Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Attackerande hund  (läst 9217 gånger)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
Attackerande hund
« skrivet: 23 jun-14 kl 20:21 »
Jag brukar säga att min hund tycker om alla.
Att han är ofarlig.
Han skäller på bilar.
Viftar på svansen glatt till alla besökare.
Vill bli kelad av alla.
Många matar honom.
Många går ut och går med honom.
Människovänlig helt enkelt.

Här om dagen morrade han och högg tre gånger frenetiskt efter någon som bott här i tre månader.
En person som matat, rastat, gullat med honom.
Några timmar senare morrade han när personen kom närmare.

Jag sa att låta honom va.. och låta honom komma till henne, när han var redo.
Jag trodde hon kanske skrämt honom på något sätt.

Nästa dag kom han fram till henne och ville bli kelad med.

Sedan nu idag flög han på henne igen, upp på bakbenen och högg efter ansiktet.
En attack.

Vad pågår?

Sebastian

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Attackerande hund
« Svar #1 skrivet: 23 jun-14 kl 20:36 »
Hur gammal är hunden ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Attackerande hund
« Svar #2 skrivet: 23 jun-14 kl 20:56 »
Usch vad jobbigt  :-\ och svårt.
Ibland kan det vara ett tecken på att dom inte är helt friska. Jag menar kroppsligen.
Du märker inget annat ovanligt med hunden?
Mysko!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Attackerande hund
« Svar #3 skrivet: 23 jun-14 kl 20:58 »
Collie/schäfer/labrador/Laika
3 år

Frisk, stark , nyfiken.


Che Guevara

  • Gäst
SV: Attackerande hund
« Svar #4 skrivet: 23 jun-14 kl 21:14 »
Kan va bra att gå till hund psykolog  för en utredning .

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Attackerande hund
« Svar #5 skrivet: 23 jun-14 kl 21:36 »
Min tanke var att han anser att hon är låg i rang och försöker dominera henne.
Jag hade en problem hund för många år sen, han var glad i folk generellt men det var en person som fick för sig att han skulle lyda henne (han löd bara mej om jag var i närheten)
Hon skulle ha honom att göra saker men det gick inte eftersom han ansåg att hon var låg i rang.
Dom hamnade i en rang uppgörelse i något skede och hon förlorade, efter det så kunde hon inte ens få honom att gå ner från en fotölj om han valt den.

Jag kunde aldrig ändra den saken eftersom hon inte var bildbar.

En gissning bara men du måste vara en skarp ledare i såna lägen och inte tillåta att han gör utfall på varken henne eller nån annan.

Jag vill även påpeka att han inte högg efter ansiktet han markerade. Om dom har för avsikt att bita så gör dom det och då är det sjukhuset nästa.

Jag vet inte vilket förhållande du har till din hund men du bör gå ut med den själv nu och kanske gå lämplig kurs.

Som flockledare så ska du inte låta honom frilansa som ledare när han känner för det.
Din skolning börjar snart dvs hur man blir en ledare, han har mycket att lära dej  ;)

Kan hända att jag har fel, du bör söka upp någon som är duktig på att läsa hundar snarast.

Lycka till !

Mvh Maria
« Senast ändrad: 23 jun-14 kl 21:54 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Attackerande hund
« Svar #6 skrivet: 23 jun-14 kl 22:35 »
Jag brukar låta de som bor här länge vara med och mata hunden och för att de ska visa att de kontrollerar maten och ger honom tillåtelse att äta.

Kan det vara förvirrande att många matar honom?

Säger du alltså att han upplever att jag inte är en tydlig ledare mot de andra människorna i flocken och han känner att han måste ta "ansvar" och ta sig upp i rang?

Att jag som flockledare spenderat för lite tid med honom?

Sebastian

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Attackerande hund
« Svar #7 skrivet: 23 jun-14 kl 23:48 »
Är det inget kroppsligt fel på hunden typ tandvärk eller led/ryggvärk så försöker han ta över och styra upp den person som han ger sig på. Det beteendet måste man plocka ur honom omedelbart annars växer problemet och han tar kommandot.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Attackerande hund
« Svar #8 skrivet: 23 jun-14 kl 23:55 »
Jag tror att han är en lite tuffare hund och nu har han kommit upp i den ålder där han kanske ser andra som yngre och lägre i rang.

Endel är inte ranghöga (människor menar jag då) det är fråga om pondus och energi.
Ledare blir man inte för att man ger mat eller för att man tar en promenad.

Det är klart att om hunden anser att någon är lägre i rang än han själv ska bestämma när han får ta maten så skapar det spänningar i flocken.
Ledarskapet är inte avgjort eller så är det, det.. dvs hunden ser den som matar som ranglåg.

Du behöver bara vara den bästa ledare för hunden så det är klockeklart för honnom att han inte FÅR trycka ner andra flockmedlemmar.

Du kanske har honom runt dej hela dagarna så det handlar inte om TID men däremot uppmärksamhet på honnom och som ledare kontroll på vad han gör och inte gör.

Vi hade en jackrussel på besök här nyligen och så kom det en anka som han gärna ville äta upp och jaga. Jag fick göra klart för honom att det var MIN anka. Vi hade en makt kamp (ren energi kamp) där han stod och smälde med käkarna 20 cm fån min näsa för jag gick ner för att verkligen få kontakt med honom. Han förstod att det var min anka och sen var alla maktkamper över.
Jag är ledare här.

Du bör ta kontakt med en duktig hundpsykolog. Så att det inte blir värre.
Han är i den åldern då han skulle (i naturen) kanske aspirera för ledar rollen.
Han är så gammal så han kan läsa människors kropps språk mm.

Nu är det jätteviktigt att du matar honom och styr honom i alla lägen.
Det är DU som är ledaren och då måste du vara det HELA TIDEN !
DU bestämmer vem som ska bitas  ;) som TiB säjer här  ;D

Mvh Maria




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Attackerande hund
« Svar #9 skrivet: 23 jun-14 kl 23:59 »
Verkar vara en rejäl hund . Vad blir konsekvenserna när han hugger en unge. Nackskott direkt.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #10 skrivet: 24 jun-14 kl 00:19 »
Hur aktiveras hunden?

Det där snacket om att hundar ska dominera människor är allt annat än sant, det låter snarare som att han är "uttråkad" och hittar på eget att syssla med.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Attackerande hund
« Svar #11 skrivet: 24 jun-14 kl 07:42 »
Hur aktiveras hunden?

Det där snacket om att hundar ska dominera människor är allt annat än sant, det låter snarare som att han är "uttråkad" och hittar på eget att syssla med.
Tror helt säkert att det kan vara sant att vissa hundar försöker dominera vissa av sina familjemedlemmar.

Verkar vara en rejäl hund . Vad blir konsekvenserna när han hugger en unge. Nackskott direkt.
Och barn är det som dominanta vovvar brukar försöka med först. Min schäfertik markerade tydligt mot min då tremånadersbaby som satt i babysitter på golvet genom att gläfsa till henne i ansiktet (hunden bet inte men markerade tydligt) när vi lekte med en boll.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #12 skrivet: 24 jun-14 kl 09:02 »
Tror helt säkert att det kan vara sant att vissa hundar försöker dominera vissa av sina familjemedlemmar.
Inte enligt forskningen. Hundar är fullt medvetna om att vi är en annan art.

Din hunds markering hade inget med dominans att göra, utan med resursförsvar.

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Attackerande hund
« Svar #13 skrivet: 24 jun-14 kl 09:33 »
Är det inget kroppsligt fel på hunden typ tandvärk eller led/ryggvärk så försöker han ta över och styra upp den person som han ger sig på. Det beteendet måste man plocka ur honom omedelbart annars växer problemet och han tar kommandot.

Eftersom hunden inte är gammal och/eller sjuk så tänker jag lite som Christelle.

En del människor har pondus eller stark energi eller vad man vill kalla det, de är ranghöga och en del människor är ranglåga. Det låter ju som en dominansgrej mot en ranglåg person.
Svår situation du hamnat i  :-\
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #14 skrivet: 24 jun-14 kl 10:24 »
"En morrning ska inte tolkas som att ”jag tror att jag kan dominera dig”, utan som ”jag är rädd, jag litar inte riktigt på dig.... Inlärning har, såvitt vi vet, inget samband med att dressören måste vara dominant.”." Per Jensen, professor i etologi.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Attackerande hund
« Svar #15 skrivet: 24 jun-14 kl 10:55 »
"En morrning ska inte tolkas som att ”jag tror att jag kan dominera dig”, utan som ”jag är rädd, jag litar inte riktigt på dig.... Inlärning har, såvitt vi vet, inget samband med att dressören måste vara dominant.”." Per Jensen, professor i etologi.
Självklart att hunden vet att vi är en annan art. I mitt exempel morrade/varnade inte hunden barnet utan tiken förmedlade bara, på sitt sätt, att hon, i förhållande till barnet, visade att hon bestämde, tiken hade bollen i munnen, släppte den mellan sina framben och markerade mot barnet (som satt i babysittern en bit ifrån och som definitivt inte deltog). Jag har flera liknande exempel från andra så att det inte skulle handla om rangordningsmarkering tror jag inte på. Resursförsvar, ja, om tiken gjort så mot någon som var med och lekte, hund eller människa.
Och visst även en rädd hund kan vara farlig men jag uppfattar inte att ts hund är rädd eller osäker.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #16 skrivet: 24 jun-14 kl 13:52 »
Christelle, du kommer inte lyssna på mig, så vad jag gör nu är att rekommendera dig att läsa den vetenskapliga litteratur om hundens beteenden som finns, Per Jensen som jag nämnde tidigare har skrivit flera stycken. Det finns även distanskurser på exempelvis LIU som man kan läsa.
Du kommer att få en mycket bättre relation till din hund när du kan tolka dess signaler korrekt.  :) För det du beskrev har inget alls med rangordning att göra heller.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Attackerande hund
« Svar #17 skrivet: 24 jun-14 kl 14:52 »
 :) Nej det kommer jag nog inte att göra. Jag tror mest på det jag ser och hör med egna ögon och öron åtminstone när det gäller hundar, dom är lika individuella personligheter som vi människor med den skillnaden att en hund styrs och handlar mer utifrån sina instinkter än vad vi människor vill kännas vid att vi gör, förmodligen av hänsyn till vår mänskliga omgivning. Tyvärr har vi ingen hund, den sista flyttade hemifrån för några år sedan och vistas här hemma bara vid akuta vårdbehov hos hans matte, tillika min 87-åriga mamma  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lillvilda

  • Gäst
SV: Attackerande hund
« Svar #18 skrivet: 24 jun-14 kl 15:00 »
Oj många råd åt olika håll. Här är min syn på det hela. Eftersom det här var i samband med maten skulle jag gissa resursförsvar. Mitt råd är att tills du får ordning på resursförsvaret så skulle jag inte låta någon annan mata honom. Låta han äta i lugn och ro frånskild från andra människor. Det är alldeles för för farligt med en så stor hund som biter mot ansiktet. Då menar han allvar. Det är mycket hund du har ansvar för.

Har man en hund som börjar morra och bita oprovocerat i alla möjliga situationer så är en veterinärkontroll ett tips för att utesluta att hunden inte har börjat få ont någonstans och därför börjat uttrycka sig aggressivt. 

Men om vi nu ska se till att det här handlar om maten och att han försvarar den så skulle jag arbeta på just den delen. Som jag ser de finns det ingen anledning i nuläget att låta någon annan mata utan låt hunden äta i lugn och ro. Hade din hund levt i en flock så respekteras resursförsvar, den som har maten äger den. Din hund måste också bli trygg med att den inte blir utan. Det ska vara något positivt att ha människor runt sig när han äter inte något negativt. Just nu försvarar din hund sin mat för den ser andra som potentiella hot som vill ta hans mat. Så arbeta med att idka byten, tar man matskålen, lämna nått av högre värde något annat gott istället så kopplar hunden ihop handen som tar skålen med något positivt. När du senare låter andra människor vara i närheten se till att de inte tränger hunden som äter, inte tar hans skål. När hunden lämnar skålen för andra människor se till han möts av ex en hand med en godsak osv. Just nu har du en stor hund utan tilltro till att ni kommer låta honom få den här maten. Var försiktig så ingen kommer till skada.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #19 skrivet: 24 jun-14 kl 15:03 »
Hur du än vrider och vänder på det Christelle så är hundar djur och ska inte tillskrivas mänskliga attribut, människans sociala regler eller något annat då de är en annan art.

Här har du ett exempel på hur hundar lär sina valpar sociala regler. Det är inte dominans, inte heller rangordning, utan helt enkelt handling där hon lär dom hyfs för att de ska veta hur man beter sig runt andra hundar när de äter, precis som din hund försökte lära din dotter. (runt 2 minuter in)

www.youtube.com/watch?v=H_OHwDtOjUk

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Attackerande hund
« Svar #20 skrivet: 24 jun-14 kl 15:37 »
Hur du än vrider och vänder på det Christelle så är hundar djur och ska inte tillskrivas mänskliga attribut, människans sociala regler eller något annat då de är en annan art.

Här har du ett exempel på hur hundar lär sina valpar sociala regler. Det är inte dominans, inte heller rangordning, utan helt enkelt handling där hon lär dom hyfs för att de ska veta hur man beter sig runt andra hundar när de äter, precis som din hund försökte lära din dotter. (runt 2 minuter in)

www.youtube.com/watch?v=H_OHwDtOjUk

Mitt barn åt inte och det fanns ingen mat i närheten utan babyn satt och smågungade tyst och lugnt i babysittern en bit ifrån lekens centrum. Den teorin håller inte att hunden skulle lära barnet bete sig rätt i en matsituation för det fanns inte en sån situation.
Dessutom vore det inte, om det varit en matsituation, anser jag, vidare lämpligt att låta hunden lära barnet att uppföra sig och bestämma när barnet får och inte får ta mat utan det är barnet som ska bestämma om hunden får ta mat eller inte.
Hundmamman på filmen visar med all tydlighet att det är hennes godis och hon bestämmer att valpen inte får röra det eller ens vara i närheten och, då tycker jag, att mamman både dominerar genom att ge valpen stryk och är högst i rang=äter själv först.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #21 skrivet: 24 jun-14 kl 15:58 »
Jag har inte skrivit att ditt barn åt eller att din hund gjorde det, jag skrev att detta är ett exempel på hur hundar uppfostrar. Din hund kände att denne behövde lära ditt barn något som "det här är min boll och när jag har bollen, så är det jag som ska ha den".

Nej, mamman dominerar inte, precis som du inte dominerar din dotter när du säger åt henne att man inte får skrika på biblioteket eller riva ut sidor i böckerna. Det är enbart livets läxa att "så här gör man inte".

Denna totala misstolkning folk gör av hundars beteenden där de friskriver sig från ansvar genom att säga att hunden dominerar, har gjort ofantligt många hundar samt människor olyckliga.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Attackerande hund
« Svar #22 skrivet: 24 jun-14 kl 16:13 »
  Jag vet inte riktigt i vilken situation betten kom?
Har aldrig haft en hund som gjort något liknande men förstår att det måste vara jättejobbigt :'(
  Det enda jag kommer att tänka på är att alla som bor hos dig längre perioder ska involveras så mycket med hunden, det kanske blir för många olika ledarstilar och typer ???
Ledare för hunden blir den som sitter på "resurserna", mat, lek och annan aktivitet.
Kanske det vore bäst om du och ev. någon annan som bor på gården permanent får vara ledare och andra människor några trevliga bifigurer som man kan hälsa på och vara artig mot, men inte mer?
  Ungefär så har jag det med mina hundar, enda gången dom leker med människor andra än mig är när vi tränar Sök eftersom lek med figuranten är belöningen, men det är ju inget som händer varje dag utan bara när vi tränar.
 För övrigt undrar jag (eftersom jag aldrig sett några såna tendenser hos mina hundar) hur ni som skriver att man ska "ta ur" hunden det snabbt skulle göra?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Attackerande hund
« Svar #23 skrivet: 24 jun-14 kl 18:00 »
Jag tror inte man ska överdriva analyserandet om den 'dominerar' eller har ledarskapsproblem. Eller vad det nu föreslås.
Om jag inte tar fel så är det väl samma hund som funnits i en tråd tidigare, som anställdes som 'hund' och inte skulle vara nån familjemedlem.

Nu ska den uppenbarligen vara det ändå, och då även tillsammans med en massa nya människor som den inte är säker på, och som säkerligen sänder ut signaler som vi inte uppfattar men som hunden mycket väl lägger märke till.
Jag ser framför mig en rädd, osäker hund som inte fått lära sig vad en flock är och hur man ska bete sig i den. En del av raserna som är i den kan mycket väl bidra till förvirringen eftersom det är relativt mjuka raser som behöver en ledare ( fast jag ogillar ordet) som dom ser upp till och respekterar.

Det absolut säkraste sättet att nu förstöra hunden fullständigt är att försöka 'dominera' den till nån slags underkastelse. Finns ju många, mer eller mindre galna, ideer om hur sånt ska gå till.. stirra ut den, lägga på rygg och hålla fast osv osv... Det leder ofelbart till en ännu osäkrare hund som rätt vad det är kommer att bita någon rejält.

Så finns det nåt att göra?  Tja.. inte så enkelt. Den behöver troligen trygghet hos en person den litar på och där den kan må gott med mycket kärlek.  Sen får man helt enkelt acceptera att vissa individer inte vill vara bland en massa folk, utan drar sig undan.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123263.0
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Attackerande hund
« Svar #24 skrivet: 24 jun-14 kl 18:28 »
Det är stor skillnad på olika hundar och det är jätteviktigt att en sak kunnig får träffa hunden och dej Cebaztian så att du får insikt i var problemet ligger.
Vad vi här på nätet spekulerar är ovidkommande för vi har inte sett hunden eller dej.
Jätteviktigt att du får rätt stöd för dom problem som finns och rätt råd för just din hund.
Det du får lära dej, är att läsa DIN hund och agera på ett sätt så han förstår dej.


 

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Attackerande hund
« Svar #25 skrivet: 24 jun-14 kl 21:33 »
Hej


Tack för råd.

Min hund är inte anställd - han har arbetsuppgifter i vår flock.
Precis som alla andra som är med i vår flock (människa eller djur).

Jag personligen har ett nära och tryggt förhållande med honom.
Han är varken rädd eller kaxig med mig.

Det var ingen mat inblandad i situationen.
Han känner sig trygg med sin mat - när han väl får den är den hans.

5 minuter innan gick hunden fram till henne (han gick i utfall mot senare).
Han tryckte sig mot henne och "bad om kel".
Hon rörde hunden och han la sig ner på rygg och vill bli kelad.

5 min senare markerade han mot henne.

Ni säger:
Resursmarkering (tror ej det)
Osäker och rädd (men varför bara gentemot en person)
Uttråkad (möjligt men han har mycket uppmärksamhet från många)

Kvar blir:
- Frånvarande huvudledare (vi bor och arbetar på samma ställe och jag "bekräftar" honom flera gånger om dagen)
- För många ledare - möjligt, många här gillar att interagera med honom. Kanske för många olika regler?
- Rangmarkering

Sebastian

« Senast ändrad: 24 jun-14 kl 22:24 av cebaztian »

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Attackerande hund
« Svar #26 skrivet: 25 jun-14 kl 00:03 »
Hur aktiveras han? Och nu menar jag inte koppelpromenader eller att knata omkring på gården/kelas med.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Attackerande hund
« Svar #27 skrivet: 25 jun-14 kl 01:38 »
 Ja kan inte så mycket  mer att säga men ja rekommendera fortfarande  hund pyckolåg då ja set några liknade  genom åren . Obs åk innan problemen förstärks .
 
« Senast ändrad: 25 jun-14 kl 09:40 av Che Guevara »

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Attackerande hund
« Svar #28 skrivet: 25 jun-14 kl 06:48 »

Osäker och rädd (men varför bara gentemot en person)
Uttråkad (möjligt men han har mycket uppmärksamhet från många)

Om det inte är en dominansgrej, vilket var min första tanke när jag läste din beskrivning, så kan det ju vara något hos den här personen som gör hunden osäker. Hunden kanske har visat tecken tidigare som ingen har lagt märke till, eller kanske har den här personen nyligen agerat på något sätt som gör hunden osäker.

Min erfarenhet är att det för vissa hundar tar mycket lång tid att känna sig trygga i en flock. Vår senaste flockmedlem, (vi är 2 människor och numera 4 hundar i vår flock), kom till oss som vuxen hund och hade tidigare levt som arbetande draghund  (Siberian Husky)i stora flockar hos 2-3 tidigare ägare. Han är en ganska osäker herre som hellre vill vara familjehund är att bo i stor flock. Han har nu bott hos oss i snart 1 år och trivs bra men gör hela tiden framsteg när det gäller att våga ta plats i huset och i flocken. 1 år är lång tid och han är fortfarande inte helt "klar". Jag tror att han om ytterligare 1 och 2 år kommer att bli mer säker i flocken och i sin roll.

Gör en hund verkligen utfall på det viset för att den är uttråkad...?

Som Maria CS skriver ska du absolut ta alla våra funderingar med en nypa salt eftersom vi inte träffat er. Observera hunden och försök göra en egen analys, kanske upptäcker du sådant du tidigare inte sett, men kanske också bra att låta någon kunnig person göra en bedömning, och... låta vet. kolla att hunden faktiskt är frisk och inte har ont någonstans.
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Attackerande hund
« Svar #29 skrivet: 25 jun-14 kl 11:45 »
Det kan vara så att hon signalerar något som han reagerar på.
Egentligen borde du ta dit en som kan läsa hundar så denne kan se vad som sker på plats.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Attackerande hund
« Svar #30 skrivet: 27 okt-14 kl 11:37 »
Ursäkta, jag har inte läst alla inlägg men ville bara upplysa om att:

Fästingbett kan ge aggressiva symtom på en tidigare väldigt genomsnäll hund. Man bör alltså ta Borrelia prov + andra fästingburna sjukdomar.
De kan även ge symtom på rädsla och osäkerhet...därför ska man gärna ta prov på hunden när den ändrar sitt beteende.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser