Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjääälp! Murstocken sjunker!  (läst 7702 gånger)

Folle

  • Inlägg: 1
Hjääälp! Murstocken sjunker!
« skrivet: 01 mar-09 kl 10:58 »
Hej!

Har köpt ett gammalt ruckel från 1900 som ska användas till sommarstuga och renovering pågår för fullt.

När vi nu i helgen började riva det gamla golvet (måste byta bjälklag och sanera torpargrunden som är ganska rutten på vissa ställen) insåg vi att murstocken som förmodligen håller upp hela huset verkar sjunka ner i grunden/marken. Golven lutar ner mot själva murstocken!!! Är rädd för att hela huset ska rasa med övervåning och allt :'( Kanske överdriver lite, men bjälklaget är verkligen illa).

Min fråga är nu om någon här vet om man kan renovera/bygga upp en gammal murstock från grunden, alltså nerifrån och upp? Att på något sätt stötta upp den? Och hur går man tillväga lättast? Finns även sprickor i eldstaden (gick iofs att elda när vi testade den).

Vill så gärna rädda detta gamla söta hus!

Tacksam för alla svar!

Lasse.O

  • Inlägg: 76
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 11:29 »
Hmm vi låter nog en murarmäster prata om murstock sedan kan jag komma med glada tillrop under resten av renoveringen :D
Men gör ett rum itaget och gör klart annars blir det inget gjort om man kan säga så ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 13:50 »
Vad är det för slags mark/underlag som murstocken står på?
För många år sedan hörde jag om en som hade problem med en gammal hälsingegård där det hade bott grävlingar under huset, de hade underminerat så att muren sjönk ned. Där sprack muren strax under innertaket i bottenvåningen, överdelen hängde alltså kvar i bjälklaget. Jag vet inte hur det löstes i slutänden men det var tal om att schakta ur under huset, få in stålbalkar under muren som kunde fungera som plattform för lyftning med domkrafter, och sedan när muren väl var upplyft göra en betonggjutning under.


ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 14:10 »
Be någon som kan hus att kolla detta. Ser man det positivt så har skorstenen stått där i 100 år och den står fortfarande. Att några ton pressas ner är ju naturligt men det kan ju vara skador som måste åtgärdas. Måla inte fan på väggen.

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #4 skrivet: 01 mar-09 kl 21:53 »
Skulle murstocken rört sig mer nu än på hundra år så kan det bero på en mängd faktorer - förändringar i grundvarrnet, stabiliteten i det murade materialet mm allt är förgängligt om murstocken bedömms bortom all räddning är ju ändå torpet värt att rädda. Tag hjälp av Sotarmästare och Muramästare för konultation. Det är möjligt att stötta upp huset under en renovering/ombyggnad av murstock och rent av räta upp det som satt sig - har utfört liknande arbete med stöttor och domkraft. 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #5 skrivet: 02 mar-09 kl 11:05 »
har varit med om att renovera en murstock man börjar med att plocka ner den del som är dålig, man ska inte stötta upp en dålig mur utan river den uppifrån, den ska stå på ett sånt sätt att den kan röra sig utan att rubba huset. det låter som att nån dumskalle murat in golvåsarna i muren elller att dom ligger så hårt emot att golvet rör sig när muren rör sig, en mur måste kunna röra sig men får absolut inte spricka. det förekom ibland att man murade in ryggåsen en direkt vansing grej som kan medföra brand.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #6 skrivet: 03 mar-09 kl 22:39 »
Jag har råkat på sådana ryggåslösningar och det verkar inte vara nån större fara för brand. Ändträ är inte så lättantändligt och rökgaserna har hunnit svalna en del innan dom når ryggåsen. Sotarna brukar dock ha lite att invända mot sådana lösningar.
Men så tillhör de ju ett oroligt släkte ::)

För att återgå till problemet. Har murstocken sjunkit något på senare tid?
Hur mycket har den sjunkit?

Det man oftast stöter på är att huset sjunkit och golven lutar från skorstenen.
Sådana "åkommor" lämnas nästan alltid utan åtgärd. Satt hus  sitter så att säga

Allt går ju men jag har aldrig hört talas om någon som behövt riva hela skorstenen men så har jag inte heller hört allt.
Ska du riva hela skorstenen ska du tänka på att även dom "vingar" som förmodligen är utmurade ca: 1m från skortenen och ansluter mot innerväggarna följer med.
Varje Murare värd namnet klarar en sådan operation men det är ett digert arbete och lär kosta en slant.
Frågan är om det verkligen är nödvändigt.

 
Estetiken framför allt


mib

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #8 skrivet: 18 aug-23 kl 22:31 »
Folle! Hoppas att du ser detta! Jag har ett hus med exakt samma problem/skador.
- Hur gick det? Rev ni hela murstocken? (Det måste nog jag göra..)
/Mia

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: Hjääälp! Murstocken sjunker!
« Svar #9 skrivet: 18 aug-23 kl 23:57 »
Mia, titta på datumen när inläggen gjordes. Sedan kan du också se när Folle senast var inne på forumet om du klickar på användarnamnet. På så sätt kan du också se om en viss användare du tycker verka vara kunnig i ett för dig intressant område skrivit något i andra liknande trådar.

Jag tror inte du får något svar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser