxna och 3 barn, hjälp vad har jag gett mig in på haha. Kommer bygga ut senare

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #1 skrivet: 01 maj-21 kl 10:34 »
Vad ska du ha för uppvärmning? Vad har du för budget? Ska den stå på samma ställe hela tiden?
kretslopp

GentViking

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #2 skrivet: 01 maj-21 kl 12:20 »
Uppvärmning tänkte vi köra något litet ved eldat senare eller litet el element i början. Vill ha möjlighet att flytta längre fram i tiden. Vi försöker göra det för minsta möjliga peng men vissa saker får kosta lite mer. Vi har även svårt att hitta prisvärd lösning på toalett, vi måste just nu ha toaletten inne annars kunde vi kört på dass

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #3 skrivet: 01 maj-21 kl 14:01 »
Även köra gasol vv beredare, vi har lite el men inte vatten, så tips mottages på vattenlösning till beredare.


Om du kör med nån lik den här https://www.k-rauta.se/produkt/varmvattenberedare-qlima-pgwh1010-gasol/8713508778051?gclid=Cj0KCQjw-LOEBhDCARIsABrC0Tmec5OQftdN-c76D9FRtGTfb2IV4AvaZ9OPGrhBSbJtsaSW7o_eshUaAglAEALw_wcB Kan du kanske leda regnvatten i vatten tunnor som du placerar inomhus (för att slippa isolera), på liggande ställning (för förvarings enkelhetens skull) och på höjden (för att få rätt tryck). Det finns också platt vattentank men onödigt dyra.

Du kan först samla vatten ute i en IBC tank eller nåt liknande (fortfarande högplacerad) och sedan leda in därifrån vidare på ett kontrollerad sätt för att slippa ha avancerade/dyra lösningar redan från början. Kan också ha filter flera gånger om men fortfarande räcker endast för dusch och sånt och bara om det inte finns nån annan lösning för vatten. Lycka till med projektet!           

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #4 skrivet: 01 maj-21 kl 15:49 »
Jag har haft frystoalett i 20 år. Så gott som luktfri, tillför en hel del värme, var lätt att tömma (när jag lärt mej knepen) En vanlig toaspann fungerar också bra. Några nävar träpellets efter var gång, så blir den inte så skvalpig och luktar inte så  mycket. Men den behöver tömmas dagligen.
En kamin som borde fungerar bra är Harvia bastukamin, som inte är dyr och som det finns skorsten att köpa till. Ett annat alternativ är pelletskamin. den håller vagnen varm dygnet runt och sprider värmen.

Satsa mer på bra värme än överdriven isolering. Det kan bli varmt och trivsamt i ett väluppvärmt tält. Men man kan frysa i ett isolerat hus med dålig värme.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #5 skrivet: 02 maj-21 kl 11:10 »
Men kombinationen dålig isolering och dålig värme slår allt ;D


Även om 5 personer på så litet utrymme kommer att ge en del värme, så bör du isolera tillräckligt för att inte få kalla väggar med kondensproblem. Så en decimeter bra isolering är nog på sin plats.

Fukten/ventilationen kommer bli ett problem, så fundera på värmeväxlare. Det är trevligt att få frisk luft i kojan utan att bli av med för mycket värme.

Sedan skulle jag inte köra formplyfa i badrummet. Du måste ändå få tätskiktet tätt, så då är det billigare och lättare att jobba med vanlig byggplyfa.

Vanligt torrdass (helst med urinseparering) fungerar fint inne om du har hyfsat tätt lock och en liten strömsnål fläkt som går hela tiden. Har bott så en längre tid förut. Men som sagt, sätter du in en ventilation med värmeväxlare så kopplar du bara en slang till den.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #6 skrivet: 02 maj-21 kl 22:32 »
Om vagnen fortfarande ska kunna användas som registrerad släpvagn efter bil, så se upp med vikten vid ombyggnaderna. Var noga med att vagnen inte blir tyngre efter ombyggnaden än den var när den var ny, och tillse i all synnerhet att den inte överskrider totalvikten som står i registreringsbeviset.
Man kan behöva tänka på andra sätt när man bygger och inreder en vagn med sträng viktbudget än när man inreder ett hus där byggmaterialets vikt inte spelar någon större roll.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #7 skrivet: 03 maj-21 kl 17:21 »
Den ska du säkert flytta med traktor eller på lastbilssläp. Men tänk på vikten i alla fall. För att hålla fukt och kondens borta rekommenderar jag luftavfuktare. Den bidrar också med värme. Varmvatten kan du få när du eldar i bastukaminen om du köper till ett tillbehör som finns.
 Om ni ska orka bo så, så skulle det förenkla mycket med vatten och elanslutning. En 10 liters elektrisk varmvattenberedare är guld värd när man behöver duscha.
 Hur har du tänkt ordna det med tvätt?
 -Om isolering; Den viktigaste isoleringen är taket, värme stiger uppåt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #8 skrivet: 03 maj-21 kl 19:11 »
Värmen stiger inte så högt i en koja ;D

Det som märks mest är väggarna eftersom man antingen lutar eller ligger mot dem, eller så staplar man grejer/tyg mot dem, och är de då för dåligt isolerade så märks det på vintern. Taket klarar sig, men släpper ju ut mer värme eftersom det blir kallast uppifrån när det är stjärnklart och det inte ligger snö på taket. Men taket kan man gott offra 2 dm isolering i, uppåt är det ju inget lagkrav på vagnars höjd bara man ser sig för när det är flyttdags.

Jag tycker i och för sig också om de enkla och billiga bastukaminerna från Harvia, men jag skulle inte sätta en så stor pjäs i en så liten vagn. Och skulle jag sätta in elektrisk varmvattenberedare så skulle jag välja en på 30 liter eller större beroende på var den smidigast går att gömma.

GentViking

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #9 skrivet: 21 maj-21 kl 12:40 »
Tack för alla tips  :) vi har kommit till att riva ut väggar lagt 80% av golvet, vi kör och fortsätter med cellplast isolering och klär allt i osb även golv,kommer nog lägga vinyl klick golv uppe på det.
Toa kör vi med hink och träpellets, kommer bygga en egen toa med urinseparering och träpellets och stor hink. Kommer även köra gasol värmt vatten och gasspis för flytt utanför el nätet längre fram. Man kommer på mycket efterhand man drar i det. Nu är det fråga om storlek på badrum och sovrum?  Inte lätt att planera. Vikten tänker vi på men inte avgörande då den flyttas med traktor kortare sträckor eller på trailer längre sträckor :) 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #10 skrivet: 21 maj-21 kl 15:20 »
Låter bra :) Tänk bara på att du inte får luftspringor när du kör med cellplast. Jag gjorde det misstaget i min ungdom, och det droppade ur en vägg...

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: bygga om / renovera villavagn
« Svar #11 skrivet: 20 sep-21 kl 09:35 »
Borttaget inlägg
« Senast ändrad: 20 sep-21 kl 09:51 av Leovinus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 3 användare
eremit1, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser