Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enklare kapa ved med motorsåg.  (läst 9701 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Enklare kapa ved med motorsåg.
« skrivet: 13 feb-20 kl 19:31 »
När du kapar ved med kedjesåg och har många klena bitar så underlättar det mycket om du bygger en speciell sågbock. Börja med att kapa till en minst en meter lång och 25 cm grov bit. kapa till 2 st brädbitar ca en halvmeter långa. Skruva fast dom en i var ände på den grova biten så den ligger stadigt. Sen kapar du till 10 st 75 cm långa brädbitar, skruva fast dom med en springa emellan bägge sidorna på din  grova bit. Nu kan du stapla långveden i din sågbock ända upp till kanten. Det går nu att såga igenom hela bunten, flytta sågen och såga igenom på nästa ställe. Tidsbesparande och säkrare.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #1 skrivet: 13 feb-20 kl 22:23 »
Säkrare kanske, men inte tidsbesparande. Om jag kapar direkt i vältan så slipper jag flytta långveden, ett helt moment borta :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #2 skrivet: 13 feb-20 kl 22:43 »
Annars tycker jag det är mycket enklare att såga klenved med en vanlig elektrisk byggsåg/kapsåg. Beror väl på vilken modell man har men min funkar bra upp till 8-10cm om man sågar från båda håll. Motorsågen väsnas mycket mer, ryker och man blir trött i armen av den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #3 skrivet: 13 feb-20 kl 23:08 »
Jo, till grenar och rivningsvirke går de bra. Klingan håller betydligt längre än kedjan också.

Jag har en liten vedkap som tar upp till 13cm, den tycker jag är perfekt till smått.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #4 skrivet: 13 feb-20 kl 23:30 »
När du kapar ved med kedjesåg och har många klena bitar så underlättar det mycket om du bygger en speciell sågbock. Börja med att kapa till en minst en meter lång och 25 cm grov bit. kapa till 2 st brädbitar ca en halvmeter långa. Skruva fast dom en i var ände på den grova biten så den ligger stadigt. Sen kapar du till 10 st 75 cm långa brädbitar, skruva fast dom med en springa emellan bägge sidorna på din  grova bit. Nu kan du stapla långveden i din sågbock ända upp till kanten. Det går nu att såga igenom hela bunten, flytta sågen och såga igenom på nästa ställe. Tidsbesparande och säkrare.
Har du någon bild på anordningen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #5 skrivet: 14 feb-20 kl 08:23 »
Testade sågbock...  i mina ögon ganska värdelös.

Jag tog hem 3 friska stockar som vi lägger veden på. I ena änden har jag två offerstockar som ligger tvärs och låses med en knuttimring. Dessa har jag märkt så att jag sågar rätt var gång.

Då rullar man dit objektet, även ganska krokiga stammar ligger stadigt.
Kapar och förflyttar till klyvningsstationen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #6 skrivet: 14 feb-20 kl 08:28 »
Annars tycker jag det är mycket enklare att såga klenved med en vanlig elektrisk byggsåg/kapsåg. Beror väl på vilken modell man har men min funkar bra upp till 8-10cm om man sågar från båda håll. Motorsågen väsnas mycket mer, ryker och man blir trött i armen av den.

Funkar bra gör det men kapsågen är ett precisionsinstrument som man ska vara rädd om. Skaffa en rejäl vedkap med trefasmotor som tål lite stryk.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #7 skrivet: 14 feb-20 kl 08:43 »
Hm,
Det var en himla massa olika lösningar. Så kul och kreativt.
Eftersom jag inte har el så är jag nyfiken på säkra effektiva moment. Har ju nu fått ner 50 av 70 träd på marken.
Dock kapade jag upp stock för stock direkt för att ens kunna flytta dem själv till uppläggningen. Men efter tork ska de ju klyvas... typ år 2022 haha
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #8 skrivet: 14 feb-20 kl 08:48 »
Jag håller med Kretslopp. Det är ett elände att kapa halvlånga klena bitar, ni vet de som inte ligger still på marken eller ens i en vanlig sågbock med V-formad överdel. För det är ju dem han menar, inte stockar som ligger kvar och sköter sig medan man kapar dem.
Ibland drar jag fast dem med spännband i sågbocken så de ska sluta flyga upp i huvudet på mig när sågkedjan tar tag.

Ett annat elände är när ett vedträ blivit för långt för kamin och ska kapas en kort bit, då är det ibland så jag tar fram fogsvansen.

Jag tycker bäst om att kapa vedträn av både stam och gren direkt på trädet men det är ju inte alltid man har lyxen att kunna göra det och sen skottkärra ner vedträna till huggkubben.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #9 skrivet: 14 feb-20 kl 08:57 »
Funkar bra gör det men kapsågen är ett precisionsinstrument som man ska vara rädd om. Skaffa en rejäl vedkap med trefasmotor som tål lite stryk.

Jag har kört med en kap/ger såg i snart 10 år, funkar hur bra som helst till det småttiga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #10 skrivet: 14 feb-20 kl 10:44 »
Jag håller med Kretslopp. Det är ett elände att kapa halvlånga klena bitar, ni vet de som inte ligger still på marken eller ens i en vanlig sågbock med V-formad överdel. För det är ju dem han menar, inte stockar som ligger kvar och sköter sig medan man kapar dem.
Ibland drar jag fast dem med spännband i sågbocken så de ska sluta flyga upp i huvudet på mig när sågkedjan tar tag.

Ett annat elände är när ett vedträ blivit för långt för kamin och ska kapas en kort bit, då är det ibland så jag tar fram fogsvansen.

Jag tycker bäst om att kapa vedträn av både stam och gren direkt på trädet men det är ju inte alltid man har lyxen att kunna göra det och sen skottkärra ner vedträna till huggkubben.

Då funkar min lösning perfekt oxå.
Jag har förberett en regel med gångjärn och kroklösning så man lätt kan placera den under offerstocken och låsa fast sådan som riskerar snurra bort.
Eller så sätter jag helt enkelt foten på det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #11 skrivet: 14 feb-20 kl 10:55 »
Hade det blivit vinter i år så var planen att grannen ska hålla stockar med gripen på grävmaskinen medan jag kapar. Men det ser mörkt ut med tjäle så vi får väl ta det ett annat år. Det kan bli stadigt så det räcker :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
« Senast ändrad: 14 feb-20 kl 11:24 av Håkan B »

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #13 skrivet: 14 feb-20 kl 11:31 »
Annar så kan man ju alltid göra en sådan här bock vilket borde vara den enklaste . Snurrar det så dra fast med ett spännband  i värsta fall . https://digitaltmuseum.se/021017936644/mannen-star-vid-en-sagbock-och-sagar-itu-en-timmerstock-mannen-har-forklade

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #14 skrivet: 14 feb-20 kl 13:15 »
Enklare kan det nog inte bli
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #15 skrivet: 14 feb-20 kl 15:45 »
Modellen som jag beskrivit ser ut som och fungerar som länken Håkan B skickat på buildor-varax sågbock fast min variant står inte på ben.
kretslopp

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #16 skrivet: 14 feb-20 kl 19:32 »
Tråkigt med motorsågen är ju att det drar en del soppa att kapa upp en vinterförbrukning. Jag gillar klassiska vedkapar, även om dom har sina brister med hög lasthöjd o.s.v. Gillar dock Kretslopps lösning! Hade gärna sett en bild både på den och på Skogsvildes?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #17 skrivet: 14 feb-20 kl 21:08 »
Hålla veden
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #18 skrivet: 15 feb-20 kl 11:53 »
Det finns ju elmotorsågar både med sladd och med batteri.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Enklare kapa ved med motorsåg.
« Svar #19 skrivet: 15 feb-20 kl 11:56 »
Det finns ju elmotorsågar både med sladd och med batteri.
Jag har makitas batterisåg och den fungerar överraskande bra, men det är ju begränsat hur länge batterierna räcker. Kanske tio eller femton kap av 20cm tall? Funkar bra att kvista med och dela upp träd i stock, men inget man kapar upp hela träd i spislängder med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tångräkan, LimJans, xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser