Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar...  (läst 5524 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
kycklingar...
« skrivet: 01 mar-04 kl 21:53 »
Hej!
Här hemma kläcks det kycklingar både i maskin och under höna på onsdag/torsdag. Jag håller på att ordna plats för dem nu och är bara nyfiken på hur du brukar göra med dina kycklingar?
Vad ger du dem för mat? Startfoder, startfoder blandat med kornkross, matrester, grönt? Bara vanligt vatten eller någon specialvariant? Har du erfarenhet av att låta en höna och en värmelampa samsas om alla kycklingarna tillsammans på ett lagomt stort utrymme? Vilket slags strö eller underlag låter du dem gå på?
Jag är helt enkelt nyfiken på hur andra gör med sina dunbollar...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna N

  • Inlägg: 29
Re:kycklingar...
« Svar #1 skrivet: 02 mar-04 kl 08:46 »
Jag ger mina kycklingar finhackat, hårdkokt ägg med skorpsmulor de första dagarna. Sedan blandar jag i smulade havregryn, undulatfrön, finackad majs, finrivna morötter allt eftersom dom blir äldre. Allfoder och helt korn och havre finns i hönshuset så när dom vill kan dom börja picka i sig av det också. Jag har kuttespån som golvströ. I går lade jag in hedemoraägg under min ruvande dvärghöna så nu ska jag verkligen hålla tummarna de närmaste  tre veckorna!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:kycklingar...
« Svar #2 skrivet: 02 mar-04 kl 13:00 »
Hej.
De första 48 timmarna har de med sig en egen matsäck. Jag har fått rådet att de första 2 veckorna INTE ge ägg, pga att det blir för mycket protein för dem. Jag ger enbart fenix start från lantmännen. Kutterspån använder jag inte pga att den naturliga terpeninen inte är bra (egentligen för ngt djur el. människa). Jag använder halm. Vatten fräscht varje dag. Och här måste ni observera att de dränker sig otroligt fort. Även om du bara ger på ett rostfritt kakburkslock ska man lägga i småsten och sedan fylla upp med vatten. Min granne gjorde inte det och flera stycken dränkte sig.
Så det är största faran. Jag slänger in min mammigaste höna till de kycklingar som blivit kläckta i maskinen, hon visar dem att äta genom att pickka i maten. Har man ingen höna kan man själv pikka med fingret i maten, dels lär du dem, dels främjar det matlusten när de blir nyfikna.
Lycka till

Camilla

  • Gäst
Re:kycklingar...
« Svar #3 skrivet: 02 mar-04 kl 19:02 »
Jag har aldrig haft maskinkläckta kycklingar - mina åsbohöns ruvar så snällt själv  :-* så det kan jag inte uttala mig om.

Men annars gör jag ungefär som ni andra. Jag ger kycklingarna veg. allfoder, antingen lite uppblött eller så ser jag till att det inte är för stora bitar (ibland är det smuligt, ibland är det stora pellets i). Är det stora bitar krossar jag dem lite i en mortel. Jag ger även lite brödsmulor och om jag har hushållsrester som de andra hönsen får så ser jag till att även kycklingarna får av det (mosar/finfördelar det) Detta ger jag i ungefär en vecka/10 dagar, sedan har jag märkt att de hellre väljer ut sådant de kan äta bland de vuxna hönsens foder.  Jag har haft turen (?) att alltid få kycklingar under våren/sommaren så de har kunnat gå ut med de andra och picka i sig vad de behöver i naturen. Vid den här årstiden antar jag att de kan behöva ett vitamintillskott och lite grönt.

Vatten ger jag på ett blomfat med en sten i - som goldqueen skriver så är det väldigt lätt hänt att kycklingar drunknar eller blir genomblöta och fryser ihjäl även i en grund vattenskål.

Jag använder kutterspån som golvströ, tycker det är mycket bättre än halm, där skiten bara blir liggande ovanpå. Jag har också hört att terpentinet i spån ska vara skadligt, men tror det är en sanning med modifikation.... här är det iallafall ingen, varken höna, kanin eller människa som blivit sjuk  :). Men har man alldeles "färskt" spån som luktar starkt av terpentin kanske det kan vara idé att vädra det några dagar innan man använder det?

Lycka till med kycklingarna!

Camilla
« Senast ändrad: 02 mar-04 kl 19:13 av Camilla »

Susanne

  • Gäst
Re:kycklingar...
« Svar #4 skrivet: 03 mar-04 kl 08:19 »
Inte heller jag har haft maskinkläckta kycklingar, för liksom Camillas Åsbohöns som ruvar bra, så sköter också mina Åsbo det  alldelens utmärkt. De är så duktiga ruvare så jag hade nästan önskat att åtminstone någon av dem kunde vara en ren värpare.  ;)

Har nog inget att tillägga vad gäller foder, men som vattenskål använder jag ett vanligt blomfat med en upp-och-ned-vänd blomkruka i.

Även jag använder kutterspån och har inte heller upplevt att det skulle vara skadligt på något sätt. Både höns och ankor har det som golvströ, men till ankorna har jag även halm på deras liggplats.

bea

  • Inlägg: 790
Re:kycklingar...
« Svar #5 skrivet: 08 apr-04 kl 09:43 »
har haft både maskinkläckta och ruvade.
maskinkläckta har jag haft inne i en låda med spån
har alltid givit kokt ägg och kyckling foder.
har dock funderat på om det är så att man inte ska ge ägg de första veckorna.
tror nämligen att det kan vara pga ägget som alltför ofta mina kycklingar har bajs som fastnar i rumpan på dem.
håller med om halmen !!
har även gjort en liten notering om de kycklingar jag haft inne de som blir tuppar tycks bli ilska när de blir könsmogna beror förmodligen på att de är för tama och tror när de blir äldre att jag och barnen är hönor :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:kycklingar...
« Svar #6 skrivet: 13 apr-04 kl 23:02 »
  Jag har hört att klumpen i baken beror på att man börjat ge kycklingarna mat för tidigt (dvs gulesäcken är inte förbrukad).
  Är det vanligt att ge kycklingarna ägg? Det har jag aldrig gjort....
                           Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar...
« Svar #7 skrivet: 15 apr-04 kl 13:02 »
Att ge kycklingar ägg är en välsigt utbredd missuppfattning om att de skulle behöva detta. Det gör de inte.

Terpentin är så lättflyktigt att de dunstar snabbt i kutterspån som är så tunna. Då vi lagt in detta på golvet är terpentinet som ev. var kvar borta på 0-tid.
Däremot finns det stora halter i sågspån!

Detta ger jag mina kyckilngar:
1. Nykläckta hönskycklingar:
a) Torrt
1 del Undulatblandning
1 del kornkross
1 del vete
1 del del hampfrö

+ Efter några dagar - då de börjar springa omkring
b) Uppblött, i vatten eller filmjölk:
alger (dosering enligt rekommendationer på förpackningen)
Några droppar linfrö- eller rapsolja
smulade corn flakes
havregryn
kli
lite torkade vetegroddar
ev. lite torkade insekter (sköldpaddsmat, finns på zooaffärer) - endast den period de hålls inomhus och inte kan få tag på levande insekter och maskar utifrån.

c) Grönsaker och frukt. Till att börja med finfördelar jag dem i matberedaren med kniv så de blir lagom tuggor för pyttesmå näbbar och blandar ner detta i den uppblötta maten, men snart klarar de att picka sönder grönsakerna själva om de inte är alltför hårda.
Extremt hårda rotfrukter som t.ex. morötter, palsternacka kör jag i matberedaren och blandar med blötfodret även till de vuxna. Mjuka frukter ger jag hela redan från början och grön sallat river jag bara lite.
Vilda gröna blad som maskros, gräs, våtarv = nate, bär och frukter kan naturligtvis också ges.
Mer om det foder jag ger finns beskrivet på min hemsida. Välkommen dit om du vill läsa - jag ger numera inte pellets utan blandar mitt foder själv.
http://hos.sandnet.se/stackmurs
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Alva

  • Gäst
Re:kycklingar...
« Svar #8 skrivet: 15 apr-04 kl 21:10 »
Kicki !
Vilken "matnyttig" beskrivning. Du har gett mig jättemycket med dessa beskrivningar av hur du sköter höns och kycklingar, Tack för det ! Alva

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:kycklingar...
« Svar #9 skrivet: 15 apr-04 kl 22:11 »
Kul om du har nytta av det jag skrivit.
Lycka till med dina små hönsbebisar.  :)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 5 användare (1 dolda)
Peter and Marlin Wicks, Oskari, Mikael Blomster, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser