Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vanligt med spontanmjölkande getter??  (läst 1201 gånger)

hönstanten

  • Gäst
vanligt med spontanmjölkande getter??
« skrivet: 07 maj-07 kl 11:02 »
Vi har en get som vi har haft i 4 månader. Enligt säljaren så var hon inte dräktig. Nu har ljuvret blivit stort med mjölk i.  Frågan är; är hon dräktig eller hur vanligt är det med getter som bestämmer sig för att laktera????
Jag provmjölkade henne och det är råmjölk så jag slutade om det är så att hon är dräktig.


 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vanligt med spontanmjölkande getter??
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 23:56 »
Kommer hon från en mjölkbesättning så är det mer än troligt. Speciellt när gräset kommit igång. Kommer det ingen killing så är det bara att mjölka på. Grattis vilket som  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:vanligt med spontanmjölkande getter??
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 23:58 »
Visst förekommer det så kallad häxmjölk (virgin milker, låter mycket trevligare), men i Ditt ställe skulle jag nog kolla om det inte är killingar på väg.  Har hon spända eller slappa bäckenband?  Kan Du känna knöliga klumpar i buken som SKULLE kunna vara utstickande delar av killingar?  Någon förändringi beteendet?  Fanns det öht bock på förra stället?  Jag hörde faktiskt talas om en bock och en get som fixade till det genom ett Gunnebonät.  ;D  Om det fanns bock på förra stället, även om han bara var tre månader när Du köpte geten, så räkna 158 dagar från det hon lämnade honom, sedan är Du nog på den säkra sidan.  Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
Stengrim, Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser