Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läkemedels JOURNAL för höns  (läst 20174 gånger)

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Läkemedels JOURNAL för höns
« skrivet: 28 jan-11 kl 10:14 »
Vi som har höns ska Journalföra när vi behandlar dem dvs avmaskar-avlusar-medicinerar dom.
Det gäller alla höns, inget undantag för s.k hobbyhöns.

2 §  När djur som är avsedda för livsmedelsändamål behandlas med läkemedel, ska
djurhållaren föra journal över behandlingen i en särskild läkemedelsjournal. 
3 §  Journalen enligt 2 § ska bevaras hos djurhållaren i minst fem år.

Här finns Journal att skriva ut:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/ovriga_djur/d075.pdf
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 10:54 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 10:57 »
Är det bara jag som inte kommer in på länken? =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 11:43 »
Vi som har höns ska Journalföra när vi behandlar dem dvs avmaskar-avlusar-medicinerar dom.
Det gäller alla höns, inget undantag för s.k hobbyhöns.

ska man följa alla regler så finns det nästan inga läkemedel som är godkända för användning på höns som producerar konsumtionsägg... så behovet av journal känns då väldigt litet (det är antagligen en dum ide, speciellt om man säljer ägg, att skylta i en journal att man använder icke-godkända läkemedel... om man nu skulle göra det)




Är det bara jag som inte kommer in på länken? =/

jag får fram en PDF-fil när jag klickar på den

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 12:00 »
Vad menas med att de ska vara avsedda för livsmedelsändamål? Om vi bara äter äggen inom familjen och inte slaktar hönsen gäller det väl inte? Jag hittar inget på sjv:s sida om att det kravet finns.
Kravet finns. Jag har just frågat jordbruksverket om detta.
Frågade så här -Gäller detta:
1.Hobbyhöns också vars ägg+kött äts av familjen?
2.Hobbyhöns vars ägg säljs på marknader, gårdsförsäljning etc ?
3. Hobbyhöns vars ägg säljs i lokal byaffär?

Svaret via mail från Jordbruksverket blev: -Svaret på frågan är att
journalföringskravet gäller för samtliga tre grupper du tar upp.


ska man följa alla regler så finns det nästan inga läkemedel som är godkända för användning på höns som producerar konsumtionsägg... så behovet av journal känns då väldigt litet (det är antagligen en dum ide, speciellt om man säljer ägg, att skylta i en journal att man använder icke-godkända läkemedel... om man nu skulle göra det)

Det här är ett jättedumt råd ! Johe :(
Då det kommer att kontrolleras att man har läkemedelsjournal kontrollanterna kommer att köra ut listor på vilka recept man fått av veterinär och kolla att man har fört in det i gårdens journal.
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 09:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 12:02 »
Är det bara jag som inte kommer in på länken? =/

Ladda ner och installera Adobe Acrobat Reader.
http://get.adobe.com/se/reader/?promoid=DAGDL
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 12:17 »
vilka recept man fått av veterinär och kolla att man har fört in det i gårdens journal.

har man fått recept av veterinär så är det givetvis en helt annan sak - men när man läser detta forumet så får man lätt uppfattningen att det är många som avmaskar-avlusar-medicinerar med ett och annat icke-godkänt läkemedel som de inte fått via recept....

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 13:04 »
Den riktigt dumma idén är att använda icke godkända läkemedel oavsett om man journalför det eller inte. Det är nämligen ett brott mot mänskligheten och inte bara mot jordbruksverket.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #7 skrivet: 29 jan-11 kl 11:34 »
Jag har en liten undran? Har Jordbruksverket verkligen rätt att begära ut listor på receptbelagd veterinärmedicin som jag har fått utskrivet utan husransakningsorder. Jag trodde i mitt enfald att även recept till djur föll under sekretesslagstiftningen.

Jag har ju mediciner som jag har fått till mina hundar och katter som naturligtvis även  kan användas till höns. Men jag har faktiskt inte lust att dela den infon med myndigheter  :-\

Inte för att den egentligen är hemlig utan för att jag inte gillar att leva i ett övervakningssamhälle!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #8 skrivet: 29 jan-11 kl 13:50 »
Jag har en liten undran? Har Jordbruksverket verkligen rätt att begära ut listor på receptbelagd veterinärmedicin som jag har fått utskrivet utan husransakningsorder. Jag trodde i mitt enfald att även recept till djur föll under sekretesslagstiftningen.

Centrala register:
All läkemedelsbehandling av djur ska rapporteras in till Jordbruksverkets IT-system
DAWA djursjukdata. 
 
Till detta register ska veterinärer inom en månad från behandlingstillfället rapportera
samtliga läkemedelsbehandlingar och behandlingar av smittsamma sjukdomar hos
nötkreatur, får, get, ren, gris, fjäderfä, fisk och hängnat vilt samt behandling av häst
med antibakteriella läkemedel för systemiskt bruk.
I verktyget DAWA djursjukdata kan man söka information i djursjukdataregistret i tre
olika kategorier. I den första kategorin söker man till exempel på veterinär, PPN=produktionsplatsnummer och diagnos.
I den andra kategorin söker man på förskrivna läkemedel och i den tredje
kategorin söker man på villkorad läkemedelsanvändning.
 
Länsstyrelserna har tillgång till Jordbruksverkets register.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #9 skrivet: 29 jan-11 kl 15:38 »
Rätta mig om jag har fel, men har inte reglerna sagt i "hundra år" att man skall föra journal över läkemedel till livsmedelsproducerande djur?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #10 skrivet: 29 jan-11 kl 17:20 »
Centrala register:
All läkemedelsbehandling av djur ska rapporteras in till Jordbruksverkets IT-system
DAWA djursjukdata. 
 
Till detta register ska veterinärer inom en månad från behandlingstillfället rapportera
samtliga läkemedelsbehandlingar och behandlingar av smittsamma sjukdomar hos
nötkreatur, får, get, ren, gris, fjäderfä, fisk och hängnat vilt samt behandling av häst
med antibakteriella läkemedel för systemiskt bruk.
I verktyget DAWA djursjukdata kan man söka information i djursjukdataregistret i tre
olika kategorier. I den första kategorin söker man till exempel på veterinär, PPN=produktionsplatsnummer och diagnos.
I den andra kategorin söker man på förskrivna läkemedel och i den tredje
kategorin söker man på villkorad läkemedelsanvändning.
 
Länsstyrelserna har tillgång till Jordbruksverkets register.
Ok, då innebär det att läkemedel utskrivna till hund eller katt inte registreras. Tur att man kan få ha lite privatliv ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

  • Gäst
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #11 skrivet: 29 jan-11 kl 20:48 »
Den här tråden var lite förvirrande för mig men jäkligt intressant..
Ska jag skriva in till  jordbruksverket och meddela att Lisbeth har fått antibiotika i oktober alltså??
mvh
kvalsterstein
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 13:57 av Sirpa »

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: LÄKEMEDELS JOURNAL för höns
« Svar #12 skrivet: 30 jan-11 kl 01:32 »
Nej nej du ska bara skriva ut en sån blankett (från länken överst) och fylla i när du ger medicin eller avmaskar, avlusar. Blanketten har du sen i din egen pärm  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

bea

  • Inlägg: 790
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #13 skrivet: 20 maj-11 kl 12:25 »
Är detta något som alla ska göra? Eller gäller det dom som har gård?
Mig veteligen så finns det ingen myndighet som har vetskap om att jag har kanin höns marsvin mm mm.
Har jag missat nått?

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #14 skrivet: 06 jun-11 kl 10:01 »
Är detta något som alla ska göra? Eller gäller det dom som har gård?
Mig veteligen så finns det ingen myndighet som har vetskap om att jag har kanin höns marsvin mm mm. Har jag missat nått?

Ja du har missat nått. :)
Vi som har höns ska Journalföra när vi behandlar dem dvs avmaskar-avlusar-medicinerar dom.
Det gäller alla höns, inget undantag för s.k hobbyhöns.
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 13:55 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #15 skrivet: 08 jul-11 kl 15:23 »
När fågelinfluensan härjade som värst blev vi med hobbyhöns ålagda att meddela jordbruksverket att vi höll höns. Jag förmodar att de är registrerade och att vi fyller i journal gör att det vid epidemier av smittsamma sjukdomar gör det möjligt att minska spridningen. Förmodligen har vi också anmälningsplikt om vi misstänker att vi har drabbats av ngn av de smittsammaste sjukdomarna.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #16 skrivet: 20 mar-14 kl 03:53 »
Länken FUNGERAR INTE. Tyvärr hittar jag inte någon ny heller hos Jordbruksverket.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #17 skrivet: 20 mar-14 kl 07:28 »
jordbruksverket har bytt till ett stort D i blankettnamnet (länken i första inlägget hade ett litet d)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/ovriga_djur/D075.pdf

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Läkemedels JOURNAL för höns
« Svar #18 skrivet: 23 mar-14 kl 12:49 »
Sirpa, kan du uppdatera länken överst?

Tack för hjälpen!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, LimJans, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser