Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funkar skrattduvor i lägenhet?  (läst 8207 gånger)

Fridafj

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Funkar skrattduvor i lägenhet?
« skrivet: 14 aug-13 kl 12:51 »
Hej!

Är 20-årig student som ska börja läsa veterinärutbildningen i Uppsala nästa månad, och flyttar då tillsvidare in i ett rum på 17 kvadrat. Jag lär byta till något som är aningen större (20-30 kvadrat) inom en ganska snar framtid, speciellt då jag kommer bo i Uppsala i 5,5 år.

Jag är väldigt intresserad av att skaffa skrattduva, antingen en tills vidare eller två direkt, som sällskap. Har tidigare haft två utställningsduvor (inte samtidigt), de bodde i en voljär på vårt uterum, och var extremt tama - gick/flög omkring lösa i vårt kök och mitt rum när vi var hemma och gick ut långa promenader i sele. Just nu i föräldrahemmet finns två diamantduvor, som inte är tama, som bor i en bur inomhus och får flyga fritt i mitt rum några timmar per dag, och som kommer att bo kvar där.

Jag är som sagt både en person som har mina fåglar flygande fria så mycket som möjligt (är van vid att städa efter dem) och älskar att gå ut med dem på promenader. Saknar att ha en handtam duva som man kan gulla med och göra allting tillsammans med, de två duvor jag haft hittills har varit mina älskade bebisar, men tyvärr har de blivit tagna av rovdjur eftersom de bott utomhus. :(

Funkar det att ha skrattduvor i bur inomhus, och friflygande så mycket som möjligt, samt att de kommer ut ofta och promenerar med mig? Tycker själv att 17 kvadrat är litet, men som sagt flyttar jag till aningen större ganska snart, och kan vänta med att skaffa tills dess.

Någon som har erfarenhet?

Tacksam för svar!   

Emma--

  • Inlägg: 4
    • Lappland
SV: Funkar skrattduvor i lägenhet?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-13 kl 15:33 »
Nog tycker jag det ska funka.
Det enda jag kan tänka är väl hur lätt du har för att vakna. Mina håller ju inte tyst en hel natt, men dom låter ju inte så högt.

Fridafj

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Funkar skrattduvor i lägenhet?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-13 kl 22:18 »
Okej, tack!

Hur låter dina på natten? Mina diamantduvor har alltid varit knäpptysta fram tills att jag skaffade honan som är väldigt nervös, och som ofta flyger eller hoar på natten, men det stör inte mig på annat sätt än att jag önskar att hon kunde sluta för sin egen skull.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Funkar skrattduvor i lägenhet?
« Svar #3 skrivet: 24 sep-13 kl 15:43 »
Hej!

Det är väl inga problem ha dom i lägenhet men det kan vara ljudet som blir ett problem
beroende på hur förstående grannar man har. Visst låter de och de sätter igång tidigt, ja.. >:D
Hanen hoar och det gjorde han så snart det blev  ljust ute, vid 4-5 tiden på morgonen.
Har själv haft mina inomhus i en stor bur (bor i hus) och släppte ut de för friflygning inne
i huset.
Skaffar man bara en duva är det betydligt tystare, men inte så roligt för duvan vara
ensam... som burdjur ska de nog ha en "medfånge"..
Kanske om du täcker för hela buren nattetid. Jag provade det men buren stod vid ett fönster
så då hjälpte inget tyg, det tjoades glatt därunder...  :-\
Lycka till! Med vänlig hälsning Hyacinten

Emma--

  • Inlägg: 4
    • Lappland
SV: Funkar skrattduvor i lägenhet?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-13 kl 13:55 »
Okej, tack!

Hur låter dina på natten? Mina diamantduvor har alltid varit knäpptysta fram tills att jag skaffade honan som är väldigt nervös, och som ofta flyger eller hoar på natten, men det stör inte mig på annat sätt än att jag önskar att hon kunde sluta för sin egen skull.

För det mesta så hoar dom bara lite och oftast är det närmare morgonen dom kan börja med sånt. Har buren strax utanför sovrummet och det stör inte mig i alla fall.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Funkar skrattduvor i lägenhet?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-14 kl 18:39 »
Jag har haft inomhusduvor av rasen Wienerduva. Det gick utmärkt att ha dom inomhus. Dom hade en rejält stor bur och fick komma ut åtminstone ett par timmar varje dag för att flyga i lägenheten och och gosa med mig.

Jag hade 2 st. En hona och en hane som levde väldigt bra tillsammans och fick 2 ungar under tiden dom bodde hos mig, men allt eftersom jag jobbade mer och mer fick dom flytta till en tjej som hade Wienerduvor i en stor voljär som ett helt rum och levde sina år där gott.  :D

17 kvm skulle jag nog säga är på gränsen till litet. Mina flög runt i mitt vardagsrum, sovrum och hallen då, men inte köket eller badrummet. Hade en 69 kvm stor lägenhet och rummen med hallen kanske utgjorde 40 kvm av det. Jag hade mina sovandes i vardagsrummet, men skulle inte kunnat sovit med dom i sovrummet då dom lät ganska mycket. Wienerduvan är en aningen större dock än skrattduvor.

Jag tycker du ska ha 2 st. då duvor är flockdjur och behöver en kamrat att leva med. Kan vara 2 av samma kön om man inte vill riskera att få ungar. (Bilderna är på Skrattduvor).

Hoppas det gav dig lite svar på dina funderingar.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser