Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överlevnadsrutiner  (läst 2477 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
Överlevnadsrutiner
« skrivet: 14 aug-20 kl 02:04 »
märklig rubrik säkert men jag funderar på över vilka rutiner man kan förvänta sig att få införskaffa vid en samhällskollaps, och kanske framförallt sett från ett stadsbo-perspektiv. menar att det kanske inte är en så stor grejj för bönder att skaffa ved till kaminen varje dag.

som sagt, ved till kaminen är väl en stor prioritet i dessa breddgrader, sålänge inte polerna har skiftats iaf.

annat jag kan komma på är vatteninförskaffning, föda och något alternativ till dasspapper. bibelläsning. be till Gud.


fyll gärna på.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #1 skrivet: 14 aug-20 kl 02:15 »
Jag fyller på med att din fråga hör hemma i avdelningen Hemberedskap


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #2 skrivet: 14 aug-20 kl 07:30 »
vid en total samhällskollaps (hur nu den skulle kunna ske) behöver du inte bry dig nämvärt då livsspannet blir kort. Det främsta man bör ha är ett bra automatvapen och gott om ammunition. kontakt med likasinnade för större gängbildning. Jämför med de länder som har kollapsat tidvis,Syrien,libyen,irak. det är alla mot alla i kampen om mat o vatten.
Med samhällskollaps menas att myndigheterna upphört att fungera,polis o rättsstat är borta och alla grundläggande samhällsfunktioner slutat fungera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #3 skrivet: 14 aug-20 kl 09:16 »
Ja, det finns redan en tråd. Men måste ändå säga att Målarmäster har en viktig punkt där som sällan kommer upp när man pratar om krisberedskap. Vi har ett antal länder vi kan studera, där de redan har kris.


Förresten "något alternativ till dasspapper. bibelläsning". Finns många blad där.

 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #4 skrivet: 14 aug-20 kl 09:27 »
Ska man överleva krävs två saker. Medel och kunskap. Där tror jag generellt att många ute på landet är bättre förberedda än stadsmänniskor. Har själv flyttat från stad till landsbygd. Är fortfarande novis i många avseenden när det gäller självhushållning även om jag är duktig på lagerhållning och det byggtekniska.

Det här med att bara flytta ut stadsmänniskor att arbeta på landet har provats i stor skala flera gånger bara under 1900-talat. Flera kommunistregimer som provade det. Resultatet var inte allt för uppmuntrande.

Att samla sig i gäng och åka ut på rövartåg tror jag är en kortsiktig lösning. Förr eller senare stöter man på någon som kan försvara sig på ett sätt man inte var beredd på.

Jag tror på att samla sig i "gäng" eller "familjegrupperingar" och barrikadera sig. Dvs bygga en befäst storbondgård. Lite som människorna levde förr i tiden innan vi fick en centralmakt med våldsmonopol.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #5 skrivet: 14 aug-20 kl 11:10 »
Det är stor skillnad på krisberedskap och samhällskollaps. Under en kris som kan bero på många saker ,krig i omedelbar närhet av egna landets gräns,importstopp,elbrist,energibrist,stora skogsbränder som ställer samhällen inför stora problem eller annat som allvarligt stör samhället. Där förutsätts ändå att det finns myndigheter,polis,sjukvård och andra resurser som funkar och fördelar de resurser som finns. Vi har ju faktiskt en sådan just nu . corona. här ställs sjukvårdsresurser på verkligt test och brist uppkommer på utrustning. arbetsplatser läggs ner och samhället i stort krymper. Men våra myndigheter och samhällsfunktioner fungerar och många medborgare ställer upp solidariskt för att hjälpa andra.
En samhällskollaps innebär att allt slutar fungera. Finns inga myndigheter,ingen sjukvård. Polisen har gått hem för att ta hand om sin familj,vattnet i kranen slutat rinna och glödlampan slocknat då elproduktionen stannat. Scenariot då är säkert så att de flesta ändå vill hjälpa varandra men ju längre tiden går desto mer minskar solidariteten. hunger o andra umbäranden är en bra splittrare. Sedan finns i alla befolkningar grupper som tar den lätta vägen,kriminella, de med en särskild politisk agenda som nu vädrar morgonluft och gärna använder våld för sina syften. Det är då det blir alla mot alla vilket vi ju har sett historiskt men också idag.
Varför en samhällskollaps skulle uppstå i ett modernt,demokratiskt land vet jag inte. En invasion? Ett krig där atomvapen används som krossar vår infrastruktur och dödar de flesta i ledande ställning?Scenariot finns i modern krigsplanering. senast på 80-talet hittas detta i Sovjetisk krigsplanering mot NATO där flera atombomber fälls mot Sverige för att neutralisera och ge tillgång till svenskt territorium. Stockholm och Karlskrona var förstamålen då man slagit ut svensk flotta och alla regeringsfunktioner. den kvarvarande sjukvården i landet hade kollapsat under trycket från 100000-tals skadade och Sverige lär ha kapitulerat snabbt. syftet från Sovjets sida var inte att ockupera utan få fri tillgång till svenskt luftrum och Norge o Danmark. Detta är belagt i flera instanser. Nu finns inte Sovjet längre så förhoppningsvis är detta hot borta.
Annat scenario som ofta tas upp är ju att import stoppas till Sverige av någon orsak. Det skulle ju innebära att EU slutat fungera av någon orsak eller att en verkligt stor mkt allvarlig epidemi (värre än corona) lamslagit transporter. Det är ett troligt framtida scenario men det måste ändå betyda att den egna befolkningen också drabbas så till den grad att samhällsfunktioner upphör vilket jag ser som mindre troligt. Annars är det favoritscenariot i många TV serier o filmer. Ni vet där den största delen av befolkningen dött,resten slåss inbördes om de få resurser som finns men där bensinen flödar och man åker omkring i stora bilar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #6 skrivet: 14 aug-20 kl 11:36 »
märklig rubrik säkert men jag funderar på över vilka rutiner man kan förvänta sig att få införskaffa vid en samhällskollaps, och kanske framförallt sett från ett stadsbo-perspektiv. menar att det kanske inte är en så stor grejj för bönder att skaffa ved till kaminen varje dag.

som sagt, ved till kaminen är väl en stor prioritet i dessa breddgrader, sålänge inte polerna har skiftats iaf.

annat jag kan komma på är vatteninförskaffning, föda och något alternativ till dasspapper. bibelläsning. be till Gud.


fyll gärna på.
Ved till kaminen är viktigt, men har du någon kamin i lägenheten? I Norge har jag varit med vid många lägenhetsbyggen där kamin var basutrustning, men sällan man ser det i Sverige. En och annan pluggad skorsten finns väl kvar i äldre lägenhetshus, men i princip inga har fungerande eldstäder. Så uppvärmningen får du nog lösa på annat vis.

Vatteninsamling, samla regnvatten från taket. Du kanske har ett stuprör som passerar utanför fönstret? I ett nödläge skulle du kunna kapa det och leda in vattnet i lägenheten och samla i dunkar. Men någon form av filteranläggning kan vara bra. Det är också begränsat hur mycket vatten du kan lagra innan golvet ger sig. Vatten är tungt.

Dasspapper, man kan ju lika gärna använda tidningspapper som man gjorde förr. Annars nämner du ju bibeln, däri finns mycket dasspapper. Är det kris så är det.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #7 skrivet: 14 aug-20 kl 14:06 »
.....Ett krig där atomvapen används som krossar vår infrastruktur och dödar de flesta i ledande ställning?Scenariot finns i modern krigsplanering. senast på 80-talet hittas detta i Sovjetisk krigsplanering mot NATO där flera atombomber fälls mot Sverige för att neutralisera och ge tillgång till svenskt territorium. Stockholm och Karlskrona var förstamålen då man slagit ut svensk flotta och alla regeringsfunktioner. den kvarvarande sjukvården i landet hade kollapsat under trycket från 100000-tals skadade och Sverige lär ha kapitulerat snabbt. syftet från Sovjets sida var inte att ockupera utan få fri tillgång till svenskt luftrum och Norge o Danmark. Detta är belagt i flera instanser. Nu finns inte Sovjet längre så förhoppningsvis är detta hot borta.

Intressant! Jag visste det! Jag var och är förespråkare för att Sverige antingen ska skaffa egna kärnvapen eller gå med i Nato. Jag struntar i vilket. Moralen lämnad därhän. Möjligheten att kärnvapenbomba Moskva är en variabel som både Sovjet och Putin behöver ta med i kalkylen. Självklart blir dom förbannade om vi skaffar kärnvapen eller går med i Nato. Men ställd inför faktum är det inget dom kan göra åt saken!

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #8 skrivet: 14 aug-20 kl 14:32 »
har läst en profetia(?) från 80-talet där Jesus och Maria varnar för Rysslands planerade övertagande av Sverige.   här här här

Ved till kaminen är viktigt, men har du någon kamin i lägenheten? I Norge har jag varit med vid många lägenhetsbyggen där kamin var basutrustning, men sällan man ser det i Sverige. En och annan pluggad skorsten finns väl kvar i äldre lägenhetshus, men i princip inga har fungerande eldstäder. Så uppvärmningen får du nog lösa på annat vis.

Vatteninsamling, samla regnvatten från taket. Du kanske har ett stuprör som passerar utanför fönstret? I ett nödläge skulle du kunna kapa det och leda in vattnet i lägenheten och samla i dunkar. Men någon form av filteranläggning kan vara bra. Det är också begränsat hur mycket vatten du kan lagra innan golvet ger sig. Vatten är tungt.

Dasspapper, man kan ju lika gärna använda tidningspapper som man gjorde förr. Annars nämner du ju bibeln, däri finns mycket dasspapper. Är det kris så är det.
ursäkta, glömde kanske skriva det men att stanna kvar i staden är inget alternativ för mig när/om det sker en samhällskollaps. förhoppningsvis har jag dragit en bra stund  tidigare.

iofs så kanske problemet redan har löst sig vid det skedet såklart. då jag bör väl ha skaffat de rutiner (förutom dasspappersgrejjen) som behövs redan då.

anledning till att inte stanna kvar i städerna har jag flera. en är t-ex att jag misstänker det blir blodspill överallt, och en massa döda kroppar man måste stampa på. helvetet börjar nog phan i städerna.
« Senast ändrad: 14 aug-20 kl 14:39 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #9 skrivet: 14 aug-20 kl 14:44 »
Ska man överleva krävs två saker. Medel och kunskap. Där tror jag generellt att många ute på landet är bättre förberedda än stadsmänniskor. Har själv flyttat från stad till landsbygd. Är fortfarande novis i många avseenden när det gäller självhushållning även om jag är duktig på lagerhållning och det byggtekniska.

Det här med att bara flytta ut stadsmänniskor att arbeta på landet har provats i stor skala flera gånger bara under 1900-talat. Flera kommunistregimer som provade det. Resultatet var inte allt för uppmuntrande.

Att samla sig i gäng och åka ut på rövartåg tror jag är en kortsiktig lösning. Förr eller senare stöter man på någon som kan försvara sig på ett sätt man inte var beredd på.

Jag tror på att samla sig i "gäng" eller "familjegrupperingar" och barrikadera sig. Dvs bygga en befäst storbondgård. Lite som människorna levde förr i tiden innan vi fick en centralmakt med våldsmonopol.
ja, stora familjer är nog inte dumt. och visst lär det hämnas hit och dit när det gäller krig och jag föredrar att vara utanför sånt. de kan få slå sig trötta typ. tror också på befästningar. "gäng" låter inget vidare, men visst vore det märkligt att inte hjälpa sina kompisar och få nytta av dem.

dock om jag hade fått välja två saker från fysiska världen så skulle jag nog tagit garanterad värme och föda. men egentligen krävs nog bara freden, Jesus Kristus heter Han förresten! Livets bröd.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #10 skrivet: 14 aug-20 kl 17:12 »
en nyfiken fråga gällande krisberedskap . Det första som tog slut i svenska butiker (men även utomlands) när coronamedvetandet tog fart  var just toapapper. Jag själv kunde bara gapskratta när jag såg de tomma hyllorna i butiken då jag vet att vi är fullständigt självförsörjda på toapapper i Sverige. Är det något som inte kommer att ta slut så är det papper. Mycket riktigt så var hyllorna fulla igen efter några dagar och bruken meddela att deras lager också var välfyllda. Hur kan folk bli kollektivt dumma i huvudet?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #11 skrivet: 14 aug-20 kl 18:45 »
en nyfiken fråga gällande krisberedskap . Det första som tog slut i svenska butiker (men även utomlands) när coronamedvetandet tog fart  var just toapapper. Jag själv kunde bara gapskratta när jag såg de tomma hyllorna i butiken då jag vet att vi är fullständigt självförsörjda på toapapper i Sverige. Är det något som inte kommer att ta slut så är det papper. Mycket riktigt så var hyllorna fulla igen efter några dagar och bruken meddela att deras lager också var välfyllda. Hur kan folk bli kollektivt dumma i huvudet?


Överslagsbeteende [size=78%]https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verslagshandling[/size] när man inte förstår eller kan göra det man bör/vill göra gör man något annat som kan ersätta det man inte kan göra. Men nu hamnar vi långt utanför ämnet.


Ingen aning om överlevnadsrutiner vid en samhällskollaps. Gissar att det är bra att bo långt från städer och redan ha förmågan att klara sig själv i hög grad. Typ bo på landet, ha lite odlingar och ved för ett par år och en grävd brunn.


Men rutiner för en kris som går över bör var och en ha, tycker jag. Vi har lite vatten stående, lite burkmat, lite ljus och fotogenlampor, spritkök, ved för några månader i alla fall (normalt myseldar vi mest) och diverse medikamenter och plåster och sånt. Det är nog bra att ha testat sina förberedelser nån gång så man inte missat något väsentligt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Överlevnadsrutiner
« Svar #12 skrivet: 14 aug-20 kl 21:44 »
Håller helt med om att ha beredskap för en kris dvs ha ett matförråd hemma,se över alternativ till uppvärmning etc. Själv klarar jag mig ungefär en månad med mat och har vatten,uppvärmning m.m .
men samhällskollaps är ju ett helt annat scenario som jag inte tror att någon kan vara förberedd på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser