Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.  (läst 7234 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« skrivet: 10 jun-14 kl 00:44 »
Hej!

Tycker det verkar så härligt med getter. Vi är hela familjen lite känsliga mot komjölk men äter en hel del get och fårost. Nu börjar tankarna snurra och jag undrar lite allmänt hur det är att ha getter. För man bör väl ha fler än en? Är de svåra att ta hand om och sköta? Hur svår är det att ta hand om mjölken och tex göra ost? Antar att man kan göra pannkakor och annat gott oxå. Ger de mjölk året runt? Hur mycket kostar en get i mat och andra omkostnader? Och vad kostar själva geten? Hur stor hage behöver de? Ja, som ni ser, finns hur mycket frågor som helst. Skriv så mycket ni har lust med, jag läser med stort intresse.

Tack och bock!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-14 kl 00:45 »
Ja just det. Varför väljar man en get framför ett får och vide versa?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #2 skrivet: 10 jun-14 kl 06:49 »
Hejsan!
Getter är flockdjur så man ska mycket riktigt ha fler än en. Getter är inte så svåra att ha, men de har förstås sina särskilda behov som man måste lära sig om för att det ska bli bra. Att ta hand om mjölken från en get är inte svårare än från en ko, en get ger dessutom mindre mjölk än ko :). Getmjölken anväder du på samma sätt som komjölken. Geten ska sinas minst 2 mån före killning, men sedan ger hon mjölk igen. En get kostar allt mellan gratis till ca ett par tusenlappar för vuxet avelsdjur. Hur stor hage? Ju större desto bättre och massor av sly, ris och helst en del stenknallar att klättra på.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #3 skrivet: 10 jun-14 kl 07:47 »
Kul att du är intresserad av getter :D Härliga djur!
Jag har själv inga nu längre, har får istället men kan sakna get-tiden.

Mitt tips är att du läser här på Alternativs getsida, där finns väldigt mycket information.
Många svar på dina frågor står säkert där!

Lycka till!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #4 skrivet: 12 jun-14 kl 15:28 »
Tack för tips och info! Kollar vidare i get-handboken!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #5 skrivet: 16 jun-14 kl 07:08 »
Varför väljar man en get framför ett får och vide versa?

Som vissa getägare brukar säga:
Får är djur för alla människor som är mindre intelligenta än den genomsnittliga geten! o:)

Skämt åsido, kan jag varmt rekommendera att skaffa utrotningshotade allmogegetter. Göinge-, jämt- och lappgetter är de raser som finns i Sverige och bevaras av Föreningen Allmogegeten. www.allmogegeten.se Föreningen har genbanksansvariga, en för varje ras, som hjälper till att sätta ihop en lämplig djurgrupp till dig, kan även ge råd och tips samt kontaktuppgifter till getägare i din närhet om du vill göra studiebesök innan du bestämmer dig. Som medlem i getföreningen får du tillgång till diskussionsforat som finns på hemsidan, och du får även 4 nummer per år av gettidningen Heidrun, där det finns möe roligt och matnyttigt att läsa.
Getter är fantastiska djur, och jag är mycket glad att jag släppte in dem i mitt liv (och våra beteshagar) :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #6 skrivet: 08 jul-14 kl 14:45 »
Getter är underbara djur! Vi har får och getter, men getterna är lätt mina favoriter. Getterna tycker jag är lättare att mjölka än fåren, de är intelligentare och kan lära sig dra vagnar med mera-de är helt enkelt personligare. Fåren kan vara ganska dumma och är inte lika roliga.... men de är lättare att stängsla än getterna. Men NÄR fåren rymmer så har vi hittat dem många kilometer hemifrån, och när getterna rymmer så lämmar de aldrig tomten. Faktum är att de bara rymmer för att komma till oss människor :P Om pappa stänger in getterna i en halvdåligt stängslad hage stannar de där tills jag går förbi hagen-då flyger de ut! ;) Får måste man dessutom klippa helt två ggr/år. För de som inte är så intresserade av ullen är det inte kul :P

Jag tycker varken mina två getter är dyra att hålla eller svåra att sköta. Fåren är jättepetiga med höet och sorterar ut det godaste, sedan skriker de efter nytt. Getterna är inte lika kräsna! Dessutom klarar de sig på magrare beten. Mina getter kostade 500 kr styck om jag minns rätt, de är jämtgetter.

Ja... för mig vinner getterna alla gånger, speciellt om man vill hålla dem för mjölken! Men ni kommer troligtvis få många skratt av dem, och ibland kan de reta gallfeber på en genom sin envishet. Mina syskon tycker mina getter är "falska" för de "fjäskar" alltid för mig säger de, men lyssnar inte på vad dem säger :P Fast det tycker jag bara är roligt :P Det är ju ändå jag som tränar dem, sköter om dem och tar dem på promenader :D Ändå håller syskonen med om att getterna vinner över får :P

Niniz

  • Inlägg: 8
    • Halland
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #7 skrivet: 08 jul-14 kl 14:51 »
Måste bara lägga till att jag skulle rekommendera att ha någon almoge get- de ger inte lika mycket mjölk men är friskare och mer anpassad till det svenska klimatet. Dessutom är de utrotningshotade vilket är väldigt synd! Göingegetter, lappgetter och jämtgetter är alla almogerasrer som förtjänar att bevaras! Gamla svenska lantraser som inte är högproducerande men tåligare :)

Och om ni väljer att hålla får rekommenderar jag även där en almogeras! :)

Man måste hå getter i grupp men tycker ändå inte getter är lika flockiga som får- mina två getter verkar trivas utmärkt bara de två medans får verkar vilja vara minst sex(helst fler)- så om ni vill ha färre djur tycker jag även här att getter är bättre-även om de naturligtvis trivs i större flockar de med :)

Lycka till!

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #8 skrivet: 26 aug-14 kl 08:56 »
Tyckte inte jag hittade så mycket info om en annan sak TS var ute efter, nämligen diverse omkostnader för djuren.
Det går väl kanske att googla och räkna själv men det känns pålitligare med svar ifrån riktiga djurägare :)
Säg att man har ett par, tre getter i ett område på bara några få tusen kvadrat, då måste man väl nästan konstant ge dem annan mat. Så hur mycket kostar det?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: En get. Eller två. Eller ett får? Eller vadå.
« Svar #9 skrivet: 26 aug-14 kl 09:37 »
Tyckte inte jag hittade så mycket info om en annan sak TS var ute efter, nämligen diverse omkostnader för djuren.
Det går väl kanske att googla och räkna själv men det känns pålitligare med svar ifrån riktiga djurägare :)
Säg att man har ett par, tre getter i ett område på bara några få tusen kvadrat, då måste man väl nästan konstant ge dem annan mat. Så hur mycket kostar det?
"Omöljigt" att svara på ;)
Hur ser din mark ut? Hur länge kan de gå på bete? Var i landet bor du? Och tar du eget hö och spannmål?

Hö kan kosta allt från 1 krona per kilo, till flera kronor per kilo. Eller tar du eget?
En get äter ca 0,8-1 kg hö per individ och kanske mer om det är en stor ras, dräktig osv osv.
Havre? Behövs det? Ja, vid dräktighet och digivning. Köpa dyrt från Granngården eller av grannes gård? Priset skiljer mycket!

Pellets? Ännu dyrare mat, som kanske behövs vis sjukdom eller någon svag individ.
Jag tycker det är jättesvårt att säga hur mycket en get kostar per år!
Men räkna högt!!
Bättre att ha en för stor budget än tvärtom.
Glöm inte att räkna med stängsel,  ev. elaggregat, mathoar, klövsax/sekatör osv.

Du får nog kolla priser på foder och tillbehör och räkna själv.
Räkna med 1 kg hö per get är mitt förlag. Havre tror jag att jag gav 1 kg/get och dygn som mest under sen dräktighet och digivning. Hade Sv. lant och Af. dvärget(dvärgarna fcik mycket mindre havre).
Spån kostrar ca en hundring för en storbal, går kanske 1-2/månad beroende på hur stallet ser ut.
Halm ungerfär samma prisskillnad som på hö allt från i krona/kg och uppåt!

Sedan tillkommer ju ev.veterinärkostnad....!

Du ser, det är jättesvårt att göra en budget åt någon annan!
Bor på min lilla gård med min stora familj!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser