Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera eller inte kastrera..?  (läst 3131 gånger)

finntorparn

  • Inlägg: 18
Kastrera eller inte kastrera..?
« skrivet: 03 sep-16 kl 19:44 »
Hej! Nybliven getägare här :-)

Jag har försökt leta i gamla trådar, men blir inte klok på det jag läser.

Jag har alltså köpt en dvärgget, en bock som precis blev tre månader. Tills vidare gör han vår ponny sällskap men jag drömmer om en liten flock på 2-3 getter. Nåja, till frågan. Många har påpekat att det är "bråttom" med kastreringen, som helst borde ha gjorts innan tre månaders ålder. På så sätt skulle jag få en lugnare bock som inte luktar så förskräckligt (ja, fast jag tycker ju han är underbart snäll som han är just nu) Veterinären däremot sa att han är för ung (?), hon brukar kastrera bockar vid 6 månaders ålder. I trådarna här på forumet läser jag att det kanske har att göra med utvecklande av urinsten osv.

Vi har tid till veterinären om en vecka, men ju mer jag läser desto mer tveksam blir jag. Är det kanske t.o.m. onödigt att kastrera en snäll, social liten bock? Vilka är för- och nackdelararna? Jag har ju inte i första hand planerat killingar, nybörjare som jag är. Utan tanken var väl nog att börja med två bockar (ev kastrerade då) och se hur vi trivs tillsammans.

Vad säger ni som har mera erfarenhet?

Skickat från min D6503 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-16 kl 19:57 »
Det är som regel onödigt att kastera får och getter. (Har haft många baggar och ingen av dem har varit aggressiv på grund av detta).

Vad gäller getter så är det sövningen som är den kritiska biten när det gäller vuxna getter. De är mycket känsliga för bedövningsmedlen, det är hårfint mellan att de dör eller somnar så det krävs viss erfarenhet av detta från den som söver dem, det är inte som en katt eller hund.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-16 kl 20:52 »
jag tycker ju han är underbart snäll som han är just nu

Är det kanske t.o.m. onödigt att kastrera en snäll, social liten bock?

Ja, jag tycker det är helt onödigt, du har ju inga hongetter som du inte vill få betäckta. Men skaffa snabbt en bockkilling till i samma ålder så de växer upp som killkompisar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-16 kl 21:00 »
Det går kastrera på två olika sätt. Det ena sättet kallas oblodig kastrering och man tar en tång som man kniper av sädesledarna med från utsidan. Man använder alltså ingen kniv. Detta gör att kulorna krymper ihop och blir helt odugliga. Denna typ av kastrering måste ske när bocken är liten, helst under 3 månader. Är den äldre är sädesledarna för tjocka. Denna metod är billigare än den vanliga typen av kastrering som innebär att man skär bort kulorna. Ska man ändå använda kniv kan man väl lika gärna vänta då risken för urinsten är större på kastrerade bockar som inte vuxit klart innan kastrering.

Om du inte skall ha några hongetter så ser jag inte vitsen med att kastrera. Själv tycker jag inte att bockar luktar vare sig mycket eller illa, oavsett om de är kastrerade eller ej. Men vissa verkar ju vara känsliga och och då tycker jag man kan skaffa något annat djur istället. Jag har många okastrerade baggar och de luktar inget alls så då kan man ju skaffa baggar istället. Eller så kan man skaffa getter (av honkön).

Alla okastrerade bockar jag har träffat har varit jättesnälla så att kastrera för att få en trevlig bock tror jag inte på. Har man en bråkig bock tycker jag lösningen är slakt.

Sen vill jag tillägga att jag tycker det är viktigt att du snabbt skaffar getkompisar till bocken. Ska han bli kompis med någon annan bock är det nog viktigt de växer upp ihop. Bäst hade varit om du köpt 2 syskon.

finntorparn

  • Inlägg: 18
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-16 kl 13:47 »
Tusen tack för era svar! Så det finns två typer av kastrering... Då förstår jag mycket bättre varför vissa tycker 3 månader är "gränsfall" och andra inte vill kastrera före 6 månader.

Det lutar nog åt att vi behåller vår gosiga bock okastrerad då. Som ni säger, varför kastrera utan orsak.

Och en killkompis är redan på g! Skulle helst ha tagit två syskon men nu blev det inte som jag tänkte.

Härligt med ett forum där man snabbt får svar av såna med erfarenhet! Tack <3

Skickat från min D6503 via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-16 kl 18:12 »
Välkommen hit!  Hoppas du och din lilla flock kommer att trivas ihop!   :D

  De tre månaderna är mest om du har hongetter i samma flock, som riskerar att bli betäckta fast inte du vill - exempelvis för nära släkt eller för tidigt.  Inga tonårsmammor!   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

finntorparn

  • Inlägg: 18
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-16 kl 17:00 »
Tusen tack! Har från tidigare erfarenhet av hästar, får, hundar, kaniner, ankor, höns och vaktlar. Men tänk att det ändå kan kännas så roligt och spännande med ett nytt djur, det är liksom en helt ny värld av upptäckter :-) Getterna är riktiga personligheter :-D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastrera eller inte kastrera..?
« Svar #7 skrivet: 24 sep-16 kl 08:35 »
Du har fattat helt rätt beslut! Det finns få djur som är så trevliga som äldre, fullvuxna bockar som har hittat sitt inre lugn. Det brukar bli Stora Vänliga Jättar av dem (ja, en dvärgbock blir väl aldrig någon jätte, feståss), även om en väljer att låta dem behålla kulorna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser