Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhök risk  (läst 1232 gånger)

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
Duvhök risk
« skrivet: 08 nov-20 kl 15:39 »
Hej! Finns det duvracer som har mindre risk att bli tagna av duvhöken, om/ när den skulle komma förbi?
Jag tänker på beteende och på hur bra dom är på att flyga. Ev högflygare eller tumlare?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Duvhök risk
« Svar #1 skrivet: 09 nov-20 kl 19:01 »
Nej, så går det inte att säga.

Finns en ej vederlagd tro på att vita eller ljusa djur lättare bli tagna av duvhöken, antagligen är de lättare att fokusera på för höken.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Duvhök risk
« Svar #2 skrivet: 10 nov-20 kl 11:34 »
Hej!
Det finns ingen duvras vad jag vet eller kan tänka mig som inte duvhöken, sparvhök eller falken tar. Jag har brevduvor oh ungduveflocken (ca 25 st ) släpper jag ut var dag för motion och även så dom ska lära sig vad hök och falk är. Den första tiden brukar rovfågel ta 3-5 stycken men sen är det långt emellan och då är det när dom går på marken mellan husen eller att dom badat, höken överraskar sitt byte.
Jag har lite helröda brevduvor som rovfågeln väljer ut vad det verkar som även före dom vita....
Annars är duvor ett riktigt trevligt inslag på gården  :)
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser