Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten "jordkällare"  (läst 5710 gånger)

lilleulv

  • Gäst
Liten "jordkällare"
« skrivet: 04 mar-05 kl 21:08 »

Önskat var länga en mindra jordkällare, inte bara till vinterförvaring av potatis m.m., men också av fodermorötter till kaninerna under vintern.
Tyvärr kan jag inte själv gräva p.g.a. en dålig rygg, och ekonomin tillåter inte inhyrning av grävmaskin.
Istället har jag köpt en begagnat kummefrys, som står i kaninstallet, som är utan värme och med plåttag.
Frysen har en utskärning för luft nederst i den ena sidan, och en ventil i locket för att reglera luften ut.
För att hålla temperaturen på c:a 5 C har jag monterat en 25 Watts glödlampa, som är tänd nödvändiga antal timar via en timer.
Man kan tyvärr inte undgå att släppa ut kylmedlet, når man skär ut luftspalten. Det bästa är, att vända sig till den lokala återvinninsstation, och där få upplyst vilket företag, som hämtar de kasserade frys och kylskåp. Sedan kan man kontakta detta för köp av en frys, där man har taget tillvara kylmedlet.
Tyvärr ville företaget i mina trakter inte lyssna på det öret, men kanske går det bättre i dina trakter. Det är väll värd försöket.
Jag köpte min defekte frys privat för 300 kr, så min "jordkällare" har kostat mig mindra än 350 kr.
Lilleulv

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:Liten "jordkällare"
« Svar #1 skrivet: 05 mar-05 kl 20:45 »
Allright!!
jag hade en fråga på det här temat på annan plats, det här verkar lovande !

 

lilleulv

  • Gäst
Re:Liten "jordkällare"
« Svar #2 skrivet: 05 mar-05 kl 21:52 »
Hej Huggiådra
Är der något du blir i tvivl om, så hör av dig. Jag styrer ju min lampa via en manuelt klockströmbrytare. Man kan ju också styre den med entermostatt ifall man nu har en sådan "på lager" för annars är priset 3- 400 kr.
lilleulv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser