Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underviktig get  (läst 1112 gånger)

Julia Helgesson

  • Inlägg: 1
Underviktig get
« skrivet: 04 jul-23 kl 12:21 »
Hej!
Vi har nyss fått hem 3 getter, varav 2 dräktiga och en som redan fått. Hon som har killing är väldigt tunn och jag skulle vilja ge henne lite extra foder. Men hur börjar vi, de sia väl ha väldigt lite till att börja med? Vi har hel havre och korn hemma som vi har till hönsen. Kan vi ge lite av detta till dom? Isåfall hur mycket?

Dom andra är också magra.. tror jag. Om man känner över ryggrad och höfter samt så går det in väldigt under ländryggen där på dom. Men jag är ju ingen expert.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Underviktig get
« Svar #1 skrivet: 04 jul-23 kl 17:12 »
Fri tillgång på torrt hö eller lucern helt strå. Och avmaskning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Underviktig get
« Svar #2 skrivet: 04 jul-23 kl 20:06 »
Är de andra getterna högdräktiga behöver de ha tillskott av selen och E-vitamin, det är för killingfostrens muskeltillväxt.

För att veta om getterna verkligen har parasiter och vilka, skicka in ett träckprov på analys till laboratorium, Vidilab t ex. Se prislista: https://www.vidilab.se/fakta/prislista/
Ska de avmaskas måste veterinären som skriver ut preparatet veta mot vad.

Getterna kan vara magra pga dålig utfodring/dåligt bete också. Låt dem gå på bete med mycket buskar och annat gott, om möjligt.
Till hel spannmål kan man även servera torr betfor eller pellets för mjölkkor ihopblandat. Ett hekto per get och dag är en början, öka sedan långsamt givan så att deras magar vänjer sig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 3 användare
Svedjorna1, Hantverkaren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser