Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?  (läst 4331 gånger)

Lejondalen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« skrivet: 05 mar-18 kl 17:09 »
Hej! Helt ny på detta men jag har fått tag i en äggkläckningsmaskin och har väl alltid haft en dröm om att ta fram fina fåglar. Men jag bor i en liten lägenhet mitt i storstaden så jag vill föda upp fåglar för och sen släppa ut dom. Har hyfsat nära till skogen och det finns flera ”fågeldammar” i parkerna jag bor vid. Skulle det gå och kläcka ägg från tex gräsand och sen när dom blivit tillräckligt stora helt enkelt släppa ut dom i dammarna så får dom klara sig själva? Vilka andra fåglar skulle jag kunns göra så med? Jag vill verkligen inte att det skall bli något djurplågeri så säg till om det inte är någon bra idé. Mvh

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-18 kl 17:50 »
I teorin går det kanske att kläcka fram ankungar, men de är ganska krångliga att hålla i en lägenhet då de dels behöver ganska stora ytor att röra sig på innan de blivit tillräckligt stora att klara sig själva, dels behöver de också tillgång till vatten. Även om det i teorin går att lösa så blir det fort väldigt lortigt och ankbajs är svårt att få bort, samt luktar starkt av amoniak inomhus, det är inte fast som gås spillning utan mer kletigt flytande och torkar fast rätt ordentlig i golv och annat även om man skyddar golvet med papper.

Ta bara ägg och ungar du säkert vet är övergivna eller av andra skäl inte kommer att klara sig om du ändå vill försöka.


Duvor går inte då ungarna inte går att föda upp med konstgjort foder (de är beroende av krävmjölken).

Svalor går inte heller, exakt varför vet jag inte, men varken jag eller någon jag känner eller hört talas om som försökt att rädda svalungar från nedrasade bon har lyckats även om de klarar sig en tid.
(jag brukar lägga in dem i ett bo med jämngamla ungar om man hittar någon som trillat ur boet, det är nästan enda sättet tyvärr).

Kråkor och skator kan kanske gå om du hittar övergivna ungar, men det är rätt mycket jobb, de är de mest robusta fåglar jag kommer på som går att ha i en lägenhet.
(men plocka bara in ungar eller ägg du säkert vet är övergivna eller måste bort av andra orsaker, tex om någon rensar tak i staden och tänker ta bort ett bo kan du säkert prova att kläcka fram äggen, men räkna med att allt levande kan dö så att du inte blir ledsen om det inträffar när man skött ungarna en tid).

(måsar kan gå i teorin men de är ganska känsliga för rätt typer av foder, de har även en del särskilda krav jämfört med kråkor, även om de är lättast att få tag i ägg från, så jag rekommenderar dem inte som nybörjarfåglar, det är svårt att lyckas med dem i början även om äggen är ganska lätta att kläcka och ungen klarar sig en tid)

Ha INTE hundar eller katter i samma lägenhet.

























Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-18 kl 18:12 »
Hej   :)

Även om tanken e god så tror jag tyvärr int de nån bra ide. Lite pga att du int lär dom rätt beteende mm

de bliir nog lättare snacks för andra djur e ja rädd för.

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-18 kl 18:19 »
I Sverige är det dessutom förbjudet att plocka ägg från vilda djur. Det finns inga undantag som beror på gott uppsåt.

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-18 kl 19:59 »
Det blir som redan påpekats beteendeproblem för vilda fåglar som föds upp av människor. De vet inte vad de tillhör, mobbas av sina släktingar och fungerar inte i naturen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilka fåglar att föda upp och släppa ut?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-18 kl 20:15 »
Det är bättre du köper eller får lite befruktade ägg av vaktel eller någon fin hönssort. Då kan du kläcka fram kycklingar (riktigt kul) och se dem växa. När de är tillräckligt stora säljer du dem eller ger bort till någon som vill ha höns.

Vaktlar är roliga, vi kläckte några omgångar och hade inne till dess de var stora nog att ha utomhus.

Tamhöns får i och för sig en bättre uppväxt med en höna som lär dem hur de skall uppföra sig och leta mat, men det får inte så stora konsekvenser för kycklingarna om de inte hittar rätt mask och aktar sig för rovdjur när de ändå hamnar hos en människa som vaktar över dem.

Kolla guldfasaner om du vill ha en vacker fågel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser