Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera skrattduvor tillsammans  (läst 3404 gånger)

Emma--

  • Inlägg: 4
    • Lappland
Flera skrattduvor tillsammans
« skrivet: 15 aug-13 kl 15:59 »
För några månader sen så gjorde jag ett byte som innebar att uppfödaren tog tillbaka nymfkakaduorna eftersom det inte funkade här hemma, och jag tog över hennes duvor eftersom dom blev plockade av hennes nymfkakaduor.

Det var 3 hanar och 1 hona. 2 av hanarna Allan och Elof samt honan Torborg trivdes bra tillsammans alla tre medans sista hanen Rune satt mer utanför. Bara efter ett par veckor dog Elof av okänd orsak och då började Allan mer och mer jaga bort Rune.
Började söka efter en till hona för att försöka få en bättre balans i buren.

Efter att ha sökt några månader har jag nu hittat en och skillnaden i buren har blivit att Rune fått en partner och sitter inte längre ensam, men jagandet är lika. Eller kanske värre eftersom nya honan jagar Allan, och kan vara och tjaffsa med Torborg. Rune blir inte "mobbad" på samma sätt, eftersom han nu faktiskt många gånger sitter kvar nu när Allan försöker och alltså ger igen.

Oftast får dom äta, men det händer att dom jagas även då.


Jag är fortfarande väldigt nybörjare när det gäller fåglar, men det här känns inte riktigt ok.
Är det verkligen såhär det ska vara, eller är det två burar som gäller? Finns det en möjlighet att det ordnar sig när nya honan bott där ett tag?
Det har ändå lugnat sig lite, och jag antar att det var mycket i början när hon skulle vänja sig vid 3 nya duvor.

Vill ju alla fåglarnas bästa. Men det kommer ju inte vara jättesnabbt att fixa en ny laglig bur heller.
Men just nu funderar jag om det faktiskt är det som gäller.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Flera skrattduvor tillsammans
« Svar #1 skrivet: 24 sep-13 kl 15:47 »
Hej!
Prova, om du har möjlighet, att ta ut alla en stund, passa på och städa och "möblera om"
lite och sen släpper du in alla igen. Ibland kan det fungera på fåglar. So maybe..?  ::)
/ Hyacinten

Emma--

  • Inlägg: 4
    • Lappland
SV: Flera skrattduvor tillsammans
« Svar #2 skrivet: 03 nov-13 kl 13:52 »
Tack för svar.

Har provat och eftersom honorna har haft en tendens att vilja ligga i matskålarna så  har jag testat erbjuda fler platser och långt ifrån varandra så paren lever i princip på varsin sida av buren men är och tjaffsar med varann fortfarande.

Så har funderat på att börja söka ett nytt hem åt ena paret då det är så pass mycket tjaffs. Trist men.  :-\

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Flera skrattduvor tillsammans
« Svar #3 skrivet: 11 dec-14 kl 18:49 »
Testat duscha dom med sprayflaska så dom blir tvättade?? Ljummet vatten, gärna med kamomillte som är bra för fjädrarna och dom. Sedan måste dom sitta varmt och dragfritt för att inte bli sjuka när dom torkar, en del fåglar går att torka med hårtork, men inte för nära, annars låt dom torka i ett varmt rum så får dom alla en neutral doft av kamomill.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser