Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter Corona, odla råg, potatis, kål och svamp, hjälp mig med kunskap  (läst 5021 gånger)

Anz

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Så Corona verkar innebära ett stort skifte, vårt mänskliga högmod kommer ner på jorden och vi måste tänka om. Jag kan vara lite orolig över Sveriges egen hushållning och produktion trots att det finna flera fantastiska bönder och odlare och fabriker. Men nu är det dags att odla själv, elr det blir väl dags när läget blir lite bättre. Men jag funderar på bra saker att odla som jag skulle vilja lära mig, säg om ni vet hur och om ni tycker det är bra. Jag tänker råg är bra, potatis, kål, möjligtvis bönor, gula ärtor (?), men sen det jag har varit mest pepp på är att lära mig att odla svamp, typ chaga. Kan någon så lär mig. Jag vill att det ska vara hållbart, och jag tror jag vet att chaga svampen innebär att björken är död, svamp är väl lika med död och att bryta ner saker?

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
Potatis har varit basfödan i Sverige ända sen den infördes och är dessutom lättodlad. Chaga är överkurs om den överhuvudtaget går att odla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
Coronaviruset påverkar väl inte odlingssäsongen? Blir nog en tidig vår, så peta ner det du vill skall komma upp.

Som nybörjare är väl rotfrukterna ypperligt att börja med. Mycken avkastning på liten yta, lättodlat och bra mat. Potatis, rovor (potatisens föregångare), morötter, rödbetor och lök. Toppa med ett par kaniner så klarar du dig fint.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
Det går att odla chaga, det finns trådar om det någonstans här, bara att leta tills man hittar!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
Är väl inte det första man ska ge sig på som husbehovsodlare efter apokalypsen. ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
Räkna dock med att om du bryter mark för ett nytt potatisland där det har varit t ex gräsmatta förut, så kommer det mesta av skörden att gå åt i insektsangrepp (t ex knäpparlarver) de första åren.  Från tredje eller fjärde året kan man hoppas på att få lön för odlingsmödan.

Ett annat tips för en ovan odlare, är att inte försöka sig på svårodlade saker de första åren. Gynna och odla hellre sånt som växer bra av sig självt, alltså kategorin användbara ogräs (t ex nässlor och målla).  Ta också hänsyn till jordmånen för att bestämma vad som passar bra att odla på just din mark.  Kvävefixerande grödor såsom ärtväxter och bönor, passar t ex bäst på näringsfattiga jordar. 

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
Att systematiskt odla målla borde vara enkelt. Plöja, harva och sen göra inget!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det går alldeles utmärkt att odla potatis på nybrutet land. Visst kan du få både knäpparelarv och bladmögel. Knäpparlarvgångarna petar du bort från den kokta potatisen innan du äter den. När du fått bladmögel på bladen klipper du av blasten och tar bort den. Du kan lägga gräsklipp på raden för att slippa få gröna (oätliga) potatisar.

Börja med att skära upp gräsmattan i torvor som du lägger i en hög vid sidan (så dom kan multna till jord) Dra upp djupa fåror, lägg ut potatisarna med 25-30cm emellan. Strö över gödsel eller kompost. Täck över raden med jord. När potatisplantorna  kommit upp drar du upp en fåra mellan raderna så att joden delvis täcker plantorna. Det kallas att kupa.
kretslopp

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
Nja all svamp betyder inte död. Jag har Björk med sprängticka på alltså det man gör till chaga. Björken är välmående. Har varit några år och har släcker fler innan tickan tagit över. Alltså tillhör den markägaren tills björken ramlat ner tror dock det fortfarande är osäkert ägarfråga då.
Svamp, finns flertal arter som lever i symbios med växter. Tickor är säkert över lag nedbrytande.
 
Gödsla inte för mycket på nybruten mark, gräsmatta innehåller en hel del näring. Har bara gödslat mina land med en skottkärra kogödsel om året och endast i växthus och morot palsternacka landet. Potatis har alltid klarat sig utan. Kanske lite mindre skörd men godare.
Näringsinnehåll på spårämne blir inte så mycket mer med mycket gödsel. Det är inte bara storlek som räknas, även om idag att det är det odlare får betalt för.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Du har alldeles rätt om gödsling. Men i mitt nyodlingsexempel har jag att grästorvorna läggs vid sidan av landet. Så det här året behövs gödsel eller helst kompost.
kretslopp

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
odla nässlor..maskros och kirskål... omöjligt att misslyckas...haha
Fjäderfän och kaniner

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
odla nässlor..maskros och kirskål... omöjligt att misslyckas...haha

Och både gott och nyttigt! Fyll frysen eller torka så har du bladgrönt hela året! Jag har redan skördat årets första maskrossalladsblad!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
Gillar man zuccini är det också lättodlat: kallas ofta squash eller sommarsquash i frösammanhang:

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
En kunskapskälla är Sara Bäckmo;s Skillnadens trädgård. Hon har många bra råd.

Föruttom potatis, son nog är det mest lättodlade, så tycker jag du ska odla morötter.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser