Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning?  (läst 1370 gånger)

Tord

  • Inlägg: 48
  • 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
Avmaskning?
« skrivet: 16 apr-20 kl 18:26 »
Hej! En undran? Läser att många tar träckprov
Efter 4 veckor efter dom släppt får/Lamm på
Betet!! Är det vårbetet man tänker då?
Tänker att om dom påvisar parasiter efter träckprov så har dom ju redan smittat betet??
El tänker jag fel?? Förklara gärna!!! Jag tänker
Att jag vill ha parasitfritt sommarbete!!
Livet på Landet:-)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Avmaskning?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-20 kl 22:00 »
För att minimera mängden parasiter i betena, så gör man flera åtgärder. Jag förenklar i några korta punkter nedan.

1. Innan man släpper ut några får/lamm alls på något bete på våren, så tar man ett träckprov, och avmaskar vid behov. Via den som analyserar proverna, får man hjälp att tolka träckprovet. Träckprov kan tas från mitten av april i större delen av Sverige, oavsett väder. Det är ljuset som styr om parasiterna "vaknar".

OBS: inga lamm ska någonsin ut i rasthagar som använts till fåren under vintern! Där finns stora ansamlingar av parasiter/encelliga djur som kan göra lamm mycket sjuka, dödligt sjuka. Tackor/äldre djur är resistenta mot dessa parasiter

2. Det första betet till djuren på våren, ska ha varit fritt från får/lamm en sommar och en vinter. Med fördel kan det ha betats av andra djur som hästar eller nöt under viloperioden. Denna vila gör att en majoritet av parasiterna dör ut.

3. Efter ca sex veckor så tar man träckprov på lammen. Detta prov visar två saker: dels hur mycket parasiter det finns på det/de beten som lammen gått på, och om parasitmängderna/sorterna är så stora så att det kan störa hälsa och tillväxt hos lammen.

4. Gör en planering av hur och i vilken ordning de olika hagarna/betesfållorna ska användas.

Läs mer här:

https://www.gardochdjurhalsan.se/kunskapsbank/far/parasiter/

Tord

  • Inlägg: 48
  • 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
SV: Avmaskning?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-20 kl 06:05 »
Tack
Livet på Landet:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser