Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård  (läst 1533 gånger)

Furulund o jag

  • Inlägg: 10
Hönsgård
« skrivet: 07 apr-21 kl 19:51 »
När man bygger hönsgård säger alla att man ska gräva ner nätet en bit. Jag kan förstå det resonemanget men kan man inte lägga nät i "botten"  sen grus och sen färdig gräsmatta eller jord och tirv eller liknande?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hönsgård
« Svar #1 skrivet: 07 apr-21 kl 20:37 »
När man bygger hönsgård säger alla att man ska gräva ner nätet en bit. Jag kan förstå det resonemanget men kan man inte lägga nät i "botten"  sen grus och sen färdig gräsmatta eller jord och tirv eller liknande?

Så länge det är mycket jord ovanpå så de aldrig krafsar ner till nätet är det givetvis ok. Mina gräver ca 0,5 meter neråt.

Anledningen är att det går åt mycket mer nät att täcka ett helt golv och sedan jord/grus på det istället för att sätta ”kjol” på sidorna.
Det är ju inte hönsnät eller ”gunnebostaket” man ska ha utan putsnät. Jag tänker att det annars är lätt att köpa billigt gammalt Gunnebo som någon har ihoprullat på gården och tro att det är tillräckligt småmaskigt

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hönsgård
« Svar #2 skrivet: 24 apr-21 kl 21:17 »
jag grävde ett dike där nätet skulle vara och fyllde med stora stenar, så hela hönsgården står på en halvmeter hög stenmur

Jag tycker inte om att ha nät i botten, brukar 1 gång om året byta ut ca 10-15cm av det översta lagret och de blir ju bara krångligt om det är ett nät i vägen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hönsgård
« Svar #3 skrivet: 26 apr-21 kl 17:14 »
Putsnät är iof galvat. Men det kommer ändå rosta bort. I längden är det bättre att lägga en gummimatta runt. Byts regelbundet på närmaste skridskohall. Inget djur gräver genom ett sånt.
Och så slipper du klippa gräset runt då gummimattan kväver det.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Furulund o jag

  • Inlägg: 10
SV: Hönsgård
« Svar #4 skrivet: 30 apr-21 kl 17:59 »
Tack snälla för svaren. Då vet jag hur jag ska göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser