Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvor i Södra norrland  (läst 3125 gånger)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
Duvor i Södra norrland
« skrivet: 20 feb-17 kl 17:55 »
Hej!
Är det nån som erfarenhet med duvor i lite nordligare breddgrader? Skulle det funka att ha dem i ett oisolerad duvslag (vind på en loge) och med möjlighet att flyga ut fritt dvs ingen voljär?

Tacksam för råd och tips!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Duvor i Södra norrland
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 19:23 »
Beror ju på vad det är för sorter, men i grunden bygger du enligt principer påminnande om redena i ett hönshus.
Vissa sorter tål nog inte kylan här så bra.

Annars är duvor nästan lika robusta som höns i detta avseende.
(fast man bör nog var litet mer selektiv när det gäller födan).

Ungarna fungerar ju dock annorlunda än vanliga höns (även om de är avlägset släkt) de kräver litet bättre reden och mycket mer energi med mer noga sammansättning.
Det går inte att föda upp duvungar utanför redet som man kan göra med höns och skogshöns. De behöver också betydligt mer energi i slutskedet då de skall växa sig stora. Delvis håller de värmen genom fodret, vilket även gäller vuxna fåglar. och jag tor att reden, sovplatser, mm måste vara fritt från kalldrag och sådant.

Det är även bra om man kan sterilisera inne i sovutrymmen, reden, mm. Då där lättare ansamlas giftiga bakterier, kryp, mm med tiden.
Var mer noga med att byta halm och annat åt dem jämfört med vanliga höns.

(har dock inte så mycket mer erfarenhet än av tama burvarianter, men har också funderat kring detta och jag tror att det kan gå, men törs inte svara på om de behöver värme vintertid eller ej... men kan vara så att de behöver en värmelampa riktigt kalla dagar.)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Duvor i Södra norrland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 17:43 »
Beror ju på vad det är för sorter, men i grunden bygger du enligt principer påminnande om redena i ett hönshus.
Vissa sorter tål nog inte kylan här så bra.

Annars är duvor nästan lika robusta som höns i detta avseende.
(fast man bör nog var litet mer selektiv när det gäller födan).

Ungarna fungerar ju dock annorlunda än vanliga höns (även om de är avlägset släkt) de kräver litet bättre reden och mycket mer energi med mer noga sammansättning.
Det går inte att föda upp duvungar utanför redet som man kan göra med höns och skogshöns. De behöver också betydligt mer energi i slutskedet då de skall växa sig stora. Delvis håller de värmen genom fodret, vilket även gäller vuxna fåglar. och jag tor att reden, sovplatser, mm måste vara fritt från kalldrag och sådant.

Det är även bra om man kan sterilisera inne i sovutrymmen, reden, mm. Då där lättare ansamlas giftiga bakterier, kryp, mm med tiden.
Var mer noga med att byta halm och annat åt dem jämfört med vanliga höns.

(har dock inte så mycket mer erfarenhet än av tama burvarianter, men har också funderat kring detta och jag tror att det kan gå, men törs inte svara på om de behöver värme vintertid eller ej... men kan vara så att de behöver en värmelampa riktigt kalla dagar.)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Duvor i Södra norrland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-17 kl 17:48 »
.....
(har dock inte så mycket mer erfarenhet än av tama burvarianter, men har också funderat kring detta och jag tror att det kan gå, men törs inte svara på om de behöver värme vintertid eller ej... men kan vara så att de behöver en värmelampa riktigt kalla dagar.)
Värmelampa lär inte vara ett större problem.
Det jag mest undrar över är om man kan ha dem fritt om du förstår vad jag menar eller om de flyger iväg? Om jag bygger där jag vill bygga (på vinden av en liten loge) så hamnar utflugningen mer än 3 m över marken och så högt kan jag inte bygga en voljär.

Kronlyft

  • Inlägg: 3
    • Medelpad
SV: Duvor i Södra norrland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-18 kl 21:40 »
Turkisk klippduva, har jag haft 3 år, sedan hade höken ätit upp de jag hade. Matade dom med ärtor köpt på Lantmännen i säck, det enda dom åt. Rasen är det man kallar brevduva, så läs på om dom , svårt att misslyckas med det, om det är rovfågel fritt. 😋


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser