Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mindre bensindriven flishugg  (läst 8718 gånger)

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #20 skrivet: 23 jun-22 kl 23:32 »
hur stor diameter klarar de ? , men ekgrenar är hopplöst har en kina tugg är väl för de drivning bara på ett matarhjul , funderar på bygga om til hydrauuldrivning ,de här små bensindrivna är de utan matarhjul & materialet sticks i diagonalt neråt ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #21 skrivet: 23 jun-22 kl 23:47 »
hur stor diameter klarar de ? , men ekgrenar är hopplöst har en kina tugg är väl för de drivning bara på ett matarhjul , funderar på bygga om til hydrauuldrivning ,de här små bensindrivna är de utan matarhjul & materialet sticks i diagonalt neråt ?
Den jag har liknar en planhyvel.
Man matar in diagonalt och sedan far veden in i ett hål och hyvlas/knäcks av.
Det är en rejält tung trumma.

Min klarar lätt upp till 10 cm vintertorr färsk ved utan problem och lika tjock torr men då kan det bli jobbigt då och då.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #22 skrivet: 24 jun-22 kl 22:01 »
hur stor motor är de , men klart att den drar lite ,smidigt m flistugg m egen motor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #23 skrivet: 24 jun-22 kl 22:48 »
hur stor motor är de , men klart att den drar lite ,smidigt m flistugg m egen motor
Min har en 196 ccm motor på 4,1 kw.
Jag upplever den som hyffsat bränslesnål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #24 skrivet: 25 jun-22 kl 05:57 »
ja drar inte så mycket ,har själv ett elverk 196cc är väl honda kopia & de har hållit bra går många timmar anvender de till stångsåg  drar de på handsnöskopa,, jo antingen ska man nog ha ett sånt m egen motor elr ett som klarar 20 cm den jag har till traktor klarar 15 ,, men den konstrukion  de man sticker i diagonalt verkar lyckat  på mindre flishuggar

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mindre bensindriven flishugg
« Svar #25 skrivet: 25 jun-22 kl 08:44 »
ja drar inte så mycket ,har själv ett elverk 196cc är väl honda kopia & de har hållit bra går många timmar anvender de till stångsåg  drar de på handsnöskopa,, jo antingen ska man nog ha ett sånt m egen motor elr ett som klarar 20 cm den jag har till traktor klarar 15 ,, men den konstrukion  de man sticker i diagonalt verkar lyckat  på mindre flishuggar
20 cm kräver rejäla grejer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser