Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla trädfällen  (läst 8664 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Gamla trädfällen
« Svar #20 skrivet: 12 jan-19 kl 21:39 »
Vi köpte några rejäla lass torrgran, så pass mycket att det tog 3-4 år innan vi kapat och kluvit upp allt. Problemet blev att vi fick stora svartmyror i veden, sen spred de sig till flera av våra hus.

En del säger att de bara äter murket trä men jag vet i alla fall att om man får in dem på tomten och in i husen så är de nästan omöjliga att bli av med. Vi har sprutat med hjälp av Anticimex nu i nästan 15 år men de dyker upp punktligt varje vår, sen sprutar vi och de försvinner till nästa vår.

Så en lärdom är, låt inte gammal ved ligga och ruttna för länge.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gamla trädfällen
« Svar #21 skrivet: 12 jan-19 kl 21:42 »
Det kanske var hästmyror, de ser ut som stora svartmyror? De trivs i dött trä, men det måste vara lite fuktigt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gamla trädfällen
« Svar #22 skrivet: 12 jan-19 kl 22:08 »
Man får nog se bra illa innan man blandar ihop svartmyror med hästmyror ;D

Jag tog en tremeterslängd, kommer inte ihåg om det var tall eller gran, och använde som överliggare i ett bindräcke. Där slog sig svartmyrorna ned och åt ur stocken på ett år. En dryg meter över marken ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser