Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning i hönshus  (läst 17794 gånger)

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
uppvärmning i hönshus
« skrivet: 15 sep-05 kl 10:37 »
Jag kommer att få hem lite hedemorahöns snart. Men nu undrar jag hur jag ska göra med uppvärmningen. Jag kommer att hålla dem i liten gammal ladugård och utan värme kommer ju temperaturen att gå under noll. Klarar hönsen det?? Hur kallt klarar hönsen av?? Får ge dem ljummet vatten eller ställa en värmeplatta under vattenautomaten vid temperatur under noll.

Eller är det bättre att skaffa en värmelampa (som man har till smågrisar)?? Eller är något annat sätt bättre??  ???  ???

Hoppas att ni har lite tips!! Kram Anna
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 10:38 av trollpip »
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Angel

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #1 skrivet: 15 sep-05 kl 11:06 »
Hej

Hur många höns ska du få och på hur stor yta ska de bo?
Regel är att det inte ska gå under +5 grader i hönshuset. Hönorna klarar kyla mycket bra men då ska de ha ett bra energirikt foder  :)

Jag hade själv varit försiktig med att ha elapparater så de kan nå dom. Hönor är ju ett nyfiket djur  :D Men kan du hålla runt +5 grader i hönshuset så är det ingen risk att vattnet fryser ...

Du skriver inte var i vårt avlånga land du bor  :) Om du bor i södra delarna så är vintrarna fuktiga och rå men i norr så är de torrare. Det kan kanske spela en viss roll i hur du ska göra. När det är fuktigt och rått ute så kan det vara svårt att hålla ströbädden hos dom torra och det är ett måste att den är torr.

Du kanske ska kika lite på strålvärme i taket? Men se upp med brandfaran.. Det finns sådana saker som är gjort speciellt till stallar. Och ett bra tips är att kika efter de som är reglerbara  :) Det kommer en vår till sist  ;D

Lycka till

I@

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #2 skrivet: 15 sep-05 kl 14:57 »
Hej Anna!

Höns, speciellt Hedemora, är mycket tåliga mot kyla, det är drag man ska akta sig för.
Om jag var du skulle jag "bara" hänga en värmelampa över sittpinnarna och en över vattnet (keramikvärmelampa är bäst - den ger inget ljus, bara värme).
Man ska ju inte ha för varmt i hönshuset heller, för då driver man på hönsen med äggläggandet. Och en sak till man ska hålla i minnet är att just Hedemora är "gjord" för ett kallare klimat  ;).

Lycka till!
MVH Ia  :D  
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 14:59 av I@ »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #3 skrivet: 15 sep-05 kl 15:23 »
Nån sa vid ett tillfälle att hönsen inte ser det infraröda ljuset. Kanske inte stämmer, men jag tycker det är mysigt som ledljus om jag har ärende in dit efter läggdags.

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #4 skrivet: 16 sep-05 kl 09:29 »
Hej!

Alltså detta är ett dilemma för mig, jag har mina dvörgkochin i ett utrymme jag byggt i mitt oisolderade stall! Jag hade önskat att jag fått in ett par till höns i gruppen, inför vintern, men eftersom jag vill ha några hedemora och inte hittat någon som vill sälja så vet jag inte hur jag ska göra!

Jag pratatde med svärfar som är uppvuxen på gård, han menade att man så aldrig hade någon värme i hönshusen förr, höns klarade sig fint med god mat och genom att vara tillsammans!
Möjligen kan jag tänka mig att han någon lite form av värme, men jag vet vilken eller vart jag köper den, min granngårdenbutik är riktigt dåliga både i sortiment och kunskap! Däremot skulle jag behöva lite extra ljus, hos dem, för de går redan och sätter sig på pinnarna tidigt om kvällen!

Neta

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #5 skrivet: 16 sep-05 kl 12:00 »
Beroende på hur kallt det blir där du bor får du anpassa värmen efter det. De flesta höns klarar några minusgrader utan problem. Jag vet inte hur känsliga dvärgkochiner är men i min fantasi är de nog lite känsligare än mina blommehöns.
 Blir det många grader kallt och du har få höns och oisolerat bör du förstärka med nån värmekälla. Du behöver inte ha nån hög värme utan frostfritt och kanske några plusgrader. De flesta firmor som säljer jordbruksmaterial säljer även element av olika typer prova tex Nima (finns på nätet) Tänk på IP nummer vilket helst ska vara 65 för att användas i hönshus. Samma med lampor, lysrör.

Hönsen brukar natta sig när det börjar skymma. Så det blir rätt tidigt nu när det börjar bli mörkt på kvällarna (åtminstone här i Västerbotten).

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #6 skrivet: 26 sep-05 kl 16:31 »
Vet inte om höns ser infrarött ljus, men jag vet att människor inte gör det. Det är väl ett rött ljus du har.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #7 skrivet: 26 sep-05 kl 20:14 »
Oavsett ras kommer alla våra tamhöns från Indien! Där finns inga snövintrar och inga minusgrader. Höns överlever i kalla hönshus men de uppnår aldrig full hönsålder p.g.a. att deras immunförsvar försvagas och allmänkondition går ner så de till slut dukar under av någon sjukdom eller infektion.
Mina rekommendationer till dig nyblivna hönsägare är att införskaffa ett oljefyllt termostatsstyrt element, sk. industriradiator. Dessa är ganska dyra i inköp men dessto billigare i drift och de är dessutom godkända så om ngot skulle hända gäller hemförsäkringen. Värmelampor är mycket billigare i inköp men drar istället så mycket ström att de blir väldigt dyra i längden.

- Jag skulle vilja komma med en liten utmaning till alla er som förordar kalla hönshus: Hur länge har ni hållit på? Hur många hönor har ni över 8 års ålder? Om ni har någon, värper de fortfarande? Har ni någon värpande över 10 års ålder?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #8 skrivet: 26 sep-05 kl 21:04 »
 I mitt hönshus (en murad ladugård) blir det sällan minus och jag har värme på under den allra kallaste perioden, för att förhindra att vattnenledningarna fryser.
 Men, Kicki: Jag har en kompis som har ett mindre ouppvärmt hönshus och hon har en massa hönor som är "urgamla" och värper fortfarande... Vissa är vuxna hönor som hon övertagit som numera är MINST femton år (dom värper inte mycket, dom äldsta, men något ägg blir det). Så helt omöjligt är det tydligen inte för "ouppvärmda" hönor att bli både produktiva och långlivade :)
                    Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #9 skrivet: 27 sep-05 kl 00:16 »
Hjälp....
Jag har tänkt att mina hönor ska bo hos vaktlarna och kanariefåglarna i mitt växthus i vinter.
Där blir det aldrig kallare än + 8 grader och det är en högtrycksnatrium lampa igång ca 10 tim/dygn, men det blir ju ganska fuktig värme på vintern :o
Kommer mina Brahmor att fara illa av det tror ni ?
Golver är vinterisolerat och täckt med ett tjockt lager spån som tar upp en del fukt, men helt torrt blir det ju aldrig pga att det är så mkt växter där också.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #10 skrivet: 27 sep-05 kl 07:34 »
låter väl inte som en höjdare tycker jag.
hönsen vill ha torrt och dragfritt.
fukten gör att bakterier trivs och sjukdomsrisken ökar.

jag har testat att ha vaktlar och höns tillsammans under en kort tid. ingen lyckad kombination. tror att de såg vaktlarna mer som föda än rumskamrater.
men som sagt, var det bara under en kort tid.
om man har bra koll på dem hela tiden, kanske de vänjer sig med varandra.

vänta på fler svar innan du bestämmer dig !!

mvh
hanzzon

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #11 skrivet: 27 sep-05 kl 08:12 »
Jag har en kompis som har ett mindre ouppvärmt hönshus och hon har en massa hönor som är "urgamla" och värper fortfarande... Vissa är vuxna hönor som hon övertagit som numera är MINST femton år (dom värper inte mycket, dom äldsta, men något ägg blir det). Så helt omöjligt är det tydligen inte för "ouppvärmda" hönor att bli både produktiva och långlivade
Jaha, då är det är bara att gratulera din kompis för fina djur och be henne skriva till Guiness rekordbok för hönor brukar inte bli över 15 år utom i något enstaka undantagsfall så har hon flera så är det nog världsrekord.  ;D
Hur är det med dina egna höns?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #12 skrivet: 27 sep-05 kl 08:26 »
Hjälp....
Jag har tänkt att mina hönor ska bo hos vaktlarna och kanariefåglarna i mitt växthus i vinter.
Där blir det aldrig kallare än + 8 grader och det är en högtrycksnatrium lampa igång ca 10 tim/dygn, men det blir ju ganska fuktig värme på vintern :o
Kommer mina Brahmor att fara illa av det tror ni ?
Golver är vinterisolerat och täckt med ett tjockt lager spån som tar upp en del fukt, men helt torrt blir det ju aldrig pga att det är så mkt växter där också.
Låter rätt mysigt men höns smutsar ner mycket mer än vaktlar och kanariefåglar så jag tror du kommer att få det jobbigt att hålla snyggt därinne. Detta med fukten kanske kan bli ett problem men det är ju inte kyla och fukt ihop och ska vi gå efter det naturliga ursprunget så är det varmt och fuktigt i Indiens djungler också. Är de inte för många, växthuset är stort och hålls rent kanske det funkar bra.
Jag har vaktlar inne hos hönsen emellanåt (t.ex. vid vakteltuppöverskott, i väntan på slakttillfälle) och jag har aldrig haft några bekymmer med att ha höns och vaktlar ihop. Mina höns bryr sig inte om vaktlarna alls. Iof är mina vuxna höns vana vid att ha hönskycklingar i varierande storlekar springande runt benen större delen av året.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #13 skrivet: 27 sep-05 kl 09:53 »
Växthuset är stort och det är många år sedan make o barn försökt sitta " i det tropiska klimatet och silade ljuset från olivträden o neriumblommor och avnjuta ett glas kallt vitt vin alt. ost fralla"
( det var därför vi skaffade växthus från början  ::) )
Nu är det fullt med fågeldamm o fjädrar här o där, sommartid kommer våra bortskämmda höns och kräver att få vara med vid ev. frukostintag, de hoppar upp i knät och mumsar så förnöjt på motsatt sida av våra frallor... ;D

Att det blir skitigt är inget problem för MIG men jag vill ju att hönsen skall ha det bra där i vinter, städar ut spillning under sittpinnar 1gång/ vecka o fyller på rent strö vid behov.

Jag har bara haft höns från tidig vår till sen höst, men tänkte att jag skulle slippa slakta av alla djur i år, skulle vara mysigt att behålla några damer året runt !
( i år har det bara blivit tuppar  :-\ )
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #14 skrivet: 27 sep-05 kl 10:35 »
Det låter ju väldigt mysigt - minns bara att nerium är giftig om du ska ha hönsen där. Höns äter gärna blad så det är smart att ställa neriumen utom räckhåll och du vill ha levande hönor.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #15 skrivet: 27 sep-05 kl 16:40 »
 Jaha, då ska jag antingen anklaga min kompis för överdrifter eller så be henne ringa Guiness direkt, jag går bara på "hörsägen" men vet att jag sett samma höns och tuppar hos henne i en massa år;)
 Mina egna höns har jag väl haft i fem år (inköpta som daggamla kycklingar) och den allra största delen av dom lever och frodas, men jag har ännu inte upptäckt hur gamla dom tänker bli ;D
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #16 skrivet: 10 nov-05 kl 19:45 »
trollpip

hedemora höns.. så trevligt ;D.. det har jag.. ska du bli genbank ???
jag har ett värme element i kedjor  från taket på ca 2- 3+ grader då fryser inte vattnet



Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

jenni

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #17 skrivet: 11 nov-05 kl 20:55 »
Hjälp....
Jag har tänkt att mina hönor ska bo hos vaktlarna och kanariefåglarna i mitt växthus i vinter.
Där blir det aldrig kallare än + 8 grader och det är en högtrycksnatrium lampa igång ca 10 tim/dygn, men det blir ju ganska fuktig värme på vintern :o
Kommer mina Brahmor att fara illa av det tror ni ?
Golver är vinterisolerat och täckt med ett tjockt lager spån som tar upp en del fukt, men helt torrt blir det ju aldrig pga att det är så mkt växter där också.

vad jag har läst och hört så är höns över lag mycket känsliga mot fukt =/

jenni

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #18 skrivet: 11 nov-05 kl 21:00 »
Jag kommer att få hem lite hedemorahöns snart. Men nu undrar jag hur jag ska göra med uppvärmningen. Jag kommer att hålla dem i liten gammal ladugård och utan värme kommer ju temperaturen att gå under noll. Klarar hönsen det?? Hur kallt klarar hönsen av?? Får ge dem ljummet vatten eller ställa en värmeplatta under vattenautomaten vid temperatur under noll.

Eller är det bättre att skaffa en värmelampa (som man har till smågrisar)?? Eller är något annat sätt bättre??  ???  ???

Hoppas att ni har lite tips!! Kram Anna

ska du sätta in någonting som har med el att göra i vilket djurstall som helst så ska det vara professionellt gjort. Explosionsrisken är väldigt hög trots allt. tyvärr tänker inte många så långt..

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #19 skrivet: 11 nov-05 kl 22:54 »
ska du sätta in någonting som har med el att göra i vilket djurstall som helst så ska det vara professionellt gjort. Explosionsrisken är väldigt hög trots allt. tyvärr tänker inte många så långt..
Ja och dessutom ska alla elektriska tillbehör ha minst IP54, annars gäller inte någon försäkring om något skulle hända.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

piffpuffen

  • Inlägg: 49
  • Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #20 skrivet: 17 nov-05 kl 14:56 »
Kan någon förklara för mej vad "ip" står för när det gäller elgrejor?
Har insett att jag måste ha någon form av uppvärmning till mina stackars tuppar. Problemet är bara HUR? Dom ska få gå (till att börja med) i en av hästboxarna. Vore jättetrevligt att ha hela stallet frostfritt men tid (o pengar) gör att vi inte kan isolera det dennavintern. Hästarna går på lösdrift så dom är ju tyvärr inte inne och värmer upp stallet Är bara tre små kaniner och dom avger föga mycket värme. Så hur ska man få det "hyfsat" varm hos tuppenuparna? Kanske isolera bara boxen, men det känns som om det blir väldigt instängt. Dom kanske inte har anlag för cellskräck, men huga :-\
Förstår att hönor vill ha det uppvärmt,men kanske klara dom bara denna vintern med lite kallare. Fast rågan är ju HUR kallt dom klara det?
Vill inte gärna hitta ihjälfrusna tuppar en morgon*brr*

Hur har ni löst det med era hönor?
Kommer dom ut något på vintern?
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #21 skrivet: 17 nov-05 kl 15:21 »
ip är enf uktklassning, eller en klassning helt enkelt.
54 är spolsäkert 64 är doppsäkert ner till visst djup (brukar komradio vara nuförtiden)
i

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #22 skrivet: 17 nov-05 kl 15:34 »
Hönshus klassas som både fuktigt och dammigt = brandfarligt och behöver de högsta IP-klasserna
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #23 skrivet: 17 nov-05 kl 20:35 »
nja, ip54 räcker nog, ingen som har tänkt sig att sänka hönshuset 1.5 meter under vatten antar jag.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #24 skrivet: 17 nov-05 kl 23:12 »
Nej det tror jag inte heller men det ska hålla att städa ordentligt, = rengöra med högtryckstvätt eller skura, och då blir det ordentligt blött.
« Senast ändrad: 17 nov-05 kl 23:12 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #25 skrivet: 20 nov-05 kl 08:59 »
Jag brukar ha värmelampor i mitt hönshus.Tycker faktiskt det är djurplågeri om man låter det bli för kallt i hönshusen så att kammarna fryser på tupparna.Jag brukar tänka på vad min farmor sa om djur skötslen förr.
-man hade inte råd att sköta dem bättre,många djur for illa.
Så det där med att man drar upp hur det var förr får man nog sortera efter sunt förnuft./Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #26 skrivet: 21 nov-05 kl 09:34 »
"Förr" - ja hur var det egentligen då? JO, man hade hönsen inne i sina bostadshus, inte i något dragigt och kallt utrymmet i skymundan! Dock var det inte särskilt varmt ens i människohusen men avsikten var att ge dem så varmt som möjligt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #27 skrivet: 21 nov-05 kl 09:50 »
Det där var nog väldigt olika från gård till gård. Har också hört och läst om det där med hönsen i bostadshuset, men att man skulle haft dem så överallt har jag svårt att tänka mig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hönstanten

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #28 skrivet: 21 nov-05 kl 11:11 »
Det där var nog väldigt olika från gård till gård. Har också hört och läst om det där med hönsen i bostadshuset, men att man skulle haft dem så överallt har jag svårt att tänka mig.

Ett tips är att åka till skansen och besöka de gamla husen. Där kan du se de små båsen underst i skåpen de hade i köken där hönorna bodde under vintern.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #29 skrivet: 21 nov-05 kl 11:17 »
Efter många långa samtal med äldre vet jag att man på morgonen kunde ha ett tjockt islager på sitt tvättvatten i boningshuset också. Ofta var det varmare i fähuset p.g.a. antalet djur man hade och deras kroppsvärme. Jag vet gubbar som just därför flyttade ut en dragsäng i stallet på vintern. Dom hade helt enkelt inte råd (eller kanske lust?) att värma upp boningshuset.

Ytterligeheter och inget att sträva efter idag, ja visst. Men intressant i sammanhanget.
« Senast ändrad: 21 nov-05 kl 13:20 av Gruff »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #30 skrivet: 21 nov-05 kl 15:52 »
Ja det var inte bättreä n så någonstans då men de strävade i alla fall efter att ha sina djur lika varmt som de själva hade det. Hönsen var ju deras skattebetalning och en stor del av deras försörjning.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #31 skrivet: 21 nov-05 kl 23:30 »
Har jobbat på Fredriksdals museum i en del år och sett gåsabänkar i stugan där gässen fick ruva på våren. Har dock bara sett hönsavbalkningar i stugor på bild. En tanke som jag haft är att det kanske inte var alla höns som fick vara inne. Kanske bara några yngre hönor som fick några extra korn för att man skulle få några vinterägg? Bara en tanke alltså, jag vet inte om det var så, men det var nog väldigt olika från gård till gård, det tror jag. Det fanns tider då man knappt hade ved och då var det nog kallt i stugorna, åtminstone på nätterna. Djuren håller ju uppe värmen, åtminstone om man har några kor i stallet. Sen är det ju ett tag sen (några tusen år sen) våra lantrashöns var vilda djungelhöns i Indien om vi vrider tillbaks evolutionsklockan, så en viss anpassning är ofrånkomlig på alla dessa generationer.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #32 skrivet: 22 nov-05 kl 08:21 »
Man har trott att människan utvecklats så mycket under tiotusentals år av evolution - anpassning, utveckling, modernisering och industrialisering -  och att hon anpassats till andra klimat, nya råvaror i kosten o.s.v. än de ursprungliga också men idag vet forskare, arkeologer och läkare att så inte har varit fallet. Människans näringsbehov är lika idag som för 50 000 år sedan och vi är näringsfysiologiskt fortfarande jägare/samlare. Bondesamhället startade för ca. 10 000 år sedan men människan började äta sädesprodukter redan för ca. 25 000 år sedan, det äldsta bageriet som hittats i Israel är 22 000 år gammalt, ändå är människokroppen fortfarande inte anpassad till det utan merparten av våra vanligaste sjukdomar beror på en närinsfysiologiskt felaktig kost med kolhydraterna som största bov.
Vi här i nordliga delen av världen är dessutom fortfarande beroende av förhållandevis hög värme, vilket vi tillgodoser med kläder och uppvärmda hus, för att må bra så inte ens på utsidan är våra kroppar särskilt förändrade trots 2,5 miljoner år av evolution och ca. 10 000 år som "nordbor". Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv
« Senast ändrad: 22 nov-05 kl 09:58 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Målle

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #33 skrivet: 22 nov-05 kl 13:02 »
Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.
Håller i stort sett med men lite har vi ju ändrats. När vi lämnade afrika var vi förmodligen svarta men nu har vi blivit vita och tål därmed sol sämre men kyla bättre.
Det var väl i samband med att vi lärde oss elden som vi gav oss iväg. Men vi hade det nog bättre där.
Ja, det var bättre förr. Ju förr desto bättre. :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #34 skrivet: 22 nov-05 kl 14:10 »
Kicki! Menar du att våra lantrasers anpassning skulle vara en myt?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #35 skrivet: 22 nov-05 kl 15:16 »
per l>utvecklats och utvecklats...
anpassats kanske passar bättre, men det har tagit ett antal årtusenden.
men något har ju hänt då vi ursprungligen verkar komma från samma plats alla folken.
och alla ser ju inte likadana ut.
kan inte tänka mig att att de sorterade upp folk på olika platser i färger, ögon, hårfärg, fräknar m.m.  för 100 000 :-)

tror våra höns har anpassats en del de med.
se på andra djur, de har också anpassats, eller så har de klarat av det från början, eller så har de gett upp.

men åter till hönshusets uppvärmning
jag har haft termometer i hönshuset nu medans de varit där, som kallats har det varit 4.8, trots alla minusgrader ute, enda värmekälla de haft är en värmelampa som vaktlarna har haft och numera har hönsen en de med

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #36 skrivet: 22 nov-05 kl 16:11 »
Kicki! Menar du att våra lantrasers anpassning skulle vara en myt?
Ja det menar jag. Det omtalade dubbeldunet som hedemorahönsen har, som jag fick lära mig då jag började med rasen var något unikt för den rasen och ett bevis på att just den är mer anpassad och klimatiserad till vårt klimat än andra raser, är inte alls unikt för rasen och inte ens sant. Då jag kollade andra raser såg jag att detta återfinns på många andra raser. De stora laxfärgad faverolle och värphybriderna De Calp (både vita och bruna) jag hade på 1980-talet hade sådana dubbeldun och innan jag skrev detta inlägg gick jag ut och tittade på Linneas dvärghöns. Alla hennes raser har dubbeldun: Holländsk vithätta, nakenhalsade, dvärgcocchin, dvärgwyandotte och t.o.m. de spetiga och smala eng. moderna stridshönsen och dvärgleghorn.

Visst har hönsen, precis som vi, hundar, katter och andra levande varelser anpassats lite till de olika levnadsförhållandena - olika kroppsmodeller, olika färger och olika anletsdrag MEN de grundläggande behoven är fortfarande desamma.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #37 skrivet: 22 nov-05 kl 16:21 »
Ja det menar jag. Det omtalade dubbeldunet som hedemorahönsen har, som jag fick lära mig då jag började med rasen var något unikt för den rasen och ett bevis på att just den är mer anpassad och klimatiserad till vårt klimat än andra raser, är inte alls unikt för rasen och inte ens sant. Då jag kollade andra raser såg jag att detta återfinns på många andra raser. De stora laxfärgad faverolle och värphybriderna De Calp (både vita och bruna) jag hade på 1980-talet hade sådana dubbeldun och innan jag skrev detta inlägg gick jag ut och tittade på Linneas dvärghöns. Alla hennes raser har dubbeldun: Holländsk vithätta, nakenhalsade, dvärgcocchin, dvärgwyandotte och t.o.m. de spetiga och smala eng. moderna stridshönsen och dvärgleghorn.

Visst har hönsen, precis som vi, hundar, katter och andra levande varelser anpassats lite till de olika levnadsförhållandena - olika kroppsmodeller, olika färger och olika anletsdrag MEN de grundläggande behoven är fortfarande desamma.

Vad är det för grundläggande behov du menar som inte har förändrats alls oavsett var vi bor? Är det människor eller höns du pratar om?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #38 skrivet: 22 nov-05 kl 16:47 »
Man har trott att människan utvecklats så mycket under tiotusentals år av evolution - anpassning, utveckling, modernisering och industrialisering -  och att hon anpassats till andra klimat, nya råvaror i kosten o.s.v. än de ursprungliga också men idag vet forskare, arkeologer och läkare att så inte har varit fallet. Människans näringsbehov är lika idag som för 50 000 år sedan och vi är näringsfysiologiskt fortfarande jägare/samlare. Bondesamhället startade för ca. 10 000 år sedan men människan började äta sädesprodukter redan för ca. 25 000 år sedan, det äldsta bageriet som hittats i Israel är 22 000 år gammalt, ändå är människokroppen fortfarande inte anpassad till det utan merparten av våra vanligaste sjukdomar beror på en närinsfysiologiskt felaktig kost med kolhydraterna som största bov.
Vi här i nordliga delen av världen är dessutom fortfarande beroende av förhållandevis hög värme, vilket vi tillgodoser med kläder och uppvärmda hus, för att må bra så inte ens på utsidan är våra kroppar särskilt förändrade trots 2,5 miljoner år av evolution och ca. 10 000 år som "nordbor". Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv

Menar du att ingenting har skett sedan djungellivet? Inget naturligt urval eller anpassning alls?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #39 skrivet: 22 nov-05 kl 17:43 »
Menar du att ingenting har skett sedan djungellivet? Inget naturligt urval eller anpassning alls
Se mitt förra inlägg, längst ner  finns mitt svar på din fråga
Vad är det för grundläggande behov du menar som inte har förändrats alls oavsett var vi bor? Är det människor eller höns du pratar om?
Det gäller alla, både människor, höns, hundar, katter m.fl. Det är basbehoven - temperatur, mat och ljus
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #40 skrivet: 22 nov-05 kl 20:43 »
Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv

Så du menar alltså att höns biologiska behov skulle handla om ett tropiskt klimat, djungelföda och ekvatorns solstrålar? Med den teorin antar jag att vi inte haft några höns alls fram till vårt århundrade.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #41 skrivet: 23 nov-05 kl 01:26 »
Den här utvecklings/förändringsfrågan hade varit relevant ifall djuren tagit sig hit och utvecklats självmant. Men när människan väl lagt sig i så kan det gå fort. Hur ser urfåret ut? Och hunden? Detsamma gäller nog höns i vissa fall. Och att vi inte skulle ha förändrat oss själva tycker jag låter märkligt. För inte är väl vi 140 cm långa längre t.ex? Ja, med vissa undantag då  ;D Det naturliga urvalet hade gått enormt mkt. långsammare. Men nu har vi lagt oss i och det var blivit som det blivit. Ibland mer ändamålsenligt (jag vill inte säga bättre), och ibland käpprätt åt.......eh, ja.

Neta

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #42 skrivet: 23 nov-05 kl 08:17 »
Menar du, Kicki, att evolutionen upphörde vid en viss tidpunkt? Innan denna tidpunkt utvecklades djur och växter men sen sattes det punkt? Och efter denna tid har ingen utveckling skett av varken växter eller djur?
Eller....

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #43 skrivet: 23 nov-05 kl 08:33 »
eller så är evolutionsteorin en bluff.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #44 skrivet: 23 nov-05 kl 08:36 »
Så du menar alltså att höns biologiska behov skulle handla om ett tropiskt klimat, djungelföda och ekvatorns solstrålar? Med den teorin antar jag att vi inte haft några höns alls fram till vårt århundrade.
Jodå en viss anpassning finns så klart men det är inte detsamma som att det är det optimla för dem. De kan överleva med andra förhållanden, precis som vi, men många höns fryser ihjäl inne i sina hönshus varje vinter och otaliga är de som dör i coccidios, lunginflammation m.m. på grund av kall luft och rå fuktighet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #45 skrivet: 23 nov-05 kl 08:44 »
Men det kan ju lika gärna vara omständigheterna som gör att vi förändras över lag. Att vi människor är längre idag, t.e.x., kan ju faktiskt bero på förändrade kostvanor.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #46 skrivet: 23 nov-05 kl 08:59 »
Och att vi inte skulle ha förändrat oss själva tycker jag låter märkligt. För inte är väl vi 140 cm långa längre t.ex? Ja, med vissa undantag då  ;D Det naturliga urvalet hade gått enormt mkt. långsammare. Men nu har vi lagt oss i och det var blivit som det blivit. Ibland mer ändamålsenligt (jag vill inte säga bättre), och ibland käpprätt åt.......eh, ja.
Vårt yttre förändras men våra gener är desamma (alla folkslag var desutom inte 140 cm. då heller) och dag VET både arkeologer och forskare att våra näringsfysiologiska behov är desamma som då.
Här kommer några böcker angående evolutionen och de senaste rönen som gäller människa. Jag tror samtliga finns i biblioteket:
"Det ofullkomliga djuret" och "Den fulkomliga människan" två böcker av Göran Burenhult (professor i arkeologi)
"Välfärdens ohälsa" av Lars Wilsson (biolog)
"Maten och folksjukdomarna" av Staffan Lindeberg (docent i allmänmedicin, ched för hjärtenheten vid Lunds universitetssjukhus)
"Stenålderskost" Loren Cordain (forskare och expert på paleologi).


Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #47 skrivet: 23 nov-05 kl 18:24 »
Men det kan ju lika gärna vara omständigheterna som gör att vi förändras över lag. Att vi människor är längre idag, t.e.x., kan ju faktiskt bero på förändrade kostvanor.
Vår ökade livslängd bror nog snarare på upptäckten av effektiva mediciner och en nu utvecklad sjukvård med kunskaper och avancerad teknisk utrustning att både rädda liv på olika sätt som förut var omöjliga och att upprätthålla liv som naturen egentligen redan har avslutat. Förr dog folk av spjutspetsskador, simpla sårinfektioner, djurbett, insektsstick, barnafödande, lunginflammationer, barnsjukdomar m.m. som vi idag ser som triviala åkommor vilka snabbt botas med antibiotika, kortison, atropin o.dyl.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #48 skrivet: 23 nov-05 kl 18:25 »
[...] spetsforskningen idag inom naturvetenskap ger inte ett smack för Darwins teorier[...]
belägg och exempel, tack.
Förresten är det singularis.
Oliver

... eller menar du spetsforskningen inom högervriden pseudokristendomsfanatism respektive annan BULLSHIT?
« Senast ändrad: 23 nov-05 kl 20:05 av OliK »

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #49 skrivet: 23 nov-05 kl 20:15 »
Kicki, jag syftade på längden på våra kroppar  ;)
Men jag håller helt med dig i det du skriver. Vi har förändrat våra förutsättningar på gott och ont.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #50 skrivet: 23 nov-05 kl 20:55 »
Kicki, jag syftade på längden på våra kroppar  ;)
Men jag håller helt med dig i det du skriver. Vi har förändrat våra förutsättningar på gott och ont. /Valma
OK. då är vi helt överens!  :D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #51 skrivet: 24 nov-05 kl 13:35 »
Om vi går tillbaka till hönsen som ju var ämnet från början, så hörde jag också tidigt för 10-15 år sedan att hedemorahönsen skulle vara unkia med ett bidun. Det har vi väl för länge sedan konstaterat att det inte är unikt som sådant utan att det är ovanligt välutvecklat hos hedemorahöns i allmänhet. Så är det också vad jag har kunnat se. Att lantrasdjur blivit större i områden med bättre tillgång till föda är ett exempel på anpassning. Det är ju också klart att förändringen/anpassningen sker mycket fortare på tamdjur än på vilda arter. En annan sak som man inte får glömma är att en hönsgeration är 20-30 år kortare än en människogeneration. En höna får ju också minst 10 gånger så många avkommor per generation som en kvinna. Att en lantrashöna från Dalarna inte skulle ha anpassat sig utan skulle ha samma inre egenskaper som en vild djungelhöna i Indien eller Sydostasien kan jag bara inte köpa.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #52 skrivet: 24 nov-05 kl 15:09 »
Du kan ju prova att ge dina höns två rum att välja mellan - ett kallt och ett varmt - så får du se vilket rum de väljer då de får en valmöjlighet...
Du kan ju även testa att ställa fram två skålar med mat: En med pellets och en med groddar, maggots och små gröna blad så ser du även där vad de väljer...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Eulalia

  • Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #53 skrivet: 24 nov-05 kl 15:17 »
Lyxiga höns, både buffé och valfria rum ;D

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #54 skrivet: 24 nov-05 kl 16:10 »
Du kan ju prova att ge dina höns två rum att välja mellan - ett kallt och ett varmt - så får du se vilket rum de väljer då de får en valmöjlighet...
Du kan ju även testa att ställa fram två skålar med mat: En med pellets och en med groddar, maggots och små gröna blad så ser du även där vad de väljer...

Här blandas det vilt. Från forskning om människans vanligaste sjukdomar och fetma till ciccidios, lunginflammation, ihjälfrysna höns .....  pga kalla och fuktiga hönshus. Antar att du helt enkelt menar vanvård. Inte bra alls. En helt annan sak än en diskussion om uppvärmning i hönshus. Om jag har fattat det rätt så menar du att ett tropiskt klimat och djungelföda är en optimal miljö i hönshuset. Stämmer säkert för många relativt nyimporterade prydnadsraser men annars så är ramarna för en anpassad och en bra hönshusmiljö ganska stor.

Åker till utlandet mellan 3-5 veckor varje år (närmare min ursprungliga biotop). Tala om hur sjuk jag blir innan jag anpassat mig till värmen, bakteriefloran och maten. Magen slår totalt slint. Väl hemma igen blir jag förkyld. Annars är jag frisk som en nötkärna så länge jag håller mig inom landets gränser. Ja, man kan vrida till det lite hur man vill.
« Senast ändrad: 24 nov-05 kl 16:20 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #55 skrivet: 24 nov-05 kl 16:53 »
Hänger du inte med i svängarna?  ;D
Det gäller att ha både kunskap, vara kvicktänkt och flexibel samt ha ett globalt tänkande om man ska se sambanden och förstå att allt hänger ihop i vår Herres hage. Att man kan lära om en art av att studera en annan o.s.v.
Jag rekommenderar dig och alla andra att läsa de böcker jag tipsade om i ett tidigare inlägg i denna tråd, skaffa egen kunskap istället för att tycka, döma och fördöma det jag påstår utifrån gängse vanor och gamla traditioner.

Vanvård, vilket luddigt uttryck föresten, vad är det egentligen? Visst finns det uppenbara fall där alla kan se att djuren far illa men det finns också ett väldigt stort mörkertal som ingen reagerar på och som aldrig kommer till offentlig kännedom - djur som har ohyra som både kliar och gör ont (tyvärr vanligt med stympade tår p.g.a. så kraftiga benskabbkvalsterangrepp att blodtillförseln stryps), fryser (förfrysningsskador på kammar är vanligt hos hobbyhöns) och svälter (inte p.g.a. brist på foder utan brist på foder de kan tillgodogöra sig), får sjukdomar av brister, smuts, fukt och drag o.s.v. (ataxi p.g.a. a-vitaminbrist, sk. ammoniakögon p.g.a. för hög amminakhalt i hönshuset, klunginflammationer p.g.a. drag och coccidios p.g.a. smutsigt drickvatten är valiga hönsåkommor bland våra hobbybesättningar) - Dessa djur lider och jag kallar därför även det vanvård men många hobbyhönsägare  försvarar denna djurhållning och påstår att sådana åkommor är normalt, ofrånkomligt och helt okej!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #56 skrivet: 24 nov-05 kl 19:53 »
Nu förstår jag åtminstone hur du tänker Kicki! Men är det inte snarare ett tecken på att hedemorahönsen är anpassningsbara än att de inte skulle vara anpassade? Om jag själv hade fått välja mellan att stanna inne i den goa stugvärmen och bli serverad kåldolmar med lingonsylt eller att slira ut i ett skånskt snöblaskväder med en minusgrad och snålblåst för att hugga ved och slakta grisen, så hade jag nog också stannat inne. Fast efter ett tag hade man väl tröttnat och gått ut ändå...
« Senast ändrad: 24 nov-05 kl 20:01 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #57 skrivet: 24 nov-05 kl 20:03 »
Jag och min man var i nordnorge och lyssnade på en föreläsning om kaskelotter och då fick vi veta att denna val härstammade från en hund.
Denna hund tyckte helt enkelt att det var mycket bättre att simma än att gå och så blev hans avkommor till valar efter några generationer.


/Valma
(och så undrar folk varför jag inte skaffar barn......)
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #58 skrivet: 24 nov-05 kl 22:42 »
Betyder Valma att du är mamma till den kaskelotten?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #59 skrivet: 25 nov-05 kl 20:34 »
Som svar på din fråga citerar jag en klok en:
"Det gäller att ha både kunskap, vara kvicktänkt och flexibel samt ha ett globalt tänkande om man ska se sambanden och förstå att allt hänger ihop i vår Herres hage."

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #60 skrivet: 28 nov-05 kl 12:00 »
Nu förstår jag åtminstone hur du tänker Kicki! Men är det inte snarare ett tecken på att hedemorahönsen är anpassningsbara än att de inte skulle vara anpassade? Om jag själv hade fått välja mellan att stanna inne i den goa stugvärmen och bli serverad kåldolmar med lingonsylt eller att slira ut i ett skånskt snöblaskväder med en minusgrad och snålblåst för att hugga ved och slakta grisen, så hade jag nog också stannat inne. Fast efter ett tag hade man väl tröttnat och gått ut ändå...
Hehe, jaha just det ja   ;) - och varför tror du att du som är människa väljer värmen då...
Om du ger en verkligt anpassad fågel, hund el. annan denna valmöjlighet blir valet ett helt annat - en ripa, tjäder, orre, slädhund, älg el. likn. De väljer kylan framför värmen därför att de är skapta för den.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #61 skrivet: 01 dec-05 kl 11:38 »
Eftersom du anmäler alla mina svar så de tas bort känns det egenligen meningslöst att svara dig, men jag gör ändå ett försök till. Jag repeterar mitt uttalande till Farsan50, som han inte anmälde och som därför fick stå kvar. "Jag rekommenderar dig och alla andra att läsa de böcker jag tipsade om i ett tidigare inlägg i denna tråd, skaffa egen kunskap istället för att tycka, döma och fördöma det jag påstår utifrån gängse vanor och gamla traditioner" - Läs facklitteraturen  Ann!

Man kan väl i alla fall konstatera att höns behöver en variationsrik bra föda

Haha, ja och vad är det då? Pellets? Är det varierad och naturlig föda? Vart växer i så fall pelletsbusken?
Citera
och ett hönshus där de varken fryser ihjäl (+andra skador/åkommor p.g.a köld, smuts och fukt) eller har en sådan värme att de inte går ut vid minusgrader.
Ja det är ju denna fråga tråden handlar om. Vilken temperatur är det, vilken är lagom? Varför tycker du det är fel om de ges en valmöjlighet och föredrar värmen framför kylan - Gör inte du det? Har du själv så kallt inne att du lika gärna kan vara ute? Är inte du i så fall anpassad?
Hunden är människans äldsta tamdjur - varför är inte den anpassad trots en mycket längre period av människonärhet om hönan är det?
Citera
Klart att raser som har hållits här oerhört länge har anpassats både till våra krav som vårt klimat.
Vilka källhänvisningar har du till detta påstående? Vilka experter (inte självutnämnda!) har påvisat detta faktum och i vilka avhandlingar har de redovisat detta?
Citera
Jag ser nog hellre att ripa, tjäder, orre, älg, varg osv är anpassade till miljö och klimat genom evolution istället för att de är skapta för kylan. Glöm inte att dessa djur vandrade in (på jakt efter föda) från betydligt varmare breddgrader efter sista istiden (liksom alla växter) och har genomgått en anpassning till miljön de också!
Nej det var just det de inte gjorde. De vandrade inte från så mycket varmare bredgrader alls utan levde vid kanten av och även en hel del på inlandsisen. De var från början anpassade och skapta för ett kallt klimat. Andra djurarter levde på isen och var redan då anpassade för den: isbjörnen, pingvinen m.fl. var redan från början var skapta för ett rent isklimat.
Citera
Jag är övertygad om att höns under 1000-tals år (på sin väg med människan mot norr) har anpassats genom ett naturligt urval (p.g.a förändrade klimatförhållanden, rovdjur och sjukdomar) men även att människan har påverkat. Framförallt tror jag att det gäller utgallring av mindre bra husdjur.
Läs facklitteraturen och tänk sedan efter istället för att bara godta och framföra gamla påståenden.
Citera
Man kan ju fråga sig hur direktimporterade djungelhöns skulle ha klarat sig under en normal hönsskötsel för 1000 eller 100 år sedan?
Vi diskuterar inte direktimporterade djur och jag har inte heller påstått att inte någon anpassning alls har skett. De höns som fanns här förr användes som skattbetalning och var det dyrbaraste som den fattiga allmogen ägde efersom de annars var tvungnas att lämna iväg andra husdjur eller sina barn som skattebetalning. På den tiden fanns inga pellets, inga flytande kemiska preparat, inga dragiga skitiga hönshus utan hönsen bodde inne i stugorna och åt säd + matrester. Det finns en hel del litteratur bevarad som visar vilken foderstat man rekommenderade t.ex. på 1700-talet. Har du läst den? Det har jag och är du seriöst intresserad kan jag berätta vad som stod i den.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #62 skrivet: 01 dec-05 kl 12:32 »
Titta på foderstaten på 1700-talet? Javisst, det är ju till den foderstaten som lanthönsen är anpassad till samt en möjlighet att söka föda ute i det fria.  :)
Vem har påstått att de inte ska ha möjlighet att söka föda ute, inte jag i alla fall,  men hur mycket föda finns det att söka ute vintertid?! Här finns det ingen och uppe hos dig ännu mindre.
Har du läst den gamla litteraturen?  Djurens utevistelse begränsades då till sommaren och man var väldigt mån om dem. Svara även gärna på mina andra frågor i förra inlägget angående källhänvisningar m.m.?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #63 skrivet: 02 dec-05 kl 09:25 »
Jag känner mig tvungen att agera tupp i hönshuset (jag syftar bara på tuppens ordningshållande roll) och låser denna tråd nu.
Ann P och Kicki: eftersom ni tydligen tjafsat i flera år så kanske ni gör klokast i att försöka undvika varandra. Åtminstone i det här hönshuset.

Vänliga hälsningar
Petter ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Marcus81

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser